۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
رفیق حق و شفیق خلق

در چنین ایامی به سال یازدهم هجری بود که غمی و داغی جانکاه برقلب خداگرایان فرونشست وآخرین سفیر الهی، بار سفر بربست وصدرنشینِ تخت جنت گشت و صفیرِپیامِ وحیانی اش جاودانه تاریخ شد.

به گزارش ایمنا، آنچه در بالا آمد بخشی از یادداشت محمد عیدی، رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که به مناسبت رحلت پیامبر اکرم در صفحه اینستاگرام خود نوشت و خبرگزاری ایمنا آن را باز نشر کرده است:

 اینک هزار و اندی است که بوستان معرفت بشری از محامدِ آثار و محاسنِ اثمار آن ادبستانِ بی چون بهره می جوید و طراوت می گیرد و کام خوش می دارد. اگر بخواهیم نگاهی در زمانی و تاریخی کنیم، آن "دُره نادره" تا بود؛ دو کار سترگ کرد: یکی عهده داری ترویج آیین رحمانی و وضع اصول اخلاقیِ متناسب با تعالیم ربانی، و آن دیگری جامعه سازی و پایه ریزی ساختارهایی برای جهت گرایی های آتی.   

هم از این روست که میشل.اچ.هارت آمریکایی، وی را در راس فهرست صد نفر از تاثیرگذارترین چهره های نامی تاریخ، مکان و مقام داده است.

اما فارغ از این نگاه در زمانی، توانیم خوانشی هم زمانی نیز کرد. بدین معنا که ما ظرفیت آن کِشته و داشته نبوی را برای پاسخگویی به نیاز این زمانی بشر بررسیم وباز نماییم تا بتوانیم به کارش بندیم و مبنای عملش سازیم. به شیوه نمونه، پس از واقعه یازده سپتامبر ۲۰۰۱که برخی بنیادگرایان اسلامی و افراطیون راست گرای مسیحی، چهره خشونت آمیز و عبوسی از اسلام ارائه می دادند؛ دین پژوه شهیر انگلیسی، کارن آرمسترانگ کتابی با عنوان"محمد(ص) پیامبری برای زمانه ما"را قلمی نمود و کوشید طرب سرایِ محبتِ محمدی را فراسوی مطلق انگاری و نگرش های قالبی به جهانیان نشان دهد.او نوشت: "محمد(ص)دقیقا نسیم صلحی بود که بر جزیره العربِ خسته از جنگ و جدال وزید و ما امروزه به افرادی نیاز داریم که آماده ایفای چنین نقشی باشند".به گمان همو: "محمد(ص)به مثابه یک شخصیت الگو درس های مهمی نه تنها برای مسلمانان بلکه برای غربی ها نیز دارد".

حاصل سخن:

الگوی زندگی مشفقانه ومهربانانه، آمال انسانِ خسته از دشمنی و خونریزی و نفرت افکنی و...است. در فوریه ۲۰۰۹ بود که پیشگامان شش سنت دینی بزرگ- اسلام، یهود، مسیحیت، هندوئیسم، بودیسم و کنفوسیانیسم- نسخه نهایی منشوری را آماده کردند تامبنای تحقق چنین آرزویی برای دنیای امروز باشد.

اینک اندیشه گرانی در سراسر جهان نیز در تعامل با یکدیگرند تا آن منشور را به کنش های عملی و برنامه های اجرایی ترجمه کنند.

اینها را گفتم که بگویم ما می توانیم به پشتوانه پیامی که محمد (ص) آورد، وروش و منشی که به یادگار نهاد و به اعتبار آموزه های ملی و تجربه تاریخی مان؛ الگویی عملی و موفقیت آمیز برای زندگی مهربانانه باشیم. البته اگر قدری مهربانانه رفتار نماییم و با یکدیگر مدارا کنیم، چنانکه حضرتش فرمود: "خداوند ملایم است و ملایمت را دوست می دارد و به وسیله آن چیزهایی می دهد که به وسیله خشونت نمی دهد" و "خشونت شئامت است ومدارا میمنت"و.‌.‌.

کد خبر 358009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.