«دنیس موکویگی» فعال زنان و «نادیه مراد» فعال اقلیت یزیدی عراق

جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۸ به «دنیس موکویگی» از جمهوری دموکراتیک کنگو و «نادیه مراد»، از فعالان اقلیت یزیدی عراق تعلق گرفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از یورو نیوز، «دنیس موکوگی»، پزشک اهل کنگو که بارها به دلیل تلاش برای کمک به زنان قربانی خشونت های جنسی در مجامع جهانی مورد تحسین و تقدیر قرار گرفته بود جایزه ارزشمند صلح نوبل سال جاری میلادی را نیز از آن خود کرد. وی پیشتر در سال ۲۰۱۴ نیز مفتخر به دریافت جایز حقوق بشری «ساخاروف» از پارلمان اروپا و نیز جایزه «اولاف پالمه» شده بود.

«نادیه مراد»، زن بیست و پنج ساله اقلیت یزیدیان عراق دیگر برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸ است. او به دلیل مبارزات و افشاگری های تحسین برانگیزی که پرده از جنایات افراط گرایان داعش بر ضد هم کیشانش برداشت، مفتخر به دریافت این جایزه شده است.

نادیه مراد به عنوان مدافع حقوق جامعه ایزدیان و فردی که خود مورد آزار و تجاوز شبه نظامیان داعش قرار گرفته سال ۲۰۱۶ به همراه «لامیا حاجی بشار»، دیگر زن یزیدی جایزه حقوق بشری «ساخاروف» را به صورت مشترک دریافت کرده بود.

مسئولان برگزارکننده جایزه صلح نوبل پس از انتقادها و واکنش های گسترده ای که طی سالهای گذشته به رویکرد آنگ سان سوچی، یکی از برندگان این جایزه در چشم پوشی و نادیده گرفتن حقوق اقلیت های قومی و مذهبی در کشورش وارد شده بود، تصمیم گرفتند در اعطای مهمترین جایزه صلح جهان به افراد احتیاط بیشتری را به خرج دهند.

این تصمیم سبب شد تا جایزه صلح نوبل در سال گذشته میلادی(۲۰۱۷) به جایی یک فرد به یک نهاد فعال در زمینه منع گسترش سلاح های هسته ای تعلق بگیرد. «کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاحهای هسته‌ای» روز یکشنبه دهم دسامبر ۲۰۱۷ جایزه صلح نوبل سال را در شهر اسلو دریافت کرد.

جایزه صلح تنها جایزه نوبل است که به جای استکهلم، هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود. بنا بر وصیت «آلفرد نوبل»، این جایزه باید به کسی اعطا شود که بیشترین کوشش را در راه برادری ملل، انحلال یا کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح، صرف کرده باشد.

کد خبر 355192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.