سال گذشته از آرام ترین سال ها برای پرورش دام و طیور بود

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان اینکه در مورد آنفولانزای فوق حاد پرندگان در روستاها اطلاع رسانی زیادی شده است، گفت: در همه روستاها، اطلاع رسانی برای پیشگیری از انتقال آنفولانزای فوق حاد پرندگان ارائه خدمت شده به طوریکه سال گذشته یکی از آرام ترین سال ها در حوزه پرورش دام و طیور بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام موحدی ظهرامروز (چهارشنبه) ضمن گرامیداشت هفته دامپزشکی در نشستی خبریبا اشاره به اینکه امنیت غذایی یکی از بزرگ ترین چالش های همه کشورها است، اظهار کرد: به علت وجود خشکسالی در چند سال اخیر ایران نیز دچار مشکلاتی در حوزه تامین غذایی شده است، از ۴۱ پدیده بحران زا در دنیا حدود ۳۰ پدیده بحرانی در ایران وجود دارد و یکی از مهم ترین این بحران ها زلزله خاموش و تغییر اقلیم است..

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا سال ۲۰۸۰ قریب به ۲۵ تا ۵۰ درصد کمبود تولیدات غذایی کشاورزی در کشور داشته باشیم، افزود: باید برای برطرف کردن نا امنی غذایی چهار راهکار را بکار برد تا امنیت غذایی را به دست آورد، این راهکارها شامل دسترسی به غذا تحت تاثیر درآمد و اقتصاد جامعه و خانوار و هزینه ها، پایداری و قابلیت دسترسی که به طور عمده تحت تاثیر تولیدات داخلی بوده و قابلیت انبار داری و نگهداری را دارد، ایمن و مغذی بودن غذاها از نظر بهداشت و کیفیت و فرآوری غذاها که تحت تاثیر اثرات بحران های آب و هوایی، اقلیمی، قحطی، بیماری های دامی و جنگی است، مورد نظر همه کشورها به خصوص کشورهایی است که دچار بحران خشکسالی و تغییر اقلیم هستند 

موحدی اضافه کرد: نقش دامپزشکی در حصول چهار راهکار پیشنهادی بین المللی، غیر قابل انکاری است همچنانکه شعار قدیمی اداره دامپزشکی "دام سالم، غذای سالم و انسان سالم" بود که به نظر می رسد هر روز که از این شعار ساده و روان می گذرد اهمیت آن برای امنیت غذایی آشکارتر می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تولیدکننده اطلاع رسانی بهنگام باز شیوع یماری های دامی به ادراه دامپزشکی ندار، افزود: بسیاری اوقات اطلاعات بیماری های دامی بعد از آلوده شدن مناطق به وسیله دامداران اطلاع رسانی می شود که باعث افزایش احتمال انتقال بیماری دامی به مناطق دیگر می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۱۲ تصویب شده که همه ماموران لشکری و کشوری موظف هستند به ماموران دفع آفات حیوانی کمک کنند، افزود: مشکل اصلی عدم اجرای این قوانین است در حالیکه تعامل دستگاه ها برای عبور از چالش ها و مشکلات ضروری است.

موحدی درباره آمار واکسیناسیون شش ماهه دام ها ، اظهار کرد: بیش از دو میلیون واکسن آبله برای گوسفندها و بز ها  و میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن سیاه زخم برای انواع دام ها (این بیماری در جامعه انسانی نیز بسیار کشنده است) تزریق شده است، اخیرا با پیشگیری های انجام شده آمار این بیماری در جامعه انسانی در طول سال به ۱۲ مورد هم نمی رسد.

وی ادامه داد: در حوزه تب برفکی در آمار شش ماهه امسال بیش از ۳۲۰ هزار واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله، بیش از ۷۰۷ هزار واکسیناسیون تب برفکی گوسفند و بز، در حوزه کنترل بیماری تب مالت بیش از ۳۵۰ هزار واکسیناسیون انجام شده و برای واکسن طاعون نشخوار کنندگان کوچک نیز اقدامات مناسبی انجام شده همچنین برای پیشگیری از بیماری کشنده هاری تا کنون شش هزار قلاده سگ واکسیناسیون شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید به اینکه در بخش نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی، استان اصفهان همچون یک کشور کوچک است، افزود: بیش از ۵۰ کشتارگاه دام و طیور در استان فعال و تحت نظارت دامپزشکی استان است و ۱۷ کشتارگاه طیور، ۳۹ کارخانه خوراک دام و طیور آبزیان، ۴۰ واحد بسته بندی فرآورده خام دامی، ۱۴ واحد بسته بندی تخم مرغ، ۱۱ واحد بسته بندی آلاژ خوراکی، ۱۵ سردخانه، ۲۰ واحد تبلیغات ضایعات و ۸۸ مرکز جمع آوری شیر خام نیز در استان فعال است البته این تعداد برای تولید شیر خام مجاز نیستند.

موحدی یادآور شد: در چند سال گذشته ۲۶ کشتارگاه سنتی تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه آنفولانزای فوق حاد پرندگان در روستاها اطلاع رسانی زیادی شده است، گفت: در همه روستاها در بخش اطلاع رسانی و پیشگیری از انتقال بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان ارائه خدمت شده است به طوریکه سال گذشته یکی از آرام ترین سال ها در حوزه پرورش دام و طیور بوده است.

موحدی با اشاره به اینکه برای کنترل بیماری دامی نیاز به همکاری تولید کنندگان است، ادامه داد: اگر تولید کننده نخواهد بیماری را کنترل کند مشکلات در آینده هم ادامه خواهد داشت. برای ۱۷۱ متخلف پرونده قضایی تشکیل شده و ۱۳۱ پرونده از سوی دادگاه اخذ رای داشته است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه دامپزشکی از کمبود اعتبارات رنج می برد و در صورت افزایش اعتبارات امکان ارائه خدمات بهتری وجود دارد، در حوزه پیشگیری بیماری هانیز سازمان دامپزشکی به این اعتبارات نیازمند است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مدعی نیستیم که تخلف در حوزه دامپزشکی وجود ندارد، گفت: باید مشکلات را صادقانه بررسی کرد تا به بیراهه نرویم، در شهر اصفهان بیش از دو هزار واحد توزیع فرآورده های دامی وجود دارد، به طور یقین تخلفاتی هم اتفاق می افتد اما تلاش می کنیم که نظارت کافی در این زمینه اعمال شده تا شاهد کمترین تخلفات در این حوزه باشیم.

کد خبر 355701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.