قوانین باید به نفع مردم تفسیر شود

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت:با اصلاح برخی قوانین و مقررات و رفع دست اندازها می توان از قانون در راستای تسهیل امور مردم کمک گرفت و در این برهه از زمان باید با اتحاد و همدلی مشکلات را یکی پس از دیگری حل و فصل کنیم تا شاهد افزایش رضایتمندی مردم باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در نشست با مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان فلسفه اصلی وقف را آبادانی، ارتقاء جامعه و رفع فقر فرهنگی دانست و اظهار کرد: در نظام اسلامی و خصوصا در نظام اقتصادی اسلام وقف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و از صدر اسلام تاکنون یکی از راه‌های مهم برای رفع نیازهای جامعه، سرمایه‌گذاری در حوزه موقوفات بوده است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم به انجام مسایلی چون صدقه دادن، انفاق، احسان و... تاکید داشته است اما جامع‌ترین مسئله ای که مورد توجه پرودگار بوده مسئله وقف است، افزود: خداوند متعال در خصوص جایگاه وقف چنین می فرماید: اگر در زمان حیاتتان تصمیم بگیرید آنچه که با زحمت و تلاش به‌دست آورده‌اید را به من که مالک تمام عالم هستی، هستم بازگردانید و با من معامله کنید در اموالتان برکتی می‌گذارم که حتی بعد از مرگتان نیز بتوانید از آنها استفاده کرده و با دارایی‌هایتان ارتباط داشته باشید.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه انگیزه وقف در ایران جدای از ریشه های تاریخی و انسانی، علاقه ویژه مردم به اسلام و عمل به توصیه های آن در گسترش احسان و نیکی و بر جای گذاشتن صدقه جاری بوده است، تصریح کرد: سیاست اسلام کنترل و تعدیل ثروت جامعه بوده و بر همین اساس این نکته کلیدی را نباید فراموش کرد که کاهش فاصله طبقاتی، توزیع ثرورت بین همه، تقویت روحیه ایثار و فداکاری و ترویج روحیه تعاون در جامعه جهت دادن به انفاق، تقلیل شائبه منت و ریا، استمرار جریان ثواب به سوی واقف از جمله آثار وقف در جامعه است که همواره باید مورت توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وقف در عرصه های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و دینی نقش‌آفرینی می کند، ادامه داد: وقف و سرمایه گذاری در این حوزه یکی از مقوله های مهمی است که می تواند بستر فراوانی را در بخش های مختلف فراهم کند، چراکه وقف همواره کارکرد های فراوانی داشته و در نیت واقفین خیر اندیش نیز همواره حوزه های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و خیریه مورد توجه قرار داشته او بر همین اساس می توان هدف ترویج وقف در اسلام را پرکردن خلأها و برطرف کردن نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه اسلامی دانست.

صفرخانلو اضافه کرد: با توجه به آمارهای موجود ارزش رقبات ثبت شده در شهرستان لنجان قابل توجه بوده و اجرای پروژه های عمرانی و مشارکتی اداره اوقاف در شهرستان لنجان ثمراتی را به همراه داشته و مطمئنا در ادامه نیز نتیجه این پروژه ها در جامعه نمایان تر خواهد شد.

فرماندار شهرستان لنجان عنوان کرد: البته برخی از موقوفات موجود در شهرستان لنجان به مرور زمان و به علت تراکم جمعیت و توسعه شهری و روستایی نیاز به بازسازی و سرمایه گذاری دارند از سوی دیگر در بسیاری اوقات شاهد موقوفات تک منظوره هستیم و در این حالی است که با اندکی تغییر کاربری می توان خدمات گسترده تری را با استفاده از موقوفات به جامعه ارایه کرد از این جهت این مهم نیز باید مد نظر نیک اندشان جامعه و کارشناسان امر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ مردم ورنامخواست در سالیان اخیر، موقوفه بودن زمین‌های شهری این منطقه بوده، به طوری که شهر و مردم کاملا تحت تأثیر این مسئله  قرار گرفته ‌اند و علی رغم پی گیری های صورت گرفته هنوز نتیجه لازم حاصل نشده است و بر همین اساس می‌طلبید حل این مسئله به عنوان یکی از اولویت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان قرار گیرد.

صفرخانلو متذکر شد:قطعا با اصلاح برخی قوانین و مقررات و رفع دست اندازها می توان از قانون در راستای تسهیل امور مردم کمک گرفت و در این برهه از زمان باید با اتحاد و همدلی مشکلات را یکی پس از دیگری حل و فصل کنیم تا شاهد افزایش رضایتمندی مردم باشیم.

کد خبر 354976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.