شهید امیرعبداللهیان مصداق بارز رحماء بینهم و اشداء علی الکفار بود

سخنگوی دولت در جلسه بزرگداشت شهدای خدمت و شهید امیرعبداللهیان گفت: ایشان در عین رعایت اخلاق و کرامت و مودت چهره بسیار مقتدری در سیاست خارجی بود بطوریکه مصداق بارز رحماء بینهم و اشداء علی الکفار بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی بهادری جهرمی، امروز _هفتم خرداد_ در جلسه بزرگداشت شهدای خدمت در دانشگاه تهران اظهار کرد: امروز صبح با جمعی از همکاران دولت می‌گفتیم ما خودمان هم خیلی قدر داشته‌های نزدیک خودمان را نمی‌دانستیم که چقدر کرامت، بزرگی، شجاعت و اخلاق در این شهدای بزرگوار وجود داشت. من در ادامه به برخی از ویژگی‌های شهید امیرعبداللهیان در حوزه سیاست خارجی و مدیریت شهید آیت الله رئیسی اشاره می‌کنم.

وی افزود: نکته اول روحیه اخلاقی خاضعانه رئیس جمهور بود که مردم بیشتر دیدند، اما باید بگویم که آقای امیرعبداللهیان هم دقیقاً همینطور بودند، به شدت متواضع بودند و آنقدر ادب داشتند که در مقابلشان خجالت زده می‌شدیم، جنس ایشان و نحوه تعامل ایشان با همه به همین صورت بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: گاهی ایشان وسط یک سفر خارجی تماس می‌گرفت و دو دقیقه عذرخواهی می‌کرد که من نمی‌توانم جلسه فردا را شرکت کنم و این رویه ایشان بود، حتی خیلی وقت‌ها اول پیامک میزد که امکان هست من تماس بگیرم؟ درحالیکه در فضای کاری نیاز به چنین رفتاری نبود اما ایشان این‌طور محترمانه مقید به رعایت آداب بود، من اگر سوالی از ایشان می‌پرسیدم، اگر فرصت می‌کرد در جلسه دولت با تفصیل برایمان پاسخ را می‌نوشت و یا بعد از جلسه وقت می‌گذاشت و به تفصیل شرح می‌داد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: دکتر امیرعبداللهیان بسیار فعال و پرکار بود و اینکه رهبر فرمودند دولت در سیاست خارجی پرتحرک بوده است به واسطه حضور و فعالیت‌های ایشان بود.

وی افزود: در حوزه سیاست خارجی نسبت به طرف مقابل بسیار مقتدرانه وارد می‌شدند و باید از مقامات نظامی بپرسید شیوه مواجهه ایشان چگونه بود، در عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی فرآیندهای حقوقی را با تدبیر دکتر امیرعبداللهیان به طور کامل طی کرد. ایشان در عین رعایت اخلاق و کرامت و مودت چهره بسیار مقتدری در سیاست خارجی بود، مصداق بارز رحماء بی نهم و اشداء علی الکفار بودند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: روحیه تعاملی ایشان چه با نهادهای مختلف و چه با چهره‌های مختلف سیاسی وجود داشت و در دولت از نظرات مختلف و همه ظرفیت‌ها استفاده می‌شد. همزمان اگر می‌بینید در سیاست داخلی رویه دولت این بوده که سعی می‌کرده از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و بجای تقابل تعامل می‌کردند، همین نکته در سیاست خارجی هم وجود داشت و تعامل بسیار خوبی بین میدان و دیپلماسی وجود داشت، مسئله‌ای که قبلاً در کشور ما به یک بحران و وسیله بهانه جویی تبدیل شده بود اما در این دولت این دو در امتداد هم قرار گرفتند.

بهادری جهرمی بیان کرد: بخشی از دستاوردهای سیاست خارجی دولت این بود که بدون اینکه امتیاز خاص و ویژه ای داده شود، در جهت پیشرفت کشور فعالیت می‌کردند و در جلسه استماع سنای آمریکا دیدید که آماری در خصوص افزایش فروش نفت و تردد کشتی‌های شناور ما ارائه کردند، در این دولت رکورد تاریخی حجم تجارت خارجی ما در طول انقلاب شکسته شد و این نتیجه همراهی دیپلماسی و میدان بود به صورتی که هر دو حوزه تقویت کننده هم بودند.

وی افزود: در حوزه حقوقی نیز دعاوی متعدد حقوقی وجود داشت که در این دو سال دولت موفق شد در آنها پیروز شود، برای مثال در حوزه مخابرات دعوایی بود که به نفع ما رأی داده شد و دعاوی که پیش از این در آنها شکست خورده بودیم با تلاش دولت دوباره به جریان افتاد، دستگاه دیپلماسی در این عرصه‌ها با میدان داران حقوقی کشور تعامل و هم افزایی داشت که آثار آن را می‌بینیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حوزه احقاق حقوق شهروندان ایرانی موافقت‌های متعدد دو جانبه برای تبادل زندانیان و همکاری‌های قضائی امضا شد که آزادی دیپلمات اسدی یک نمونه از این اقدامات بود که به همت مسئولان دیپلماسی انجام شد.

بهادری جهرمی یادآور شد: عضویت در بریکس و شانگهای و فعالیت در موضوع غزه از دیگر اقدامات مهمی بود که انجام شد و همزمان هماهنگی بخش‌های داخلی و خارجی در این موضوعات وجود داشت، اینها برخی از زوایای عیان و روشن‌تر اقدامات دستگاه دیپلماسی بود که با مدیریت شهید آیت الله رئیسی و شهیدامیرعبداللهیان انجام شد اما نکته‌ای که کمتر به آن پرداخته شده این بود که آقای امیرعبداللهیان در عین اشتغال بالا به کار خود بسیار پیگیر موضوعات ورزشی و فرهنگی بودند.

وی افزود: شخص آقای دکتر امیرعبداللهیان برای تیم ملی فوتبال و حضور در جام جهانی و مسابقه با تیم‌های مختلف بسیار پیگیر بود و حتی برای رفع مشکلات تیم‌های استقلال و پرسپولیس ایشان ورود شخصی داشت و اهل پیگیری و حضور در رویدادهای فرهنگی بود تا جایی که ایشان در آخرین حضورشان در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شدند.

سخنگوی دولت در انتها بیان کرد: ما در هیأت وزیران مطابق روال دیدار با خانواده شهدا و بزرگداشت این عزیزان را داریم و آقای امیرعبداللهبان پایه ثابت این موضوعات و داوطلب اول بودند تا از جایگاه خانواده بزرگوار شهدا تقدیر کنند و امیدواریم که این مجالست‌هایی که با غفلت گذشت را حداقل بیشتر در ذهن خودمان مرور کنیم و الگو بگیریم تا راه این شهدای عزیز را که در خدمت مجاهدانه به مردم پیمودند اد امه دهیم.

کد خبر 757597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.