راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان در سالمندان

متخصص پزشکی اجتماعی با تاکید بر اینکه سالمندان بایستی از مصرف خودسرانه شربت معده خودداری کنند، گفت: همچنین اجتناب از مصرف نوشابه‌های گازدار، مصرف دخانیات و قرار نگرفتن در معرض دود سیگار و دخانیات از تشدید پوکی استخوان در دوران سالمندی جلوگیری می کند.

نرگس محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه پوکی استخوان یکی از بیماری‌های شایع در دوران سالمندی است، اظهار کرد: پیشگیری از بروز پوکی استخوان در دوران سالمندی باید از دوران کودکی آغاز شود؛ انجام ورزش منظم  برای سالمندان لازم است، به سالمندان توصیه می‌شود که حتماً ورزش منظم را به صورت هفتگی حداقل یک ساعت در هفته انجام دهند و علاوه بر این مصرف کلسیم را در برنامه رژیم غذایی روزانه گنجانده و کلسیم مورد نیازشان را می‌توانند از طریق لبنیات کم چرب تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه سالمندان بایستی از مصرف خودسرانه شربت معده خودداری کنند، گفت: همچنین اجتناب از مصرف نوشابه‌های گازدار، مصرف دخانیات و قرار نگرفتن در معرض دود سیگار و دخانیات از تشدید پوکی استخوان در دوران سالمندی جلوگیری می کند.

این متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند جذب ویتامین  D را زیاد کرده و باعث کاهش پوکی استخوان شود، ادامه داد: در معرض آفتاب قرار گرفتن شدت و روند تراکم استخوان را نیز کم می کند.

وی یادآور شد: توصیه می‌شود که ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز دست ها و صورت افراد برای دریافت ویتامین D در معرض آفتاب باشد و چنانچه این امکان وجود ندارد حتما باید از مکمل‌های ویتامین D  استفاده شود.

محمدی با اشاره به اینکه برخی از افراد بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان بوده و بایستی بیشتر مراقب سلامتی‌شان باشند، اظهار کرد: به این گروه از افراد توصیه می‌شود که حتما آزمایش تراکم استخوان را انجام دهند و این افراد کسانی هستند که بعد از سن ۴۰ سالگی با ضربه‌های خاص و کوچک استخوان‌های ساق و یا مچ پایشان دچار شکستگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین افراد بسیار بی‌تحرک و بدون فعالیت که برای مدت طولانی نشسته و یا در حالت خوابیده هستند،  بیشتر از سایر اشخاص در معرض پوکی استخوان قرار دارند، گفت:  بایستی برای این افراد حتما آزمون‌های غربالگری و تراکم استخوان انجام شود. به افرادی که ورزش منظم انجام نمی‌دهند و از فعالیت فیزیکی کمی برخوردارند توصیه می‌شود که این نوع آزمون‌های غربالگری را انجام دهند.

این متخصص پزشکی اجتماعی معتقد است افرادی که خیلی لاغر هستند و تراکم استخوان شان زیر ۲۱ است باید نسبت به انجام تست‌های تراکم استخوان توجه داشته باشند همچنین کسانی که در خانواده و یا مادرشان سابقه پوسیدگی، پوکی استخوان و شکستگی لگن دارند بایستی انجام این آزمون‌های غربالگری و تراکم استخوان را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: همچنین کسانی که به مدت سه ماه داروی کورتون و داروهایی که ترکیبات کورتون را دارد، مصرف کرده‌اند بایستی حتما از نظر پوکی استخوان بررسی شوند.

محمدی با بیان اینکه یائسگی زودرس خانم‌ها هم می‌تواند پوکی استخوان را تشدید کند و لازم است که این گروه از بانوان با انجام آزمایش بررسی شوند، اظهار کرد: به همه خانم هایی که از سن ۶۵ سال بالاتر می روند و آقایانی که بالای  ۷۰ سال هستند توصیه می‌شود که تراکم استخوان شان سنجیده شود.

وی یادآور شد: بر اساس نتایج آزمایش‌ها در صورتی که نیاز به مصرف دارو داشتند بایستی داروهایشان را مصرف کنند تا از شکستگی‌هایی که به دنبال پوکی استخوان ها اتفاق می‌افتد، پیشگیری شود.

کد خبر 357521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.