الفبای فضای مجازی طرح "شامد" است

مدیر شبکه ملی فرهنگ ایران گفت: تا دوماه گذشته ۴۴۵ هزار اثر در فضای مجازی دارای کد شامد ( شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال) دشدند که ۲۳۷ هزار عدد آن مربوط به اپلیکیشن‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حامد اسماعیلی شامگاه دوشنبه در همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده، اظهار کرد: برای حمایت از صاحبان محصولات مجازی، کد ۱۶ رقمی شامد ایجاد شده که الفبای سواد رسانه‌ای است؛ در این زمینه شناسه یکتا نیز به آثار فرهنگی دیجیتال داده می‌شود.

وی افزود: هرکسی صاحب بستر مجازی باشد با مراجعه به سامانه و وارد کردن اطلاعات اولیه، لوگوی نقره‌ای شامد را برای اثر و محصول خود دریافت می‌کند سپس برای بررسی محتوا به مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده می‌شود و در صورت تایید، لوگوی محصول به رنگ طلایی تبدیل می‌شود یعنی علاوه بر تایید هویت، محتوای آن نیز مورد تایید است.

مدیر شبکه ملی فرهنگ ایران ادامه داد: در این طرح علاوه بر ایجاد فضای سالم، مفید و ایمن، آرشیو ملی محتوای دیجیتال محقق شده و از مالکیت معنوی اطلاعات نیز دفاع می‌شود.

وی عنوان کرد: تا دوماه گذشته ۴۴۵ هزار اثر در فضای مجازی دارای کد شامد شدند که ۲۳۷ هزار عدد آن مربوط به اپلیکیشن ها است

اسماعیلی با تاکید بر اهمیت سواد رسانه‌ای، تصریح کرد: زمانی که دهکده جهانی محقق شود، انسان نیاز به دانش جدیدی به نام سواد رسانه‌ای دارد تا برای استفاده صحیح از رسانه‌ها، دانش، مهارت‌ها و توانایی‌هایی لازم را کسب کند.

وی با اعلام اینکه برخی با رد نظریه دهکده جهانی، معتقدند در عصر حاضر اطلاعات و نحوه کار با آن در اختیار رسانه‌های حرفه‌ای بوده که انتشار اطلاعات را برعهده دارند، گفت: همانگونه که در هر بازاری علاوه بر عمده فروشان، عده‌ای نیز به خرده فروشی مشغول هستند، در "بازار پیام" نیز علاوه بر رسانه‌های بزرگ و حرفه‌ای که وظیفه ارتباط دهنده (Communicator) را برعهده دارند، کسانی هستند که خود تولید محتوا کرده و با گذر زمان به پیامرسان‌های حرفه‌ای تبدیل می‌شوند.

مدیر شبکه ملی فرهنگ ایران اظهار کرد: همانگونه که در سبک زندگی رژیم مصرف داریم، در سواد رسانه‌ای هم رژیم مصرف مطرح بوده تا مخاطب با توان نقد کردن و قدرت "نه گفتن" هر اطلاعاتی را نپذیرد.

وی تصریح کرد: زمانی که ترفندهای یک شعبده‌باز را بدانیم، در برابر کارهای او متعجب نمی‌شویم؛ بنابراین سواد رسانه‌ای باعث می‌شود ترفندها و راه‌هایی که در فضای مجازی باعث فریب مردم می‌شود را بدانیم.

اسماعیلی با تاکید بر همراهی اخلاق حرفه‌ای با سواد رسانه‌ای، ادامه داد: بارها شاهد هجمه گروهی از مردم به صفحه یک بازیگر یا فوتبالیست بوده‌ایم که ناشی از عدم وجود سواد رسانه‌ای در مردم است.

وی خاطر نشان کرد: کسی که سواد رسانه‌ای دارد فقط گیرنده پیام نیست، بلکه خود براساس قوانین و مقررات جامعه تولید محتوا می‌کند بنابراین باید بدانیم چه پیامی را چه زمانی و با چه میزانی دریافت کرده، درست و غلط آن را تشخیص دهیم و با کنار گذاشتن موارد غیرمفید آن، از قسمت های مفیدش بهره ببریم

مدیر شبکه ملی فرهنگ ایران افزود: هدف از سواد رسانه‌ای ایجاد فضای امن در دل فضای نامنتهی مجازی است تا خانواده‌ها اجازه استفاده مطمئن از آن را داشته باشند.

کد خبر 356736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.