اجرای ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در شهر/ توزیع متوازن امکانات شهری در اولویت است

شهردار اصفهان با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در شهر اصفهان انجام شده است، گفت: البته طی یک سال گذشته مبلغ بسیار زیادی برای تکمیل پروژه ها از جمله ۸۰۰ میلیارد تومان برای بدهی قبلی مترو و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای اتمام مابقی پروژه ها پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی شامگاه شنبه- ۲۸ مهرماه ۹۷- در برنامه تلویزیونی «گفت و گوی هفته» با موضوع «عملکرد یکساله شهرداری اصفهان» اظهار کرد: یک سال از آغاز به کار شهرداری اصفهان در مدیریت جدید شهری گذشته است؛ گزارش یک ساله فعالیت شهرداری به اطلاع شورای اسلامی شهر اصفهان رسیده و در یک مصاحبه مطبوعاتی نیز در فضایی آزاد و نقادانه گزارش عملکرد شهرداری اصفهان ارائه شد.

پروژه های متوقف شده شهر به جریان افتاده است

شهردار اصفهان با بیان اینکه عده‌ای به اشتباه بر این باور هستند که برخی پروژه‌های شهر متوقف شده است، گفت: توقف پروژه ها صحیح نیست، زیرا در مدیریت جدید شهری پروژه ای متوقف نشده است، بلکه پروژه های متوقف شده به جریان افتاده است، اما اعتقاد نداشتیم بدون حساب، برنامه و بودجه از پیش تعیین شده پروژه‌ای آغاز شود زیرا تجربه نشان داده این گونه فعالیت‌ها عاقبت خوبی ندارد.

نوروزی تصریح کرد: از ابتدای فعالیت در شهرداری سیاست تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهر را در دستور کار قرار دادیم، زیرا تماشای پروژه های بر زمین مانده از جمله جهان نما در میدان امام حسین(ع) بعد از ۲۰ سال، مترو ۱۷ ساله  و میدان عتیق ۱۴ ساله در شهر غیرقابل تحمل بود، قرار بوده سالن اجلاس ظرف یکسال به اتمام برسد، اما هنوز تکمیل نشده است یا نمایشگاه بین المللی که قرار بوده در مدت کوتاهی تمام شود، اما نیمه تمام مانده و موارد متعدد دیگر؛ از این رو در مشورت با کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که باید بر تکمیل پروژه‌های بر زمین مانده متمرکز شویم چرا که این پروژه‌ها در حال مستهلکشدن و سرمایه‌های شهر در حال نابودی بود.

گرفتاری‌ها و ادعاهای میلیاردی خط یک مترو  را رفع کردیم

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فعالیت مدیریت شهری جدید آغاز شد، خط یک مترو ۸۷ درصد پیشرفت داشت، اما نواقصی در این ۸۷ درصد از جمله در ایستگاه‌ها، در مسیر و در تجهیزات وجود داشت، ۱۳ درصد هم تا تکمیل اصلی باقی مانده بود، ایستگاه‌های میدان امام حسین(ع) و انقلاب نیمه تمام و از دروازه شیراز تا صفه برق و تجهیز خط مترو باقی مانده بود؛ از این رو فعالیت برای تکمیل این خط را در سه شیفت کاری آغاز و ظرف مدت چهار ماه ۱۳ درصد باقی مانده را تمام کردیم؛ بی شک اگر همین طور کار می‌کردیم، طی یکسال نزدیک ۴۰ درصد کار انجام می‌شد و ظرف ۲.۵ تا سه سال می‌توانستیم مترو را تکمیل کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه ۱۳ درصد باقی مانده خط یک مربوط به قله کار و سختی‌های پروژه بود، گفت: زمانی سکان شهرداری را بر عهده گرفتم که فعالیت مترو در دامنه کوه قرار داشت؛ دعواها به دلیل قراردادهای قبلی درست شده و ادعاهای میلیاردی علیه مترو مطرح بود، اما توانستیم بر مشکلات فائق آییم که در این راستا از تمام افرادی که در این مسیر با من همکاری و کمک کردند، از جمله مدیران مترو، کارشناسان و مهندسان تشکر می کنم.

نوروزی خاطرنشان کرد: خط یک مترو طی مدت چهار ماه تکمیل شد، البته در بعضی از نقاط مترو ریزه کاری‌هایی وجود دارد که در صدد رفع آنها هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته تنها ۱۸ هزار نفر از مترو استفاده می‌کردند در حالی که امروز این رقم به روزانه ۶۰ هزار نفر افزایش یافته است، اظهار امیدواری کرد: مردم در این فصل که با پدیده اینورژن و آلودگی هوا روبرو می شویم، از مترو استفاده کنند تا شاهد روانی ترافیک در شهر باشیم. 

شهردار اصفهان افزود: بلیتی که در حال حاضر برای مترو به شهروندان فروخته می‌شود ۷۰۰ تومان است، اما هر بلیت پنج هزار تومان برای شهرداری هزینه دارد، یعنی یک نفر که روزانه یک سفر رفت و برگشت با مترو انجام می دهد، شهرداری هشت هزار و ۶۰۰ تومان برای آن سوبسید پرداخت می‌کند، بنابراین حیف است که مترو کمتر از ظرفیت ۱۰۰ هزار نفر در روز مسافر جابه جا کند.

نوروزی با بیان اینکه خط دو مترو همزمان آغاز شده و چندین ایستگاه آن در حال ساخت است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان توانست۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین منابع مالی خط دو مترو به فروش رسانده، اصفهان نخستین شهری است که توانست ۵۰۰ میلیارد تومان را به وجه نقد تبدیل کند که امیدوارم با مسائل اقتصادی موجود بتوانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای خط دو مترو شیوه‌های جدید دیگری نیز مد نظر قرار گرفته است، به عنوان مثال با TOD و مشارکت با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تقسیم کار بین پیمانکاران در صدد هستیم خط دو را با سرعت بیشتر احداث کنیم تا شهر از این وضعیت خارج شود.

جهان نما یکی از بهترین مراکز شهر می‌شود

شهردار اصفهان با اشاره به ساختمان جهان نما، اظهارکرد: بخشی از ساختمان جهان‌نما به عنوان هتل به یکی از نهادها واگذار شده بود که به دلیل واگذاری، امکان اینکه یکی از ورودی‌های مترو زیر آن ساخته شود، میسر نشد و به همین دلیل در دوره قبل مجبور شدند در میدان امام حسین(ع) ۶۰ میلیارد تومان هزینه کنند تا یکی از ورودی‌های ایستگاه مترو ساخته شود.

نوروزی ادامه داد: در این دوره با نهاد مربوطه مذاکراتی انجام دادیم و خوشبختانه طرف مذاکره افرادی منطقی و متین بودند، بنابراین تفاهم انجام شده تا هتل جهان نما فعال شود؛ اما به شرط آنکه برای خط یک و دو مترو یکی از ورودی‌های ایستگاه در زیر این مجموعه باشد و این یعنی آبادانی، توسعه، آوردن وسیله نقلیه زیر پاساژها و TOD یعنی همین.

وی با بیان اینکه ۱۲۰۰ متر از ساختمان جهان نما به یک شرکت کارآفرین واگذار شد تا استارت آپ‌ها، شغل‌های جدید و شرکتهای کارآفرین به این ساختمان ورود پیدا کنند، گفت: معتقدیم اصفهان دیگر ظرفیت صنعت را ندارد و باید به شهر فراصنعتی تبدیل شود، این یعنی اینکه جایی کوچک بتواند تولیداتی داشته باشد و تولیدات خود را از طریق سایت در سطح بین المللی به فروش برساند، مغازه‌دارانی که به خاطر روح مرده جهان نما مأیوس بودند، باید بدانند جهان نما به یکی از بهترین مراکز شهر تبدیل خواهد شد.

محور گردشگری شهر برای تفریح اصفهانی‌ها مهیا می شود 

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه پیاده راه سازی چهارباغ عباسی تصریح کرد: ساخت یک ضلع چهارباغ سه سال به طول انجامیده بود، اما در دوره جدید شهرداری ظرف مدت سه ماه همان بخش را تکمیل و ضلع دیگر این محور را نیز اجرا کردیم، تاکنون دو بخش چهارباغ به پیاده راه تبدیل شده است، پیاده‌روهای این محور نیز به پیاده‌رویی منطبق با هویت چهارباغ تبدیل خواهد شد.

نوروزی افزود: با پیاده راه شدن چهارباغ، «بهشتی» مدیر پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی به عنوان چهره سرشناس میراث از این محور بازدید کرد و اذعان داشت که آرزوی ۴۰ ساله‌اش تحقق یافته است؛ زیرا تمام کارهایی که در چهارباغ انجام می‌دهیم، مبتنی بر نظریات تخصصی و کارشناسی است.

وی تاکید کرد: شهرداری برای اجرای این طرح با متخصصان و کارشناسان میراث جلسات زیادی برگزار کرده است، زمانی که «بهشتی» مُهر تایید را به اجرای این پروژه زد، بسیار  خرسند شدیم؛ اگر چه بر سر یک پروژه نیمه‌تمام آمدم و شاید اگر می‌خواستم این پروژه را از صفر آغاز کنم، با نگاهی متفاوت این طرح را عملیاتی می‌کردم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اصفهانی‌ها باید بدانند چهارباغ، میدان امام حسین(ع)، خیابان سپاه و میدان امام خمینی(ره) به یکی از مراکز مهم گردشگری شهر تبدیل خواهد شد و برای کسبه رونق ایجاد خواهد کرد، گفت: چهارباغ، میدان امام حسین(ع) و میدان امام(ره) محور گردشگری شهر محسوب می شود و قرار است با ارائه امکانات لازم؛ هر خانواده چهار ساعت از زمان خود را در این محور سپری کرده، استراحت کند، بتواند تئاتر و نمایش ببیند، کتاب بخرد از انواع خوراکی ها استفاده کند و این به معنی ایجاد رونق برای شهر، سرزندگی و زیست پذیری، ایجاد نشاط در بین شهروندان و تفریح سالمی برای خانواده‌ها است.

بزرگترین گره ترافیکی منطقه ۱۴ باز می‌شود

نوروزی با اشاره به پروژه خیابان فرزانگان، تصریح کرد: در نظر داریم انتهای خیابان فرزانگان که به ورزشگاه نقش جهان ختم می شود را با اجرای شش کیلومتر مسافت به فرودگاه متصل کنیم در این صورت توانسته‌ایم بزرگترین گره ترافیکی منطقه ۱۴ که تحت فشار تریلرها و کامیون‌های بزرگ هر روز شاهد حوادث تلخ هست را باز کنیم.

وی ادامه داد: از رییس سازمان جهادکشاورزی استان، مدیر کل راه و شهرسازی استان و مسئولان استانداری که با شهرداری اصفهان در این راستا همکاری‌های خوبی داشتند، تشکر می کنم، یقیناً تا نوروز امسال بخشی از این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه‌های میدان امام علی(ع) فعال شده است

شهردار اصفهان با اشاره به پروژه میدان امام علی(ع) گفت: میدان امام علی(ع) یکی از میدان‌های معروف شهر است، اما در ابتدای فعالیت در شهرداری اصفهان متوجه نارضایتی مردم در این پروژه شدم؛ در واقع این میدان تحریم مردمی شده و احداث یک پارکینگ در مساحت هشت هزار مترمربع که با صرف هزینه سنگین احداث شده بلاتکلیف باقی مانده بود، پروژه های کمرزرین و قیصریه بلاتکلیف بود، از این رو چندین جلسه برگزار و پروژه های مختلفی را در این میدان فعال کردیم به طوری که در حال حاضر پروژه مجتمع کمرزرین فعال و پارکینگ تعیین تکلیف و تغییر کاربری شده و قرا است به مرکزی برای خرید و فروش تبدیل شود.

وی تصریح کرد: امروز کسبه گواهی می دهند که وضعیت میدان امام علی(ع) تغییر کرده، البته از آنها تشکر کرده و خواهش می‌کنم به بهتر شدن وضعیت کمک کنند.

نوروزی در خصوص پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان نیز اظهارکرد: از زمان آغاز به کار در شهرداری تاکنون، این پروژه ۴۰ درصد پیشرفت کرده و هر کسی روند پیشرفت آن را مشاهده کرده، موافقان و مخالفان همه از آنجا تعریف می‌کنند.

پرداخت بدهیهای سالن اجلاس

وی افزود: پروژه اجلاس نیز تعطیل شده بود و بدهی‌های زیادی داشت که بخش زیادی از این بدهی‌ها را به پیمانکار پرداخت کردیم، به همین دلیل امروز پروژه اجلاس به یک کارگاه فعال تبدیل شده و در حال حاضر ۲۰۰ مهندس، کارشناس و کارگر در این پروژه مشغول به کار هستند.

شهردار اصفهان ادامه داد: مشکل دیگری این پروژه تنظیم نادرست قراردادها بود؛ اگر آنجا قراداد دقیقی با بخش خصوصی منعقد می‌شد، امروز گرفتار برخی از مشکلات نبودیم؛ البته در حال حاضر دقت در قراردادها افزایش یافته و مسائل بخش خصوصی در حال رفع است.

وی در خصوص پل دوربرگردان سالن اجلاس گفت: پل دوربرگردان در طول یک سال گذشته فعالیت شهرداری احداث و در اختیار شهروندان قرار گرفت، اما نمایش عمومی برای اجرای آن انجام ندادیم، امیدوارم در فرصتی بتوانیم مراسم افتتاح برای آن برگزار کنیم، هر چند این پروژه در حال بهره برداری است.

رینگ چهارم کارساز رفع مسایل ترافیکی

نوروزی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین پروژه‌های که باید اجرا شود، رینگ چهارم حفاظتی است، اظهارکرد: رینگ چهارم در شهر اصفهان و بلکه در استان یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که باید اجرا شود؛ این پروژه به طول ۸۷ کیلومتر با تعداد زیادی تقاطع غیر همسطح است که ۵۶ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان قرار گرفته و تاکنون دو کیلومتر آن ساخته شده است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: رینگ چهارم از سیتی سنتر به سمت باغ رضوان، کارخانه قند به سمت جاده فرودگاه رفته و سپس به سمت دولت آباد، خمینی شهر و درچه ادامه پیدا می‌کند که این حلقه ترافیکی اگر چه در معرض دید نیست، اما می تواند در رفع مسایل ترافیکی بسیار کارساز باشد.

وی با بیان اینکه تا چند روز آینده کلنگ احداث پل شهید اردستانی به زمین زده خواهد شد، گفت: توافق های لازم برای رفع مسائل حقوقی با مردم انجام شده و طراحی این پل بیانگر تاریخ اصفهان خواهد بود، البته آزادسازی کار مشکلی است.

نوروزی با تاکید بر اینکه در مقابل کارخانه قند یک تقاطع غیر همسطح احداث خواهد شد، افزود: ۱۷هکتار زمین بنیاد مستضعفان زیر این پل قرار می‌گیرد که با رییس بنیاد مستضعفان و سایر مسئولان جلساتی برگزار شده و توافق‌ها برای ۱۷ هکتار انجام شده است.

اجرای۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در یکسال

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه در شهر اصفهان انجام شده است، تصریح کرد: در این مدت مبلغ بسیار زیادی برای تکمیل پروژه ها پرداخت کردیم، به عنوان مثال ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی قبلی مترو پرداخت شد و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل کارها پرداخت کردیم.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم اقدامات اشاره شده را انجام و حلقه حفاظتی نیز تا چند سال آینده شکل گیرد، روان سازی طرح های ترافیکی و بالطبع آن ایجاد آرامش برای مردم رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به توزیع متوازن امکانات در نقاط مختلف شهر، گفت: ۲۸۷ قرارداد پروِژه به قیمت ۱۰۰ میلیارد تومان در یک سال اخیر انجام شده که بخشی از آنها در مناطق کمتربرخوردار اجرا شده؛ همچنین ۴۶۱ قرارداد به قیمت ۷۵۰ میلیارد تومان تکمیل کردیم که بخش زیادی از آنها در مناطق محروم رقم خورده است.

عدالت در تمام نقاط شهر برقرار می‌شود

نوروزی گفت: در طول یکسال گذشته چندین مرتبه به مناطق کمتر برخورداری همچون منطقه ۱۴ و محله حصه سرزده و بازدیدهایی انجام دادیم و پیرو آن اتفاقات خوبی در این نقاط رقم خورد از جمله اینکه طی چند روز اخیر با همکاری اداره کل راه و شهرسازی معابر حصه آسفالت شده است، هر چند این مناطق استحقاق خدمات رسانی بیشتری را دارند.

وی تاکید کرد: در منطقه دو شهرداری خط ۵۶ اتوبوسرانی را راه اندازی کردیم که از دهنو، درمانگاه شهدای دهنو تا نقاط دیگر شهر به شهروندان سرویس‌دهی می‌کند.

شهردار اصفهان افزود: در شهر اصفهان نمی توان گفت منطقه‌ای کمتر برخوردار و منطقه‌ای برخوردار است، زیرا در مناطقی که گمان می‌شود، برخوردار است نیز مشکلاتی وجود دارد، اما از مناطق برخوردار که درآمد بهتری دارند کمک‌هایی برای مناطق کمتر برخوردار اختصاص می‌دهیم تا عدالت برقرار شود.

وی افزود: در حال حاضر رسیدگی به مناطق محروم در اولویت است و مسائل آموزشی، فرهنگی، حاشیه‌نشینی و امکانات اولیه آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است.

نوروزی تاکید کرد: هر کسی بتواند به آبادانی محله های کمتر برخورداری همچون حصه کمک کند، شایسته‌ترین اعمالی است که توانسته انجام دهد و امیدوارم در برنامه‌های آینده به گونه‌ای عمل کنیم که «عدالت» بانی توزیع متوازن امکانات در سطح مختلف شهر باشد.

وی به دیگر پروژه های عمرانی شهر اشاره کرد و گفت: عملیات احداث ادامه پل هفتم در میدان استقلال طی یکسال گذشته آغاز شده و پروژه پارک بزرگ پردیس هنر به مساحت هشت هکتار نیز تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: مشکلات پل اشکاند را با کمک مردم این منطقه رفع، دیون مردم و مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم، با بانک‌ها از جمله بانک شهر برای پرداخت دیون مذاکراتی انجام دادیم؛ بخشی از دیون را با زمین‌هایی که در اختیار داشتیم تسویه کرده و برای کارهای بزرگ، توافق‌های خوبی را انجام داده‌ایم.

وی گفت: انجام این اقدامات نیاز به برنامه‌ریزی داشت، البته شعار ما انضباط مالی بود که خوشبختانه محقق شده است و باید از کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و اینکه این شفاف‌سازی و انضباط مالی در کارها اتفاق افتاده، برای مردم سخن بگویم.

انجام تشریفات قانونی مزایده و مناقصه یعنی شفاف‌سازی

نوروزی با تاکید بر اینکه اصل بر انجام تشریفات قانونی مزایده و مناقصه یعنی شفاف‌سازی است، اظهارکرد: امروزه شهرداری ظرف یک ماه پروانه ساختمانی صادر می کند، مگر در مواردی که مشکل حقوقی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مسائل شهرسازی با حقوق شهروندی سرو کار دارد و حفظ حقوق شهروندی شعار ما بوده که امیدواریم آن را تحقق بخشیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در این مدت برای یک مجموعه ۱۷۰ هکتاری شهید کشوری که مردم  ۱۲ سال گرفتار آن بودند، توانستیم با  کمک همکاران در شورای برنامه ریزی استان مصوبه لازم را دریافت کنیم، طرح پهنه بندی شهر نیز موضوعی بود که هفت سال گره کور شهر شده بود، اما با تاش های صورت گرفته از شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبات لازم را دریافت کردیم و منطقه ۱۲ و برخی از نقاط شهر را زوم‌بندی کردیم؛ همچنین در صدد هستیم تعیین تکلیف بخش زیادی از شهر و پهنه‌بندی حریم شهر را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: از شورای عالی شهرسازی مصوبات لازم در خصوص زمین‌های علی آباد کلنگان را بعد از ۲۰ سال دریافت کردیم و البته مردم آگاه هستند که چه کار مهمی برای آنها انجام شده است.

دریافت ۳۴۹ مصوبه از کمسیون ماده پنج و ۳۹ مصوبه از شورای برنامه‌ریزی در یکسال

نوروزی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در یکسال اخیر ۳۴۹ مصوبه از کمسیون ماده پنج و حدود ۳۹ مصوبه از شورای برنامه ریزی دریافت کرده است، افزود: ۶۸ هکتار زمین گل نرگس را در کمیسیون ماده پنج تعیین تکلیف کردیم و این اقدامات موفقیت‌های بزرگی است.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان طرح جامع شهر با رویکرد نوین را با قرارداد وزارت راه و شهرسازی کلید زده تا با  کمک ذی نغعان یعنی سمن ها، اساتید دانشگاه و مشارکت شهروندان به نتیجه برساند.

کد خبر 356542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.