۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
حقیقتی از جامعه روی صحنه

گروه زاوش، این بار نمایشی از جنس یک دغدغه اجتماعی به روی صحنه می‌برد که با وجود فضای مجیک رئالیست حاکم بر اجرا، روایت‌گر داستان سوژه‌ای نزدیک به فضای حقیقی جامعه است.

محمد جواد سجادی، کارگردان تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نمایش «به روایت سگ زرد برادر شغال» اظهار کرد: نمایشنانامه این تئاتر پیرامون یک سوژه اجتماعی قلم خورده است و در یک فضای رئال جادویی روایت می‌شود و مرتبط با داستان خانواده‌هایی است که بچه‌های خود را از دست داده‌اند و در سوگ نشستن آن‌ها در نمایش ما متجلی می‌شود.

وی ادامه داد: این نمایش به روایت داستان زندگی زن و شوهری می‌پردازد که کودک خود را از دست داده و به همین دلیل دچار بحرانی در رابطه خود شده‌اند. پدر خانواده تحت تأثیر این بحران در یک دنیای سورئال زندگی می‌کند و نمی‌تواند با دنیای واقعی ارتباط برقرار کند.

کارگردان نمایش «به روایت سگ زرد برادر شغال»، افزود: درگیری با دغدغه‌های اجتماعی، بحران کودک‌آزاری و اتفاقات اجتماعی از این دست در کشور، به شکل گیری متن این نمایش منجر شد. از طرفی به دلیل درگیری با آثار مارکز و غلامحسین ساعدی، فضای رئالیسم جادویی نیز بر متن غالب شد.

سجادی اضافه کرد: مجموعه‌ای از اتفاقات و درگیری‌ها نهایتاً به نگارش این متن ختم شد، اما متن به هیچ عنوان اقتباسی یا برگرفته از جایی نیست، بلکه دغدغه‌های شخصی، موضوعات اجتماعی روز ایران و همچنین مشورت با روانشناسان، باعث نوشتن این نمایشنامه شد که به نوعی سوژه آن واقعی و اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به این که در این نمایش نسبت به کارهای قبلی خود یک نوع ساختارشکنی صورت گرفته است، تصریح کرد: در طراحی صحنه بیشتر از هر چیزی پرداختن به معماری یک خانه برای من اهمیت داشت. برای نشان دادن این که خانه جای امنی است و گرمای خانه خانواده را دور هم قرار می‌دهد، بیشتر از هر چیز سعی کردم به جزئیات و معماری یک خانه بپردازم. به همین سبب صحنه بسیار دقیق، کامل و با جزئیات طراحی شده است.

این کارگردان تئاتر درباره چگونگی انتخاب بازیگران نمایش، افزود: با توجه به این که حدود هفت سال است گروه زاوش فعالیت می‌کند و بازیگران زیادی در این گروه هستند، بازیگران این نمایش نیز از میان افراد فعال در همین گروه، متناسب با نقش‌ها و کاراکترهای تعریف شده در نمایشنامه، انتخاب شدند. همچنین سعی کردیم کاراکترها را در یک روند تمرین کارگاهی بسازیم و تولید کنیم.

سجادی با بیان این که تعداد شب‌های اجرای این نمایش محدود است، گفت: به دلیل محدودیت تماشاخانه در اصفهان و این که فقط سالن اصلی تالار هنر برای این نمایش مناسب بود و همچنین مقارن شدن شب‌های پایانی اجرای نمایش با ایام مذهبی اواخر ماه صفر، تعداد شب‌های اجرا محدود شد.

وی با بسیار مناسب دانستن استقبال از اجرا در شب اول، ادامه داد: برای اجرای شب دوم نیز، نمایش چند ساعت قبل از آغاز اجرا در فروش اینترنتی سولد اوت شده است و به طور خلاصه می‌توان گفت که استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.

کارگردان «به روایت سگ زرد برادر شغال» افزود: احتمالاً با توجه به فضای متفاوت و خاص نمایش، استقبال خوبی در شب‌های آتی نیز صورت بگیرد و اگر این اتفاق بیفتد، اجرای شب‌های پایانی را در دو سانس برگزار خواهیم کرد.

به گزارش ایمنا، تئاتر «به روایت سگ زرد برادر شغال» به کارگردانی محمد جواد سجادی با بازی ابوالفضل صفوی، فاطمه کاظمی و عرفان آیتی، تا ۱۴ آبان از ساعت ۱۸ هر شب به جز ۷ آبان، در سالن اصلی تالار هنر واقع در میدان لاله، برای علاقمندان به هنر تئاتر نمایش داده می‌شود.

کد خبر 357286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.