جسد روزنامه نگار منتقد آل سعود پیدا شد

جسد« جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود، پنج روز پس از ناپدید شدن در یکی از مناطق استانبول پیدا شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، منابع ترکیه ای می گویند، ارزیابی اولیه پلیس نشان می دهد جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است. منابع امنیتی ترکیه تایید کرده اند پانزده تبعه سعودی از جمله شماری از مسئولان سعودی سه شنبه گذشته با دو هواپیمای اختصاصی وارد استانبول شده بودند و همزمان با حضور خاشقجی، در کنسولگری حضور داشتند.

این افراد مدت کوتاهی پس از آن، استانبول را ترک کردند. جمال خاشقچی هفته پیش برای ثبت ازدواج خود وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر باز نگشت.  

جمال خاشقجی از جمله روزنامه نگاران منتقد دولت سعودی بود که سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را به چالش می کشید. این روزنامه نگار منتقد یک هفته قبل از ربوده شدن از سکوت کشورهای عربی در مقابل اهانت های مکرر رئیس جمهوری آمریکا به آنها انتقاد کرده بود.

قتل این منتقد آل سعود بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است. روزنامه انگلیسی ایندی پندنت تاکید کرد قتل احتمالی جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان و نیز سخنان اهانت آمیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، ضعف حکومت سعودی ها را آشکار می کند. ایندیپندنت همچنین نوشت: ماجرای قتل خاشقجی اقدامی زشت و ویرانگر برای سعودی هاست.

الجزیره و واشنگتن پست هم گزارش دادند: قتل جمال خاشقجی از پیش برنامه ریزی شده بود.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: قتل جمال خاشقجی رسوایی بزرگ بین المللی برای سعودی ها و مشکل بزرگی برای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ایجاد خواهد کرد.

این روزنامه همچنین یادآور شد: با وجود مسایلی مانند بازداشت سعد الحریری نخست وزیر لبنان، جنگ یمن و بازداشت صدها شخصیت برجسته به اتهام فساد، محمد بن سلمان همچنان طرفدارانی در غرب دارد که دولت آمریکا از جمله آنهاست، اما کشته شدن خاشقجی در صورت تایید شدن نهایی، می تواند این شرایط را تغییر دهد. زیرا نقض وقیحانه معیارهای بین المللی است.

کد خبر 355437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.