ثمره کتاب‌خوانی باید حل مشکلات جامعه باشد

شهرضا - رییس دانشگاه دولتی شهرضا گفت: ثمره کتاب‌خوانی باید حل مشکلات مردم و جامعه باشد، بنابراین برگزاری برنامه‌هایی مانند نشست کتاب‌خوان با موضوع کارآفرینی، ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرضا، امیرحسین علی‌بیگی امروز (چهارشنبه) در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان، اظهار کرد: در جوامع مدرن باوجود گسترش فن‌آوری‌های نوین و وسایل ارتباط جمعی، سرانه مطالعه رو به افزایش است، اما در کشور ما استفاده از این ابزار باعث تغییر ذائقه شهروندان و کاهش آمار مطالعه و غفلت از کتاب‌خوانی شده است.

وی با بیان اینکه در جوامع مدرن کتاب‌خوانی همچنان جایگاه والایی در سبد فرهنگی خانوار دارد، تصریح کرد: مردم جامعه‌ای که در آن، عادت کتاب‌خوانی نهادینه نشده باشد، نمی‌توانند تحلیل درستی از وضعیت موجود و پیش‌آمدهای آینده داشته باشند.

رییس دانشگاه دولتی شهرضا با تأکید بر لزوم ایجاد نظام کارآمد برای فراهم ساختن نظام اطلاعاتی به عنوان زیربنای تصمیم‌گیری در هر جامعه، تأکید کرد: برای برخورداری از چنین نظامی، باید بین کتاب، کتابخوان و کتابخانه ارتباط مناسبی برقرار شود.

علی‌بیگی با تأکید بر ضرورت استفاده از نظرات متخصصان و افراد آگاه به نیازهای گروه‌های سنی مختلف در چاپ و نشر کتاب‌ها، اظهار کرد: اختصاص اعتبارات مناسب برای ساخت فضاهای مناسب برای مطالعه و همچنین ارایه منابعی منطبق با آخرین دستاوردهای علمی در هر رشته، افراد را به خواندن کتاب علاقه‌مند می‌کند.

وی با اشاره به نقش مؤثر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در ترویج فرهنگ مطالعه، تأکید کرد: علاقه به خودن باید از سنین کودکی در افراد ایجاد شود، حتی در بعضی کشورها با پیش‌بینی زنگ مطالعه در برنامه درسی، گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده است، در محیط دانشگاه نیز باید موقعیتی فراهم شود که دانشجویان به ارتباط مستقیم افزایش دانش از طریق مطالعه با بهبود آینده شغلی خود، پی ببرند.

رییس دانشگاه دولتی شهرضا با بیان اینکه افزایش استفاده از فضای مجازی باعث نگرانی مسئولان فرهنگی کشور شده است، خاطرنشان کرد: باید کتاب‌خوانی را از طریق نهادهای جامعه‌پذیر مانند خانواده، مدرسه و رسانه‌های گروهی به افراد آموزش دهیم.

علی‌بیگی با بیان اینکه شناخت علایق جوانان و نوجوانان نقش مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه دارد، یادآور شد: تدوین، انتشار و توزیع مناسب کتاب‌های مورد علاقه این گروه‌های سنی، امکان تربیت نسل‌هایی علاقه‌مند به کتاب‌خوانی را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: تأکید دانش‌آموزان و دانشجویان بر مطالعه کتاب‌های درسی و غفلت از خواندن منابع غیر درسی، آنان را با مشکلاتی در سال‌های تحصیل و حتی محیط‌های کاری مواجه کرده است، بنابراین باید برنامه‌های درسی با هدف استفاده از منابع غیر درسی تدوین و ارایه شود.

رییس دانشگاه دولتی شهرضا با بیان اینکه ثمره کتاب‌خوانی باید حل مشکلات مردم و جامعه باشد، اظهار کرد: برگزاری برنامه‌هایی مانند نشست کتاب‌خوان با موضوع کارآفرینی، ضروری است.

کد خبر 358609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.