به گردشگری سلامت تا کنون پرداخته نشده است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در استان اصفهان، امور درمان و پزشکی با هزینه کم و کیفیت بالا انجام می شود؛ اما باید ظرفیت ها را افزایش داد و به هتل بیمارستان ها توجه ویژه ای کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری برگزاری نمایشگاه و همایش گردشگری سلامت، صبح امروز_ یکشنبه ۸ مهر_ با حضور مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و مدیر شهرک سلامت و فعالان صنعت گردشگری برگزار شد. در این نشست فریدون اللهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، با اشاره به تلاش‌هایی که در حوزه گردشگری درمانی و پزشکی صورت گرفته است، اظهار کرد: بحث گردشگری در استان اصفهان یکی از محورهای اصلی و اساسی توسعه است.

وی افزود: گردشگری در اصفهان ظرفیت های عظیمی دارد که امروز در آغاز راه بهره برداری از این ظرفیت‌ها هستیم. کشور ما جزء ۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ جاذبه های گردشگری خصوصا جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است.

الهیاری با اشاره به اینکه استان اصفهان ویترین میراث فرهنگی ایران است، اضافه کرد: در حوزه گردشگری طبیعی و تاریخی، استان اصفهان از جاذبه‌های گردشگری متنوعی برخوردار است اما به حوزه های دیگر چون گردشگری سلامت تا کنون پرداخته نشده است.

مدیر کل اداره گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه گردشگری سلامت خدماتی است که برای بهبود و افزایش سلامتی جسمی و روحی کسانی که به مقصدی سفر می‌کنند ارائه می‌شود، گفت: در این حوزه نیازمند یک کار اساسی هستیم و یکی از پیشنهاداتی که مطرح شده، بحث مطالعات جامع در جوزه گردشگری سلامت است.

 وی ادامه  داد: در استان اصفهان، امور درمان و پزشکی با هزینه کم و کیفیت بالا صورت می‌گیرد؛ اما باید ظرفیت ها را افزایش داد و به هتل بیمارستان ها توجه ویژه ای کرد.

الهیاری با بیان اینکه در این مسیر خلاء‌های قانونی و مقرراتی وجود دارد تصریح کرد: در چند سال اخیر با توجه به اینکه به این موضوعات توجه ویژه ای شد، به جایی رسیده ایم که همه دفاتر خدماتی و آژانس‌های مسافرتی می توانند با طی چند مرحله کار اداری مختصر، به حوزه گردشگری سلامت ورود کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه گردشگری سلامت صرفاً بحث درمان و پزشکی نیست، افزود: در استان اصفهان با تنوع اقلیمی و طبیعی که وجود دارد، بسیاری ظرفیت‌های طبیعی برای گردشگری سلامت وجود دارد و باید به خدماتی که میتوان در بخش‌های کویری، نمکی و ماسه‌زارهای استان ارائه داد توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه در استان اصفهان ۲۵ پایگاه وجود دارد که از نظر گردشگری سلامت اهمیت دارند، گفت: در قرن ششم هجری قمری، افراد زیادی برای خدمات پزشکی و محصولات درمانی که طبیعت اصفهان ارائه می‌کرد، به این استان سفر می کردند و اصفهان از این نظر در جهان اسلام شهرت داشت و در حال حاضر باید مطالعات جامع درباره ظرفیت های گردشگری اصفهان انجام شود و امیدواریم که این نمایشگاه ها و برنامه ریزی هایی که صورت می گیرد نتیجه این شود که از ظرفیت هایی که در حوزه گردشگری سلامت در استان اصفهان وجود دارد بهره ببریم.

الهیاری با بیان اینکه در استان اصفهان از زیرساخت های مناسبی در زمینه گردشگری سلامت و همچنین در زمینه‌های دیگر گردشگری برخوداریم، اظهار کرد: ابتدا باید ظرفیت‌ها را دقیق شناسایی کرد و سپس باید برای بهره برداری از این ظرفیت‌ها امکان سازی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته افراد زیادی از افغانستان برای درمان به ایران می‌آمدند، ادامه داد: در حال حاضر بخش زیادی از این افراد توسط کشور هند جذب شده اند و برای درمان، به جای ایران هند را انتخاب می‌کنند. ما باید سریع عمل ‌کنیم و بازاریابی را هم آغاز کنیم.

وی اضافه کرد: همه دستگاه‌ها باور دارند که گردشگری محور توسعه است و در نتیجه از نظر ذهنی به یک توافق و پیشرفت رسیده ایم اما باید در ادامه، تعامل و هم افزایی داشته باشیم تا زمینه ساز پیشرفت در زمینه گردشگری سلامت شویم.

اللهیاری با بیان اینکه ما می توانیم در حوزه گردشگری سلامت با قدرت وارد شویم، گفت: اولین اولویت تهیه طرحی جامع در رابطه با گردشگری سلامت در استان اصفهان و سپس شناسایی و تشخیص تمامی ظرفیت های شاخص در این حوزه است و در نهایت باید کشورهای هدف را دقیقا شناسایی کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: یکی از حوزههایی که در استان اصفهان درخور توجه است این که در گردشگری سلامت می توان بر روی گیاهان دارویی هم سرمایه گذاری کرد. مثلا در شهرستان نطنز چند سالی است که جشنواره گیاهان دارویی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره زعفران در چند شهرستان نطنز، تیران و کرون، شاهین شهر و میمه برگزار می‌شود، ادامه داد:  در متون تاریخی دیده شده که در قرن چهارم، زعفران اصفهان مشهورترین زعفران در جهان اسلام بوده؛ در حالی که گمان بر این است که کشت زعفران در اصفهان در سال ‌های اخیر یک نوآوری می‌باشد.

کد خبر 354768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.