یک ناشر: ترجیح می دهم کار نکنم

آرام میان کتاب ها قدم بردار، یار مهربان ناخوش است و در همهمه بازار فدا می شود، نمی داند به کدامین سو حرکت کند؛ چه بر سرمان آمده که این روز ها کاغذ بازی ارز ها را به ورق زدن آرام کتاب ترجیح می دهیم....

به گزارش خبرنگار ایمنا، کتاب ها همان کتاب ها هستند و عطر و بوی مهربانیشان فرقی نکرده است اما وضعیت کنونی بازار باعث شده که نه تنها قیمت ها دگرگون شود بلکه ناشران هم رغبتی به چاپ کتاب جدید نداشته باشند.

مریم قشقایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بخشی از مشکلاتی که در حال حاضر در حوزه نشر وجود دارد از سوی دولت به ناشران تحمیل شده است و کتابی که می توانستم با نهایت پنچ هزار تومان به چاپ برسانم در حال حاضر باید با ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان چاپ کنم آن هم اگر قیمت تمام شده همین شود چرا که امروز که قیمت می گیرم تا زمانی که کتاب برای چاپ می رود یک هفته طول می کشد و در این مدت  قیمت جا به جا می شود.

مدیر نشر دژنبشت ادامه داد: در ابتدای  افزایش قیمت‌ها ناشرانی که می توانستند، کاغذ وارد کردند و نفروختند و به نوعی احتکار کردند و وقتی ناشران دیگر به کاغذ نیاز داشتند و کاغذ فروشان کاغذ نمی فروختند آن ها خواستند با قیمت بیشتر کاغذ را به ما بفروشند.

وی با بیان اینکه تورم و بالا بردن نرخ ارز به ناشران لطمه وارد می کند گفت: در حال حاضر تعدادی کتاب برای چاپ دارم و نمی دانم باید آن ها را برای چاپ بفرستم یا نه چون کتابی را که سه ماه پیش می توانستم قیمت تمام شده با سود ۴۰ هزار تومان بر روی جلد درج کنم امروز باید ۱۷۰ هزار تومان بزنم که درنهایت کسی آن را نمی خرد من یک ناشر هستم اگر کتاب منتشر نکنم چطور درآمد داشته باشم؟

قشقایی افزود: در حال حاضر بیشتر مشکلات به قیمت ارز باز می گردد چرا که وقتی قیمت ارز پایین بیاید با چاپخانه تماس بگیریم در پاسخ می‌گوید مواد چاپ را با دلار وارد می کنم پس هزینه چاپ برای شما بیشتر می شود حتی ما برای خرید کاغذ نیز با قیمت های پرت و نجومی مواجه می شویم.

مدیر نشر دژنبشت با اشاره به اینکه در نیم سال اول فقط یک کتاب به چاپ رسانده است، اضافه کرد: کتاب آماده برای چاپ دارم اما هر لحظه که با چاپخانه تماس می گیرم با قیمت‌هایی جدید مواجه می شوم و این باعث می‌شود که نه تنها من بلکه همه ناشران در بلاتکلیفی بمانیم چرا که وقتی با یک قیمت زیاد کتاب را چاپ می‌کنیم و دلار سقوط می‌کند ضرر می‌کنیم پس ترجیح می‌دهیم کار نکنیم تا وضعیت بازار به ثبات برسد.

در حال حاضر فروش داشتیم اما بسیار کم در این میان ناشرانی هم هستند که منصفانه کار می کنند و کتاب های که منتشر می کنند به قیمت های گذشته می فروشند این درحالی است که برخی ناشران کتاب هایی که قبلا منتشر کرده اند را با قیمتی دو برابر وارد بازار می کنند کمی باید وجدان داشته باشیم و در این شرایط باید خودمان به یکدیگر رحم کنیم.

 * آرام تر ورق بزنید، گران است!

کد خبر 355234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.