برای تصمیم‌گیری بهتر، در طول روز کمی بخوابید

نتایج بررسی‌های جدید محققان دانشگاه بریستول انگلستان نشان می‌دهد که خواب نیم‌روز، توانایی مغز را برای پردازش اطلاعات ناخودآگاه افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خواب، عنصر اصلی برای شکل‌گیری حافظه و تثبیت اطلاعات جدید است. دانشمندان به کمک فناوری‌های پیشرفته توانسته‌اند بفهمند که فرایند یادگیری چگونه در مغز شکل می‌گیرد و محرومیت از خواب چه تاثیری بر میزان انعطاف‌پذیری عصبی مغز دارد؛ به توانایی مغز برای واکنش نشان دادن و مطابقت با محرک‌هایی که از محیط پیرامون دریافت می‌شوند، انعطاف‌پذیری عصبی مغز می‌گویند.

لیز کولدارد، عصب‌شناس ارشد زوال عقل در دانشگاه بریستول انگلستان به کمک همکاران خود به تازگی بررسی جدیدی پیرامون تاثیر خواب‌ نیمروزی بر توانایی پردازش اطلاعات مغز که ما نسبت به آن‌ها ناآگاه هستیم، انجام داده‌اند. در این تحقیق مشخص شد که چگونه چرت‌زدن‌های بین روز بر رفتار آگاهانه ما، زمان انتخاب‌هایمان و سرعت پردازش اطلاعات جدید اثر می‌گذارد.

در ابتدا محققان اطلاعاتی را به صورت بسیار مختصر به شرکت‌ کنندگان ارائه دادند، به گونه‌ای که آن‌ها فرصتی برای ثبت آگاهانه اطلاعات نداشتند. در مرحله بعد از شرکت کنندگان خواسته شد در صورت مشاهده یک مربع قرمز و یا آبی بر روی صفحه نمایش به سئوالات پاسخ بدهند. پس از پایان این دو مرحله این افراد برای مدت ۹۰ دقیقه به خواب نیم‌روزی رفتند و پس از آن برای بار دیگر مراحل ارزیابی آغاز شد.

محققان میزان فعالیت مغز شرکت کنندگان را قبل و بعد از خواب نیمروزی توسط شیوه "موج‌نگاری‌ مغز" (electroencephalogram) بررسی کرده و زمان نشان دادن واکنش برای انتخاب‌ها را نیز آزمایش کردند. یافته‌های جدید نشان داد که خواب نیم‌روزی به بهبود پردازش اطلاعات ناآگاهانه مغز کمک کرده، سرعت واکنش برای اتخاذ تصمیم را افزایش داده و بر رفتار ما در زمان بیداری اثر می‌گذارد.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد اطلاعاتی که ما ناخودآگاه دریافت می‌کنیم در هنگام خواب پردازش شده و خوابیدن باعث بهبود قدرت تصمیم‌گیری در زمان بیداری می‌شود.

کد خبر 355525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نفیسه IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 0
    وای چه خوب.