بایدها و نبایدهای سالمندان مبتلا به فشار خون چیست؟

 یک متخصص پزشکی اجتماعی در مورد سبک زندگی سالمندان مبتلا به فشار خون، گفت: سالمندان نباید سیگار یا قلیان بکشند و بیشتر از غذاهای کم نمک استفاده کرده و هر سه ماه یک بار به پزشک مراجعه کنند.

نرگس معتمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ابتلا به فشار خون در سالمندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های این رده سنی است؛ لذا سالمندان باید هر سه ماه یک بار به پزشک مراجعه کرده تا معاینات لازم برای پیشگیری از فشار خون برای آنها انجام شود. 

وی اضافه کرد: همچنین سالمندان سالی یکبار باید به کلینیک‌های چشم پزشکی تخصصی مراجعه کنند تا معاینات تخصصی چشم برای پیشگیری از عوارض جسمی فشار خون آنها انجام شود.

این متخصص پزشکی و اجتماعی با بیان اینکه درمان فشار خون در سالمندان با افراد دیگر تفاوت ندارد، افزود: اهمیت این دوره  افت فشار خون‌های وضعیتی است به این ترتیب که در هنگام جا به جایی و بلند شدن از تخت یا صندلی، فرد حالت سرگیجه گرفته و احتمال زمین خوردن وجود دارد؛ برای پیشگیری از این حالت توصیه به مصرف دارو می‌شود.

معتمدی نوشیدن دو لیوان آب یا هر نوع مایعات دیگر را هنگام صبح و قبل از ترک کردن تخت‌ خواب برای سالمندان مناسب دانست و افزود: علاوه بر خوردن مایعات لازم است که سالمندان حتما از جوراب‌های ساق بلند استفاده کنند و در صورت امکان  از مصرف زیاد داروهای آرام‌بخش و خواب‌آورهای غیر ضروری اجتناب کنند.

وی در مورد سبک زندگی سالمندان مبتلا به فشار خون توصیه کرد: اگر سالمندان سیگار یا قلیان مصرف می‌کنند باید مصرف دخانیات را ترک کنند و بیشتر غذاهای کم نمک استفاده کرده و از گذاشتن نمکدان در سر سفره اجتناب کنند، همچنین سالمندان از مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس، غذاهای صنعتی، چیپس، پفک که حاوی نمک سوده شده هستند خودداری کرده و سعی کنند که حتما ورزش پیاده‌روی و شنا را در برنامه‌های روزانه قرار داده و همه روزهای هفته به مدت نیم ساعت تا یک ساعت حتما ورزش کنند.

معتمدی داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات را برای سالمندان مبتلا به فشار خون ضروری دانست و گفت: باید از لبنیات کم چرب استفاده کنند و بهتر است که این گروه از سالمندان خوردن  گوشت قرمز را محدود کرده و بیشتر ماهی و مرغ مصرف کنند.

این متخصص پزشکی و اجتماعی به سالمندانی که دچار مشکلات دندانی هستند، توصیه کرد که بیشتر اوقات میوه‌ها و سبزیجات را پخته شده و غذاها را به حالت سوپ و یا آش مصرف کنند.

معتمدی با بیان اینکه همه سالمندانی که مبتلا به فشار خون هم نیستند باید یک بار در سال فشار خون‌شان را اندازه گیری کنند، گفت: بیماری فشار خون علایمی ندارد و ممکن است که برای گروهی از سالمندان که در معرض ابتلا به این بیماری باشند با غربالگری و اندازه‌گیری فشار خون  آن‌ها، تشخیص به موقع داده شود.

وی خاطر نشان کرد: باید فشار خون حداقل سالانه یکبار اندازه‌گیری شود تا سالمندان بتوانند با حفظ سلامتی زندگی پرنشاطی را داشته باشند.

کد خبر 355100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.