۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
بوی باران هنر در خانه بهشتی

خانه شهید بهشتی در اصفهان از خانه‌های دالانی قدیمی است؛ از همان خانه‌هایی که هنگام باران عطر کاهگل را به ریه‌هایت مهمان می‌کند و هوش از سرت می‌برد. از هشتی خانه که عبور کنی، حیاط کوچکی انتظارت را می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز ۱۵ آبان ماه در نودمین سالروز تولد شهید آیت‌الله محمد حسینی‌بهشتی نم باران شهر را آب می‌زند تا پیشواز راه اهالی فرهنگ و هنر باشد در حیاطی که میزبان یک حوض نقلی لاجوردی با دورچین گلدان های شمعدانی است و در جوارش باغچه کوچکی منظره حیاط را تکمیل می کند.

خانه پر است از اتاق و پستو و زیرزمین... حالا چند سالی است که  تغییر کاربری داده و به یک مرکز فرهنگی هنری تبدیل شده است تا نسل جوان را با علائق و دغدغه‌های خالق کتاب‌های "از حزب چه می‌دانیم"، "اقتصاد اسلامی"،‌ "بایدها و نبایدها" و "پنج گفتار" آشنا کند.

امروز خانه دکتر بهشتی رنگ و بویی دیگر دارد. به جز بوی کاهگل و نم باران، بوی رنگ هم در فضای خانه پیچیده... امروز عده ای از اهالی فرهنگ و هنر گرد آمده‌اند تا در محل متولد شدن این شهید، طرح او را بر بوم های نقاشی ثبت کنند. مریم بکاء یکی از ده هنرمندی است که امروز برای دکتر بهشتی طرح می‌زند. او که چهار سالی است در حوزه تصویرگری فعالیت می کند، می‌گوید که طرحش را از داستان "عبای سوخته" از کتب دکتر بهشتی تصویرگری کرده است و به سبب کتاب هایی که از دکتر بهشتی خوانده، مجذوب شخصیت و عدالت این شهید شده است.

 در پایان امروز ۱۰ طرح از دکتر بهشتی به دست هنرمندان جوانی چون شادی وداعی، لیلا ابوالحسنی، محمد علی خوشکام، محمد حمزه ای، عالیه مظاهری، نسیم صلاحی، سعید شعبانی و نسیم نقیه به اتمام می‌رسد.

یکی دیگر از این طرح ها پرتره ای از دکتر بهشتی است که با طرح گل و مرغ تلفیق شده است. پری زنگنه طراح این اثر، "گل و مرغ" را در طرح خود، مظهر پاکی شهید بهشتی می‌داند و شخصیت او را نه فقط در قالب یک طلبه بلکه در قالب فردی با ذهن باز می‌شناسد.

حق و باطل، رسالت دانشگاه و دانشجو، سرود یکتا پرستی از جمله کتاب‌هایی است که به قلم دکتر بهشتی به رشته تحریر در آمده است و بخشی از اندوخته فرهنگ و هنر ایران را به دوش می کشد و مشوقی است تا هنرمندان را دور هم جمع کند تا دین اهالی فرهنگ و هنر را به بهشتی ادا کنند.

کد خبر 357970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.