آلرژی پاییزی را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید

پاییز، پادشاه فصل‌ها، فصل هزار رنگ عشاق، همیشه مورد علاقه و محبوب اکثر مردم بوده و هست.

به گزارش ایمنا، این فصل با رنگ‌های گرم و موسیقی دلنشینِ نم‌ باران‌های لحظه‌ای بر تن خسته درختان و عابران، بهشتی دیدنی برای دلخستگان و دلبستگانی است که در انتظار این فصل لحظه‌شماری می‌کنند. ولی همین فصل با تمام این تعبیرات دوست داشتنی و زیبا می‌تواند برای کسانی که صبح خود را باسردرد، گلودرد، آبریزش چشم و بینی، اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، احساس کمبود اکسیژن، سرگیجه به دلیل کافی نبودن هوای تنفسی، عطسه، سرفه، و بعضاً خارش و تورم پوست آغاز می‌کنند تبدیل به جهنم شود و برخلاف عده‌ای که مشتاقانه منتظر ورود فصل رنگ‌ها به زندگی‌شان هستند، از صدای نزدیک شدن قدم‌های این فصل هراسان می‌شوند، چرا که آغاز پاییز برابر است با آغاز آلرژی فصلی آن‌ها.

آلرژی، واکنش سیستم ایمنی بدن به تعدادی از آلرژن‌های بی‌خطر مانند گرده گیاهان، مو، پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، بعضی غذاها و نیش حشرات است. این واکنش باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال شده؛ در نتیجه حساسیت ایجاد می‌شود که اغلب به صورت پوستی و تنفسی بروز می‌کند. در فصل پاییز، گرده افشانی گیاهان و علف‌های هرز، سبب بروز علائم ذکر شده در بسیاری انسان‌ها می‌شود.

 بسیاری از افراد بدلیل اشتباه گرفتن آلرژی با سرماخوردگی داروهای آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند ولی جوابی دریافت نمی‌کنند. بدتر آنکه مصرف بی‌رویه این داروها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و آمادگی آن برای ابتلا به سرماخوردگی شدید می‌شود. پس لازم است در صورت بروز هر یک از این علائم با مراجعه به پزشک اقدام به مصرف داروهای آنتی هیستامین کرد.

البته باید گفت آلرژی درمان قطعی ندارد ولی می‌توان با کمک داروها و رعایت کردن برخی از نکات ایمنی از جمله استفاده از ماسک و قرار نگرفتن در معرض گرده افشانی گیاهان نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد. علاوه بر آن مصرف نکردن خوراکی‌های تحریک کننده آلرژی مانند تخم مرغ، شیر، ماهی، محصولات دریایی، سویا، بادام زمینی، گندم و آجیل می‌تواند در رفع این حساسیت نقش مؤثری داشته باشد.

کد خبر 356395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ehsan CA ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
    0 0
    راهنماییاتون خیلی خوبه