۵۰ درصد نهاده دامی مورد نیاز عشایر از طریق واردات تامین شود

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: سالانه ۲ میلیون تُن نهاده دامی مورد نیاز دام عشایر است و باید ۵۰ درصد نهاده مورد نیاز از طریق واردات تامین شود.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کرمعلی قندالی در گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی امور عشایر و مدیران عامل اتحادیه‌های تعاونی‌های عشایری کشور اظهار کرد: تعاونی‌های عشایری نقش بسیار مهمی در افزایش تولیدات عشایر دارند و باید با جدیت وارد موضوع زنجیره تولید شوند.

وی افزود: در بحث گیاهان دارویی اگر بتوانیم تا آخر برنامه ششم توسعه ده هزار هکتار عرصه در اختیار عشایر را تحت پوشش قرار دهیم، موفق عمل کرده‌ایم.

قندالی بیان کرد: در حوزه گردشگری باید به گونه‌ای عمل کنیم که بهره آن به جیب عشایر برود و باید در گردشگری عشایر به دغدغه‌هایی که در حوزه فرهنگی وجود دارد توجه شود و تشکل‌های عشایری باید دقت لازم را در این خصوص داشته باشند.

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: در حوزه تولیدات صنایع دستی عشایر، از تولید تا عرضه در بازار، وضعیت مناسبی نداریم و لازم است با برنامه در این حوزه وارد شویم.

وی اظهار کرد: بیمه دام عشایر یک الزام است و در ماده ۳۳ قانون برنامه ششم به بیمه اجباری دام تاکید شده است.

قندالی تاکید کرد: از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده باید برای توسعه انرژی‌های نو و حمام خورشیدی در مناطق عشایری استفاده کنیم.

۳۰۸ صندوق خرد زنان عشایری با ۶۱۲۰ عضو در کشور فعال است

وی یادآور شد: در حال حاضر ۳۰۸ صندوق خرد زنان عشایری با شش هزار و ۱۲۰ عضو و ۲۰۱ شرکت تعاونی عشایری در سطح کشور در حوزه خدمت‌رسانی به عشایر فعالیت می‌کنند.

رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که شش کارخانه و ۲۹ کارگاه تولید خوراک دام در سطح کشور تامین بخشی از نهاده‌های دامی عشایر را برعهده دارند، تاکید کرد: در تامین نهاده‌های دامی عشایر، تشکل‌های عشایری باید روی پای خود بایستند و به صورت مستقل عمل کنند.

وی ادامه داد: سهم آورده عشایر در تشکل‌های عشایری تا پایان امسال باید حداقل به ۵۰۰ هزار تومان برسد.

قندالی با اشاره به ۱۵ مهر، روز روستا و عشایر خاطرنشان کرد: خیلی تلاش کردیم روزی را در تقویم رسمی کشور به نام "روز عشایر" ثبت کنیم اما شورای عالی فرهنگی تشخیص داد نام عشایر در کنار نام روستا آورده شود بنابراین روز ۱۵ مهر به عنوان "روز ملی روستا و عشایر" نامگذاری شد.

کد خبر 355550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.