آغاز طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در لنجان

لنجان-سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان گفت: آنفلوآنزا بیماری واگیردار بوده که با سرایت آن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... زیادی را در پی خواهد داشت از این رو با توجه به فرا رسیدن فصل سرما کارگروه پیشگیری از بیمارهای طیور خصوصاً آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان لنجان تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حمید سبکتکین در نشست با مسئولان این شهرستان با اشاره به اجرای طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: آنفلوآنزا بیماری واگیردار بوده که با سرایت آن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... زیادی را در پی خواهد داشت از این رو با توجه به فرا رسیدن فصل سرما کارگروه پیشگیری از بیمارهای طیور خصوصاً آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان لنجان تشکیل شد.

وی با بیان اینکه پیشگیری آسان ترین و کم هزینه ترین شیوه مبارزه با بیماری ها است و اقدامات امنیت زیستی، موثرترین شیوه برای پیشگیری از بیماری های عفونی و واگیر در میان طیور بوده، افزود: کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از حساسیت و پیچیدگی برخوردار است، از این رو برای کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان ادارت و نهادهای مختلف باید با دامپزشکی شهرستان همکاری و همراهی مستمر و لازم را داشته باشند، با توجه به احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل های سرد سال، طرح پایش مراقبت و نمونه برداری از پرندگان آزاد پرواز در دریاچه ها و آبگیرهای شهرستان لنجان با همکاری دستگاه های مربوطه انجام شد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان با بیان اینکه در صورت مشاهده تلفات و مشکوک شدن به شیوع بیماری آنفلوانزای فوق پرندگان باید اقدامات مراقبتی در همان ساعات اولیه در مسیر مهاجرت پرندگان برای کنترل و مدیریت شیوع این بیماری انجام شود، تصریح کرد: بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی کشور های جهان، وجود آلودگی و گردش تیپ‌های مختلف ویروس آنفلوانزا در طیور بومی، صنعتی و حتی وحشی را بالا برده و هرساله با مهاجرت و جابجایی پرندگان مهاجر، احتمال ورود ویروس‌های جدید و حتی تحت تیپ‌های نامتعارف در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: از این رو طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های صنعتی و بومی شهرستان لنجان در حال اجرا است تا درصورت تشخیص، گزارش این بیماری به سرعت داده شود تا بتوانیم ضمن شناسایی سریع کانون‌های شیوع، این بیماری را کنترل کنیم.

سبکتکین عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع مرغداران برای پیشگیری از شیوع این بیماری در واحدهای تولیدی خود باید ارتباطات و تعاملات خود را با رعایت کامل مسائل بهداشتی و ایمنی زیستی کنترل کرده و از قرض دادن نهاده‌ها و خوراک طیور به دیگر مرغداران خودداری کنند، همچنین در رفت و آمدهای خانوادگی نیز باید مسائل بهداشتی کاملا رعایت شود.

کد خبر 356853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.