شبکه‌سازی سمن‌ها ضروری است

مدیرکل امور بانوان استانداری اصفهان شبکه سازی سمن‌ها را ضروری دانست و گفت: گاهی اوقات سمن‌ها فعالیت‌های موازی دارند یا فعالیت های یکدیگر را خنثی می کنند که شبکه‌سازی سمن‌ها می‌تواند مشکلات را رفع کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سهیلا اثنی عشران عصر امروز (سه‌شنبه) در اولین نشست خبری از دومین نشست تخصصی آموزشی تخصصی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده ویژه استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری اظهار کرد: وجود سازمان های مردم نهاد به عنوان ارتباط دهنده بین دولت و مردم نشانگر مشارکت اجتماعی مردم در حل مشکلات اجتماعی است که افراد حاضر در این سمن‌ها افرادی دغدغه‌مند و دارای مسئولیت اجتماعی هستند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری اصفهان با بیان اینکه تشکل‌ها و سمن‌ها در حال کمک به دولت هستند، اظهار کرد: مسلما افراد حاضر در این سمن‌ها هیچ منفعت مالی یا شخصی مدنظر ندارند بلکه سعی می کنند وظایف خود در فعالیت اجتماعی را انجام دهند.

اثنی عشران با بیان اینکه هنوز سمن‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده اند، تصریح کرد: قدمت برخی از تشکل‌های دینی و خیریه‌ها به زمان شکل گیری ایران به صورت یک سرزمین مستقل برمی‌گردد که قبل از انقلاب سمن‌ها تا این حد گسترش نداشتند و بعد از انقلاب این سمن‌ها در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی شروع به فعالیت کردند که موانع مختلفی بر سر راه آنها است.

وی سیاست گذاری، اجرا و نظارت بر اجرا را جزء وظایف سمن‌ها دانست و افزود: تشکل‌ها و سمن‌ها در حوزه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جایگاه خود را به دست نیاورده‌اند و قاعدتاً آموزش و توانمندسازی می‌تواند به آنها کمک کند.

اثنی عشران وابستگی سمن‌ها به بودجه دولتی را از مشکلات آنها دانست و گفت: فعالیت با بودجه‌های دولت سمن‌ها را از اهداف خود باز می‌دارد و به نوعی شعبه دوم دولت شدن برای سمن‌ها پذیرفته نیست.

وی شبکه سازی سمن‌ها را ضروری دانست و تصریح کرد: گاهی اوقات سمن‌ها فعالیت‌های موازی دارند یا فعالیت های یکدیگر را خنثی می کنند که شبکه‌سازی سمن‌ها می‌تواند مشکلات را رفع کند.

سمن ها فعالیت هیئتی دارند

همچنین در ادامه همایش محمود ابراهیمی معاون اجتماعی استانداری اصفهان در خصوص تاثیرگذاری سمن‌ها اظهار کرد: در دنیا سازمان های مردم نهاد بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارند که برخی از آنها حتی در پست های کلیدی کشورها هم تاثیرگذار بوده اند.

وی با اشاره به پذیرفتن مسئولیت اجتماعی از طرف فعالان تشکل‌های مردمی گفت: در دنیا اتاق های بازرگانی در حوزه های اقتصادی توانستند با حضور مردم تاثیرات خوبی ایجاد کنند و در حوزه های سیاسی جهان احزاب ۲۰۰ یا ۳۰۰ ساله ای داریم که نقش‌های اساسی در این حوزه داشته‌اند و در بخش های فرهنگی و اجتماعی هم تلاش‌های ارزشمندی داشته‌اند.

ابراهیمی با بیان اینکه نقش سمن‌ها در ایران چندان قابل احصا نیست، تصریح کرد: برخی نهادها سازمان‌های دولتی را رقیب خود می دانند و نگاه به این سازمان‌ها در دوره‌های قبل نگاهی امنیتی بود اما نگاه دولت تدبیر و امید نگاهی ارتقادهنده به سازمان های مردم نهاد بوده است.

معاون امور اجتماعی استانداری اصفهان نقش خیریه های درمانی در ایران را موثر دانست و گفت: خیریه ها در امور درمانی تلاش ها و تاثیرات فراوانی داشته اند و در استان اصفهان بیش از ۱۰۰۰ خیریه وجود دارد که نقش کمک کننده ای تاکنون داشته اند.

وی با ابراز تاسف از هیئتی بودن حضورهای اجتماعی تاکنون گفت: باید بتوانیم سمن‌ها را با برنامه هدایت کرد و نقش آنها را با برنامه ریزی بیشتر بهتر و پررنگ تر کرد.

ابراهیمی با تاکید بر حرکت به سوی تخصصی شدن تشکل‌ها و سمن‌ها افزود: در جامعه امروز آسیب های اجتماعی بسیاری وجود دارد که به این دلیل تخصصی شدن و توانمند کردن سمن‌ها موردنظر ماست.

کد خبر 358524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.