۱۵ اصفهانی بر اثر مسمومیت جان باختند

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در شش ماه نخست امسال دو هزار و ۴۰۱ نفر بر اثر مسمومیت به بیمارستان خورشید اصفهان مراجعه کردند که از این شمار ۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

حیدرعلی عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مهم‌ترین عامل مسمومیت منجر به مرگ در آمارهای دو سال اخیر، ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی بوده است، اظهار کرد: بر اساس آمار مرکز پژوهشی درمانی خورشید اصفهان در سال ۹۶ حدود ۶۶۲ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مواد شیمیایی به این مرکز مراجعه کردند و از این شمار  ۱۲۷ مورد مسمومیت‌های عمدی و به قصد خودکشی بوده که منجر به مرگ ۱۷ نفر شده است.

وی گفت: طبق این آمار در سال ۹۶ حدود دو هزار و ۵۸۵ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد دارو به این مرکز مراجعه کردند که از این شمار ۹۸۱ مورد عمدی بوده است؛ همچنین ۸۲ مورد هم مسمومیت ناشی از گزیدگی گزارش شده است.

عابدی همچنین به آمار مسمومیت‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و اعتیادآور مانند شیشه، مرفین و هروئین اشاره کرد و افزود: دلیل ۸۶ مورد از تعداد یک هزار و ۵۰۷ نفر مسموم شده بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر هم به قصد خودکشی ذکر شده است.

سخنگوی کمیسون بهداشت و درمان مجلس گفت: با توجه به اینکه در کل استان اصفهان تنها یک مرکز تحقیقاتی، پژوهشی و  درمان مسمومیت‌ها وجود دارد، می توان به آمار دقیق این مرکز درمانی استناد کرد با این حال حتما مراجعات ناشی از مسمومیت در سایر بیمارستان‌ها هم بصورت پراکنده وجود دارد اما آمار آنها نسبت به مرکز درمانی خورشید بسیار کمتر است.

وی با بیان این مطلب افزود: در سال ۹۶، ۲۷ نفر از مجموع  ۴۴۰۳ نفر که بر اثر مسمومیت به این مرکز درمانی مراجعه کرده اند، فوت شدند در حالی که مرگ‌ بر اثر مسمومیت قابل پیشگیری است.

مرگ یک نفر بر اثر مصرف الکل  

عابدی با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال دو هزار و ۴۰۱ نفر بر اثر مسمومیت به بیمارستان خورشید اصفهان مراجعه کردند که از این شمار ۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند، اظهار کرد: در نیمه نخست امسال ۱۶۸ مورد بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل به این مرکز درمانی مراجعه کردند که یک مورد منجر به مرگ، در این آمار گزارش شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ هم تعداد ۳۴۱ نفر مسموم  بر اثر مصرف الکل به این مرکز مراجعه کردند که دو نفر آنها فوت شدند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: عمده‌ترین مسمومیت‌ها ناشی از مصرف مواد شیمیایی، دارویی و مواد اعتیادآور و گزیدگی است با این حال در آمار سال ۹۶ حدود ۱۰ نفر هم بر اثر مصرف گیاه و قارچ سمی بستری شده‌اند.

مسمومیت‌ها به دلیل نبود نظارت در فروش و مصرف است

عابدی تصریح کرد: آنچه که مهم و تامل برانگیز است آمار مرگ ۲۷ نفر ناشی از مصرف مواد شیمیایی است که نشان می‌دهد سازمان جهادکشاورزی باید به‌ فکر تدوین آیین نامه‌ای در خصوص فروش و نظارت بر مصرف باشد چرا که مواد شیمیایی مانند قرص برنج و آفت‌کش‌های کشاورزی براحتی در دسترس و قابل خریداری است و مشخص نیست که چه کسی این مواد را خریداری و کجا مصرف می‌کند و این معضلی است که باید برای رفع آن جهاد کشاورزی چاره‌ای بیاندیشد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: بیشترین آمار مرگ بر اثر مسمومیت‌های شیمیایی است و جهاد کشاورزی برای پیشگیری باید یک آیین نامه در این بخش داشته باشد، ما در سال ۹۶، ۶۶۲ نفر و در شش ماه نخست امسال ۲۷۵ نفر مسموم بر اثر مصرف مواد شیمیایی داشته‌ایم اگر ضوابط و آیین نامه‌ای  صحیح وجود داشته باشد این آمار باید به صفر برسد.

وی ادامه داد: مواد مخدر قاچاق است و برای کنترل آن تلاش می شود اما برای مواد شیمیایی هم باید یک پروتکل و آیین نامه وجود داشته باشد که بر عرضه و فروش و مصرف نظارت کند. نظارتی باشد که مانند داروخانه ها که با ارائه نسخه دارو تحویل می‌دهند، مواد شیمیایی به فروش برسد و پس از آن هم بر چگونگی مصرف نظارت شود.

عابدی گفت: مسمومیت ناشی از مواد سمی و شیمیایی را باید جدی گرفت و برای نظارت بر آن برنامه داشت ، برای مثال باید مواد سمی و شیمیایی کشاورزی را به شرکت‌های باسابقه برای سم‌پاشی گیاهان، واگذار کرد نه اینکه سم را در اختیار و دسترس مردم گذاشت.

کد خبر 357339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.