قدرت جریان‌سازی و گفتمان‌سازی نخبگان در جامعه شهری

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با جمعی از نخبگان و صاحبان اندیشه این شهر دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رییس شورای شهر مشهد  در نشست هم‌اندیشی جمعی از اعضای شورای شهر با نخبگان و استعدادهای برتر خراسان رضوی، اظهارکرد: هدف از این نشست، دریافت راه‌حل هایی برای حل و فصل مسائل شهر و جامعه و عبور از گردنه های ایجاد شده به دلیل مشکلات است تا آینده بهتری رقم برای خود و شهروندان رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه نقش نخبگان در اداره بهتر جامعه و شهرها، امری مسلم و آشکار است، گفت: این استعدادها درصورتیکه اراده کرده و عزم خود را جزم کنند، قادر خواهند بود قدرت برتر را به جامعه خود آموزش دهند و موجب ایجاد پیوستگی اجتماعی شوند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد  خاطرنشان کرد: جامعه نخبگانی نقش به‌سزایی در تولید علم، دانش، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی جامعه دارد و میتواند جزو گروه های مرجع مردم باشند.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان با مدل‌سازی باید در صدد رفع موانع و گشودن گره‌های شهر و کشور برآیند، گفت: عمدتا همه ما در فهرست کردن دردهای جامعه ید طولایی داریم؛ شناسایی مسائل امری ضروری است ولی در راه‌حل گرایی ضعف داریم و کمتر به چاره‌اندیشی برای برون‌رفت از مشکلات می‌اندیشیم.

موحدی‌زاده در ادامه با اشاره به فرار مغزها، اظهارکرد: اصل مهاجرت فی نفسه امر مذمومی نیست چرا که می‌توانند تخصصی یاد بگیرند و بواسطه آن راه ایجاد قدرت و ثروت و علم را ایجاد کنند؛ این افراد درصورتیکه به کشور خود برگردند و توانایی های خود را در جهت خدمت به جامعه خود به کار گیرد، پسندیده است و درغیر اینصورت، تهدید.

وی با اشاره به لزوم چاره‌اندیشی برای ممانعت از فرار مغزها، تصریح کرد: راه حل هایی که مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری می‌تواند به‌منظور ایجاد جاذبه برای نخبگان ایجاد کند، باید شناسایی شود؛ امیدواریم جامعه نخبگانی ما بتواند تاثیرگذاری و قدرت الگوسازی بیش از پیش برای جامعه داشته باشد و مدیریت شهری نیز آماده بهره‌گیری از نخبگان و استعدادهای برتر مشهد و استان است.

سازوکار تعامل مدیریت شهری و بنیاد نخبگان استان تعریف شود

همچنین احمد نوروزی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، اقتصادی و مشارکت های شورای شهر مشهد در ادامه این جلسه با بیان اینکه امیدواریم این نشست منتج به سازوکار مناسبی برای ارتباط و تعامل میان مدیریت شهری و بنیاد نخبگان استان شود، اظهارکرد: عدم اطلاع از ظرفیت طرفین سبب شده به شکل مناسبی از آنها بهره‌برداری نشود؛ به همین‌منظور، مکانیزم مشخصی با مشارکت دادن نخبگان در مدیریت شهری باید تعریف شود.

نوروزی با اشاره به شکل‌گیری سامانه شورایاوران، گفت: تمامی اعضای بنیاد نخبگان را می‌توان در این سامانه عضو کرد تا بواسطه آن آنها بتوانند درخصوص طرح‌ها و لوایح شهرداری اظهارنظر کنند؛ در حوزه اقتصادی آماده‌ایم تا تمامی نظرات و پیشنهادات را دریافت نماییم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه میان مدت شهرداری مشهد در دست تدوین است و این طرح می‌تواند در اختیار جامعه نخبگانی قرار گیرد تا نظرات خود را در این‌باره بیان کنند؛ شورای پنجم تاکید ویژه‌ای به استفاده از خرد جمعی دارد و پیوسته در جهت بهره‌گیری از آن گام برمی‌دارد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، اقتصادی و مشارکت‌های شورای شهر مشهد همچنین گفت: مکانیزم مشخصی باید برای اجرایی کردن پیشنهادات جامعه نخبگانی تعریف شود؛ امیدواریم بتوانیم درکنار یکدیگر شرایط بهتری ترسیم کنیم و شورای پنجم شهر مشهد برای تحقق این مهم از آمادگی کامل برخوردار است.

موتور محرکه توسعه یافتگی هرکشوری، نتیجه عمل و فکر نخبگان است

عضو هیئت رییسه شورای شهر مشهدمقدس گفت: توسعه یافتگی در کشور ارتباط مستقیمی با نخبگان دارد و معاشرت منطقی و سامان یافته میان نخبگان فکری و نخبگان ابزاری می‌تواند سرنوشت یک جامعه را تعیین کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، علیرضا شهریاری، روز گذشته و در نشست هم‌اندیشی جمعی از اعضای شورای شهر با نخبگان و استعدادهای برتر خراسان رضوی با بیان اینکه کشور امروز در شرایط دشواری به سرمی‌برد و تنها راه برونرفت از این وضعیت، همدلی و یکدلی است، اظهارکرد: مشکلات کشور ما ناشی از عدم مدیریت صحیح بوده و در این راستا باید از مدیران کارآزموده و توانمند بهره گرفت.

شهریاری خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد زیادی از مراجعان ادارات از نحوه پاسخ‌دهی و خدمات‌رسانی گلایه‌مندند و همین امر موجی از نارضایتی عمومی ایجاد کرده است؛ تکریم ارباب رجوع و پاسخ‌دهی مناسب یکی از موارد مورد توجه شورای پنجم شهر مشهد بوده و در تمامی حوزه مدیریت شهری اجرایی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نخبگان حاضر در نشست، گفت: موتور محرکه توسعه یافتگی در هر کشوری نتیجه عمل و فکر نخبگان است؛ به عبارت دیگر توسعه یافتگی در کشور ارتباط مستقیمی با نخبگان دارد و معاشرت منطقی و سامان یافته میان نخبگان فکری و نخبگان ابزاری می‌تواند سرنوشت یک جامعه را تعیین کند.

شهریاری افزود: به منظور بهبود شرایط کنونی و فراهم آوردن وضعیتی مناسب برای آیندگان، نسل جوان امروز باید مقاومت کند و با عزمی دوچندان قدم در عرصه آبادانی کشور بردارد.

وی همچنین گفت: در جهت تحقق خواسته‌ها و مطالبات خود پیوسته اصرار داشته باشید و تا به ثمر نشستن آن از پای ننشینید؛ این جلسه بسیار کارساز خواهد بود و فتح بابی در جهت گسترش تعاملات میان مدیریت شهری و بنیاد نخبگان استان است.

نگاه شورای شهر مشهد به نخبگان ویژه است

همچنین سعیدرضا احمدی‌زاده، رییس بنیاد ملی نخبگان استان خراسان رضوی، در این نشست ضمن تشکر از شورای شهر مشهد به‌خاطر برگزاری این نشست هم‌اندیشی، اظهارکرد: هدف از این دیدارها، نوعی تکریم جامعه نخبگانی است که تمام عمر خود را صرف تحقیق کرده‌اند؛ این اقدام یک ارزش برای آنها محسوب می‌شود.

احمدی‌زاده با بیان اینکه یکی از گلایه های اصلی جامعه نخبگانی، نبود گوش شنوا برای صحبت های آنهاست، گفت: بنیاد نخبگان کشوری ۱۷۳۰ نفر را تحت پوشش دارد که متاسفانه از این تعداد، ۳۰۰ نفر از دسترس خارج شده‌اند؛ مهاجرت ۱۶ درصدی عدد بزرگی است.

وی در ادامه با اشاره به بودجه محدود بنیاد ملی نخبگان، تصریح کرد: نسبت هزینه های جاری به کل برنامه‌ها، ۱۹ درصد است که امر افتخار محسوب می‌شود؛ بنیاد ملی نخبگان برای همکاری با مدیریت شهری آمادگی کامل دارد و در زمینه هایی مثل شهر هوشمند و ... میتوان به ظرفیت های آن تکیه کرد.

احمدی‌زاده گفت: شهرداری و شورای شهربرای طرح های علمی خود می‌توانند از بنیاد نخبگان استعلام بگیرند و مکاتبه‌ داشته‌باشند؛ این بنیاد در بخش مخترعین و ایده‌پردازان از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه نخبگان نیاز به دیده شدن دارند و مادامی که حس کنند اثرگذاری قابل توجهی دارند، پویا خواهند بود، تصریح کرد: امیدواریم جلسات تخصصی بیشتری برگزار شود و آمادگی داریم تا با همکاری مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد، به شهر خود کمک کنیم.

مدیریت شهری مشهد آماده ایجاد دهکده نوآوری است

همچنین سیدمحسن حسینی‌پویا، رییس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد ضمن نگران‌کننده دانستن آمار فرار مغزها، اظهارکرد: سطح نخبگانی و ضریب هوشی کشور روبه کاهش است و از تمامی افرادی که دغدغه ایران را دارند میخواهم که پایمردی کنند.

وی با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد در بحث های کارشناسی خود برموضوع خرد جمعی تمرکز ویژه‌ای دارد، گفت: بعنوان مثال در کمیسیون حقوقی ۴ کارگروه داریم که همگی عنوان پژوهشی و تخصصی دارند و در آنها از اساتید دانشگاهی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بهره می‌بریم.

وی با اشاره به تدوین منشور حقوق شهرنشینی، گفت: از تمامی نخبگان و صاحب‌نظران این حوزه می‌خواهم که نهایت کمک خود را در تهیه این منشور داشته باشند؛ این منشور به دنبال به رسمیت شناختن حقوق مردم است تا از شهروندی خود احساس رضایت کنند.

یکی از مباحث پیشنهاد شده از سوی نخبگان در این نشست، ایجاد «دهکده نوآوری» بود که رییس کمیسیون حقوقی شورا ضمن دفاع و حمایت از اجرای آن، گفت: در این خصوص ساختاری وجود ندارد و به همین دلیل به نتیجه مطلوب دست پیدا نخواهیم کرد؛ کارگروهی می‌توان در این زمینه مشخص شود تا پیشنهاد ایجاد «دهکده نوآوری» تبدیل به طرح شده و پس از تصویب در جلسه صحن علنی، شهرداری ملزم به اجرای آن گردد.

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: درصورتیکه این جایگاه ایجاد شود، موضوع استارتاپ‌ها نیز قابل پیگیری است؛ به کمک ایده‌های نو، می‌توان به بهبود شرایط شهر کمک کرد و همچنین موجب درآمدزایی شد.

وی با اعلام آمادگی کامل شورای شهر برای راه‌اندازی دهکده نوآوری، گفت: مکانیزم درستی باید در این خصوص تعریف شود و بواسطه آن مشهد جایگاه خوبی پیدا خواهدکرد.

حسینی‌پویا اشاره‌ای هم به طرح «شهر دوستدار کودک» داشت و افزود: از جامعه نخبگانی تقاضا داریم در این زمینه نیز ایده های خود را ارائه کنند تا در جهت تدقیق و تعمق طرح بهره ببریم.

کد خبر 355057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.