تورم پاها، نتیجه سبک غلط زندگی

تورم پاها یک عارضه پزشکی است که ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. بنابراین شیوه درمان آن نیز با توجه به علت ایجاد عارضه، متفاوت است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تورم پاها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها شامل سبک نادرست زندگی، بارداری، جراحات وارد شده به پاها، بیماری‌های قلبی، لخته شدن خون در پاها و ...باشد. در ادامه به برخی از دلایل تورم پا و شیوه درمان آن می‌پردازیم:

ادما (Edema)

ادما (Edema) به معنای ورم پا است که در نتیجه تجمع غیرطبیعی آب و مایعات میان بافتی موجود در فضای میان بافتی، زیر پوست و حفره‌های بدن ایجاد می‌شود. ادما، اغلب پاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما در سایر بخش‌های بدن مانند صورت و یا شکم نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. احتباس مایعات ممکن است به علت بیماری قلبی، کبدی، کلیوی یا اختلالات رگ‌های خونی ایجاد شود. از دیگر دلایل ورم پاها میتوان به عفونت میکروبی، لخته شدن خون در پا، افزایش سن، سوختگی، احتباس نمک در بدن، واریس، آسیب عضلات و ...است.

ادما می‌تواند به خودی خود از بین برود اما ممکن است یک علت زمینه‌ای داشته باشد که نیاز به درمان پزشکی برای آن وجود داشته باشد. درمان‌های خانگی این نوع از تورم شامل پوشیدن جوراب ساق بلند، کاهش مصرف نمک و دراز کشیدن در زمانی که پاها بالای قفسه سینه قرار دارد، است. در صورتی که بهبودی حاصل نشد، شخص مبتلا برای تشخیص علت اصلی بیماری باید به پزشک مراجعه کند.

آسیب مچ پا

وارد شدن ضربه به پا می‌تواند باعث ایجاد ورم در آن ناحیه شود. برای مثال کشیدگی قوزک پا، ممکن است ورم ایجاد کند که برای درمان آن باید در صورت امکان پا را بلند کرد تا پای آسیب دیده وزنی را تحمل نکند. همچنین کمپرس یخ و استفاده از باند نیز به کاهش تورم کمک می‌کند. داروهای مسکن هم می‌توانند درد را کاهش دهند. اما در صورتی که تورم و درد از بین نرفت، فرد باید برای مداوای آسیب جدی پا به پزشک مراجعه کند.

تورم پاها، نتیجه سبک غلط زندگی

برخی از فاکتورهای سبک زندگی نادرست مانند زندگی بدون تحرک، افزایش وزن، پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند نامناسب و ...باعث ایجاد تورم در پاها می‌شود. برای رهایی از دست این نوع تورم می‌توان راهکارهای خانگی نظیر انجام فعالیت‌های بدنی منظم، داشتن وزن متعادل، نوشیدن مقدار زیاد آب، پوشیدن جوراب ساق بلند، قرار دادن پاها در آب سرد، کاهش وزن، برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و آگاه بودن نسبت به مصرف نمک را مد نظر قرار داد.

تورم پاها در اثر ایجاد لخته خون

لخته‌های خون زمانی بروز پیدا می‌کنند که خون به درستی در اطراف بدن جریان نداشته و سبب چسبیدن پلاکت‌های خونی شود. باید توجه داشت که اگر لخته‌های خون در رگ‌های پا شکل بگیرند، ممکن است از بازگشت خون به قلب جلوگیری کنند که این موضوع باعث می‌شود پاها متورم شوند. ترومبوز عمقی ورید (DVT) هنگامی رخ می‌دهد که لخته‌های خون در عمق پاها ایجاد شوند. DVT، وضعیتی جدی است که می‌تواند منجر به انسداد خون در رگ های اصلی پا شود و در برخی موارد حتی ممکن است لخته‌ها به سمت قلب یا ریه حرکت کنند.

اگر فرد نشانه ای از این بیماری را در خود یافت باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار گیرد. پزشک ممکن است برای فرد بیمار، داروهای رقیق کننده خون تجویز کند تا جلوی لختگی را بگیرد. دیگر شیوه‌های درمان شامل کاهش مصرف نمک، افزایش فعالیت بدنی، قرار ندادن پاها بر روی یکدیگر هنگام نشستن و برای مدت زمان طولانی است.

کد خبر 355432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.