دومین کارت زرد مجلس به وزیر علوم

نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر علوم برای سوال مشترک نادر قاضی پور نماینده ارومیه و محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، قانع نشدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز یکشنبه-۸ مهر- در مجلس حضور یافت تا به سوالی درباره اینکه «چرا در سطح‌بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش) برخی دانشگاه‌های معتبر کشور در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها، محلی اعلام گردید؟» پاسخ دهد.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال گفت: این بحث در سال ۹۵ به طور کلی و جدی شروع شده و در چندین راهبرد که یکی از آنها بحث ساماندهی آموزش عالی به منظور ارتقای کیفی است و در آن چندین آیتم اجرایی وجود دارد، مطرح شده است.

وی تصریح کرد: از جمله این آیتم ها این است که برای مناطق مختلف کشور در حوزه آموزش عالی دسته بندی هایی از جمله منطقه بندی، هدایت آموزش عالی و دانشگاه های کشور به سمت تاثیرگذاری مستقیم در توسعه منطقه ای و ملی، تحت عنوان ماموریت گرایی برای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قید شده است.

وزیر علوم تاکید کرد: ذیل این دو تکلیف، وزارت علوم در کارگروه های تخصصی متعدد و با بررسی های میدانی، دانشگاه های مختلف را در گروه های خاص قرار داده و در بخش تعاریف نیز دانشگاههای ماموریت گرا و ماموریت‌های علمی برای مراکز علمی تعریف شده و دانشگاه ها بر این اساس دسته بندی شده اند.

غلامی خاطرنشان کرد: تعریف بین المللی به معنای ساقط شدن تعریف ملی و منطقه ای نیست؛ بنابراین دانشگاه‌ها می توانند ماموریت های منطقه ای داشته باشند، لذا در تعاریف مطرح شده، دانشگاه‌های استانی به عنوان منطقه ای و ملی معرفی شده و دانشگاه های جوانی که در کنار دانشگاه های بزرگ استان وجود دارد به عنوان محلی معرفی شده اند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: هر دانشگاهی که ظرفیت و توان علمی کافی برای انجام مأموریت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد از سوی وزارت علوم مورد حمایت قرار می‌گیرد و در برنامه ساماندهی آموزش عالی، حمایت از دانشگاه‌های کوچک که از مأموریت محلی برخوردار هستند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

پس از استماع سخنان وزیر علوم و قانع نشدن سوال کنندگان از توضیحات وزیر، نمایندگان با ۵۳ رأی موافق، ۱۳۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در صحن مجلس، توضیحات وزیر علوم را قانع کننده ندانستند.

کد خبر 354772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.