سهم ۱۱.۳ درصدی ایران از کل صادرات خرما در جهان

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی با بیان این که ایران به لحاظ تولید و سطح زیر کشت خرما در رتبه دوم و از نظر صادرات رتبه پنجم جهان را داراست، گفت: ۱۱.۳ درصد از کل صادرات این محصول در جهان را ایران انجام می‌دهد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی مسعود لطیفیان با بیان این که برای توسعه صادرات و تولید خرمای با کیفیت، روش‌های سنتی تولید باید کنار گذاشته شود، اظهار کرد: برای تولید خرما در دنیا روش‌های استاندارد وجود دارد و تولید ما باید بر اساس این استانداردها از جمله یوروگپ و خرمای ارگانیک انجام شود.

وی افزود: ما این توانایی را داریم که ۶۱ درصد خرمای کشور را با استاندارد یوروگپ و ۱۸ درصد دیگر را با استاندارد ارگانیک تولید کنیم.

لطیفیان گفت: جنوب کرمان ۱۸ درصد سهم  از کل تولید، سیستان و بلوچستان ۱۵ درصد، بوشهر و کرمان هر کدام ۱۴ درصد، فارس ۱۳ درصد، خوزستان و هرمزگان نیز هر کدام با ۱۲ درصد از استان‌های برتر تولید خرما هستند.

مدیر کل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی یادآور شد: سال گذشته ۲۵۰ هزار تُن خرما به ارزش ۲۴۹ میلیون دلار به ۸۵ کشور جهان صادر شد.

وی برآورد کرد که تولید خرمای ایران با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و فرهنگ‌سازی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ برسد.

لطیفیان افزود: با توجه به مصرف سرانه پنج تا هفت کیلوگرم خرما برای هر نفر در کشور نزدیک به ۵۶۰ هزار تُن از این میزان تولید در داخل مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر سرانه مصرف خرما را به ۱۲ کیلوگرم برای هر نفر در سال برسانیم، مصرف داخلی به ۹۶۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی همچنین پیش‌بینی کرد در سال ۱۴۰۰ صادرات خرما با افزایش ۱۵ درصدی به حدود ۲۸۷ هزار تُن برسد.

کد خبر 356981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.