۱۷۴ بیمار قلبی از مرگ حتمی نجات یافتند

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: در شش ماهه نخست امسال ۱۷۴ بیمار و مصدوم با تلاش پرسنل و تکنسین‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی این استان پس از ایست قلبی، احیا و از مرگ نجات یافتند.

غفور راستین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به احیای ۱۷۴ بیمار از مرگ حتمی، اظهار کرد: در نیمه نخست امسال، پرسنل فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با حضور بر بالین ۱۷۴ بیمار با مشکل ایست قلبی تنفسی، موفق شدند با تلاش بی وقفه در انجام عملیات احیای قلبی ریوی، آن‌ها را احیا کرده و به آن‌ها جانی دوباره دهند.

وی با بیان این‌که از مجموع این تعداد، ۱۲۴ نفر مرد و ۵۰ نفر زن بودند، افزود: ۴۳ نفر از این بیماران بالای ۷۰ سال سن داشتند؛ همچنین ۴۱ نفر بین ۶۱ تا ۷۰، ۳۸ نفر بین ۵۱ تا ۶۰، ۱۲ نفر بین ۴۱ تا ۵۰، ۱۱ نفر بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۵ نفر بین ۲۱ تا ۳۰ سال، ۱۲ نفر بین ۱۱ تا ۲۰ و دو نفر زیر ۱۰ سال بودند.

رییس مرکز اورژانس استان اصفهان با بیان این‌که در بسیاری از تماس‌های امدادخواهان با شماره ۱۱۵ مشکل بیمار آن‌ها، تنها با مشاوره تلفنی با کارشناسان و پزشکان حاضر در اتاق فرمان برطرف می‌شود، گفت: بیشترین موارد احیا در شش ماهه نخست امسال با ۷۰ نفر مربوط به شهر اصفهان، ۲۲ نفر نجف‌آباد، ۲۰ نفر شهرضا، ۱۶ نفر خمینی‌شهر و ۸ نفر مربوط به شهرستان شاهین‌شهر و میمه بوده است.

وی تأکید کرد: شهروندان توجه داشته باشندکه اعزام واحدهای امدادی فوریت‌های پزشکی تنها در موارد اورژانسی برای امدادرسانی به بیماران و مصدومان انجام می‌شود، تماس بی مورد و مزاحمت مردم، می‌تواند روند کمک به بیماران با شرایط وخیم را دچار مشکل کرده و جان آن‌ها را به خطر بیندازد.

راستین خاطرنشان کرد:  یادگیری عملیات احیای قلبی ریوی برای عموم مردم با هر سن و سطح تحصیلاتی لازم است و دستورالعمل احیای قلبی ریوی در سال‌های اخیر تغییراتی داشته که لازم است حتی افرادی که قبلاً این دوره آموزشی را پشت سرگذاشته‌اند، دوباره برای به روز کردن آموخته‌های خود اقدام کنند.

رییس مرکز اورژانس پزشکی استان اصفهان تاکید کرد: بر اساس پژوهش‌های انجمن قلب آمریکا AHA که یکی از راهکارهای کاهش مرگ و میر و افزایش بازگشت به زندگی پس از ایست قلبی تنفسی، اقدام سریع افراد حاضر در محل برای شروع احیای قلبی ریوی است،

وی یادآور شد: این امر سال‌هاست که در کشورهای پیشرفته در حال انجام است و در کشور ما نیز در سال‌های اخیر به این موضوع پرداخته شده، اما همچنان به تلاش و جدیت بیشتری از طرف عموم مردم و سازمان‌های مربوطه نیاز است.

کد خبر 356921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.