حال که شرایط فراهم شده نباید به دست آمریکا بهانه بدهیم

یک تحلیلگر حقوق بین الملل گفت: در بخش سوم رای صادره دیوان؛ تصمیمی مبنی بر منع طرفین از اقداماتی که موجب تشدید مناقشه می‌شود آورده شده که از آن می‌توان استنباط کرد آمریکا نباید تحریم‌های جدیدتری را وضع کند و به طور متقابل، ایران هم نباید اقدامات تحریک‌آمیز اتجام دهد.

پژمان کریمی زراسوند در مورد رای دستور موقت دادگاه لاهه که روز چهارشنبه-۱۱ مهرماه- به سر تیتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جهان تبدیل شد به خبرنگار ایمنا گفت: رأی دیوان بر اساس درخواست ایران مبنی بر توقف تحریم‌های مالی و پولی آمریکا که در چند ماه اخیر اعمال شده اعلام شد و قضات دیوان دادگستری بین‌المللی حداقل‌هایی را در این حوزه در نظر گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: رای صادره دادگاه لاهه حاوی سه نکته است و آمریکا بر اساس تعهد به پیمان مودت باید به نحو مقتضی به این نکات مندرج در دستور موقت توجه کند.

کریمی خاطر نشان کرد: این سه نکته مهم در مورد تامین قطعات و تجهیزات هواپیماهای مسافربری نه هواپیماهای باری، صادرات دارو و تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی بوده که البته تحریم‌های فعلی آمریکا شامل این اقلام نمی‌شود.

وی افزود: در واقع دادگاه لاهه استثنائاتی را برای تحریم‌ها قائل شده، اما کلیت تحریم‌ها را نه تنها نقض نکرده؛ بلکه در دستور موقت هم دستوری مبنی بر توقف تحریم‌های ضد ایرانی صادر و اعلام نکرده است.

کریمی زراسوند گفت: قصد دادگاه لاهه از این استثنائات این بوده که سلامت بشر را از تحریم‌ها جدا کند؛ از این رو می‌توان گفت در دستور موقت دیوان حداقل‌ها برای زندگی و حقوق بشر در نظر گرفته شده، اما تحریم‌ها نه لغو و نه متوقف شده‌اند؛ بلکه خط پولی و مالی مرتبط با موارد بالا را باز نگه داشته تا اگر ایران بخواهد اقدامات و یا مبادلاتی که دیوان بدان اشاره کرده انجام دهد، دچار مشکل نشود.

این تحلیل‌گر حقوق بین‌الملل خاطرنشان کرد: نکته مهمی که دیوان به آن توصیه کرده این است که طرفین باید از رفتن به سمت بحران  خودداری کنند. از این رو رای دیوان به نوعی تایید تحریم‌هاست؛ یعنی دیوان ضمن تایید تحریم‌های آمریکا به جهت رعایت حقوق بشر احتمالا با این استدلال که انسان‌ها در این درگیری آسیب نبینند این اقدام را لحاظ کرده و فقط موارد مربوط به حداقل‌های زندگی انسانی را در این دستور موقت گنجانده، در حالی که تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی هستند.

وی گفت: مردم باید این نکته را بدانند این پرونده نهایی نیست، دستور موقت فقط برداشتن یک گام اولیه در پرونده است، با وجود این دستور موقت احتمال دارد در آینده رای دیوان به نفع ایران نباشد.

کریمی افزود: بهتر است ایران بر روی ظرفیت دیوان بین‌المللی لاهه حساب باز نکند، بعید است با توجه به این دستور موقت و سایر مستندات، در آینده رای به نفع ایران باشد؛ همانطور که در دستور موقت رای به نفع ایران نیست.

وی اضافه کرد: در بخش سوم رای صادره دیوان؛ تصمیمی مبنی بر منع طرفین از اقداماتی که موجب تشدید مناقشه می‌شود آورده شده که این نکته را می‌توان استنباط کرد که آمریکا نباید تحریم‌های جدیدتری را وضع و موجب تشدید مناقشه شود و به طور متقابل، ایران هم  نباید اقداماتی که موجب تحریک و تهدید منافع آمریکا است را انجام دهد.

کریمی تاکید کرد: نوشتن شعار بر روی موشک‌ها و همچنین براساس ادعای آمریکا، تهدید دفتر این کشور در بصره و سایر نکات از سوی ایران؛ در آینده نه چندان دور به عنوان بهانه‌ای برای آمریکا تلقی شده تا با توسل  به این ادعاهای واهی بر افزایش تحریم و تهدید ایران پافشاری کند؛ بنابراین مسئولان جمهوری اسلامی ایران باید مراقب گفتار و رفتارها باشند تا از طریق آن‌ها استدلالی برای دور جدید تحریم‌ها مورد استناد و دستاویز آمریکا قرار نگیرد.

کد خبر 355094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل اسماعیل پور IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    2 1
    باتوجه به شرایط موجود جهانی وداخلی کشورمان بالنتیجه فرمایشات حقوقی جناب آقای دکتر آپژمان میرکریمی زراسوند منطبق با حقوق وموازین جهانی اظهارشده وکاملا صحیح وباید دراین خصوص چاره اندیشی کرد.
  • داودی IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    0 0
    به نظرم این رای بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اینکه بخواهیم به نفع ایران ازش استفاده کنیم و به آن دلخوش باشیم، هرچند اقدامات اخير دولت ایران در زمینه مبارزه با کردها و داعش تا حدودی روی این امر تاثیر منفی دارد.
  • علیزاده IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    0 0
    بسیار قابل تامل
  • اسماعیل اسماعیل پور IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    0 1
    باتوجه به وضعیت حاکم در مجامع بین اللمللی ومشکلات جاری کشور نظریه کارشناسی جناب آقای دکترآپژمان میرکریمی زراسوند منطبق با منافع کشورمان است باید دراین خصوص چاره اندیشی کرد .
  • ناشناس IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    0 1
    تحلیل زیبایی بود درود بر دکتر میرکریمی .
  • احسان اسدی امیرابادی AE ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    0 1
    درود بر جناب میرکریمی با نظرات شما کاملا موافقم . ولی متاسفانه مسئولین مربوطه مخصوصا در بخش تسلیهات. نظرات خود را کاملا سلیقه ای و بدون در نظر گرفتن فرهنگ بین الملل اجرا میکنند و زمانی که متوجه اشتباه خود میشوند دلسوزی برای نظام را دلیل کار خود مینامند. ای کاش متوجه میشدندکه هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
  • کیوان سلطانی RO ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    0 1
    در شرایط فعلی کشور نظر دکترپژمان میرکریمی کاملاً صحیح و دقیق و شاید تنها راه موجود باشد.
  • فرهاد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    1 2
    متاسفانه ما هیچ وقت از فرصت ها در جهت منافع ملی استفاده نکردیم امیدواریم اینبار دچار این اشتباه نشویم
  • فریبرز IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
    0 0
    کاش بتونیم تعامل بهتری با جامعه جهانی داشته باشیم
  • بهروز اسدی IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
    0 0
    درود به استاد دکتر پژمان کریمی زر اسوند بختیاری حق بیانکردید