ترویج فرهنگ دفاع مقدس، نیازمند ابتکار و نگاهی استراتژیک است

لنجان-جنگ تحمیلی از مهمترین حوادث و رخدادهایی است که در تاریخ معاصر ایران مورد توجه هر نگاه و تفکری قرار گرفته و تا به امروز که سی سال از پایان آن می‌گذرد همچنان حرف‌های ناگفته زیادی از این نبرد وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، جنگ تحمیلی از مهمترین حوادث و رخدادهایی است که در تاریخ معاصر ایران مورد توجه هر نگاه و تفکری قرار گرفته و تا به امروز که ۳۰ سال از پایان آن می‌گذرد همچنان حرف‌های ناگفته زیادی از این نبرد وجود دارد. آن چه که در جنگ اتفاق افتاد حادثه ای مثل همه جنگ های دنیا نبود و آنچه موجب ماندگاری دفاع مقدس شد که دنیا در برابر آن سر تعظیم و تحسین فرود آورد، استقامت، پایداری و فرهنگ شهادت طلبی بود ،پایداری هشت ساله ملت ایران در برابر تجاوز رژیم بعث عراق، نتایج و نعمات متعددی را برای انقلاب اسلامی به همراه داشت و در این مدت مردم، رزمندگان و بسیجیان با فداکاری به دفاع از خاک میهن اسلامی پرداختند و نیاز است برای آشنای هرچه بیشتر نسل جدید کشور با فرهنگ ایثار و شهادت، فداکاری و بصیرت آنان در قالب های مختلف هنری توسط هنرمندان به تصویر کشیده شود.

برهمین اساس به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس و برای برای سومین سال پیاپی ویژه برنامه شب های شیدایی با همکاری شهرداری زرین شهر و ناحیه مقاومت بسیج لنجان و این بار در پارک کوهستان شهید قجه ای زرین شهر در حال برگزاری است، تا گامی در راستای آشنایی نسل جدید با عملیات های دفاع مقدس و جانفشانی های دلاور مردان مدافع حرم برداشته باشد آن هم با اجرای تئاتر دفاع مقدس با تلفیق نور و صدا و استفاده از ظرفیت هنرمند جوان شهرستان لنجان که با استقبال گسترده مردم نیز روبه‌رو شد.

روایتی که در شب های شیدایی انجام گرفت عجب داستانی بود، و هنرمندان توانستند گوشه ای از حماسه، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای امنیت، شهدای مدافع حرم و... را پاس داشته و پیام آنان را در این روزهای حساس تاریخ جمهوری اسلامی زنده نگهدارند این قسمتی از صحبت های منصور صالح زاده است. او می گوید: به خوبی بیاد دارم هواپیماهای عراقی غروب‌ها بیشتر پیدایشان می‌شد و وقتی پدافندها شروع به تیراندازی می‌کردند، شادی کودکانه ما در کوچه و پس کوچه شهر بهم می ریخت و پدر و مادرمان با وحشت ما را در آغوش کشیده و به سمت پناهگاه های شهر می دویدند. این جوان لنجانی می افزاید:بخاطر دارم با کودکان همسایه داخل حیاط خانه سنگر ساخته بودیم و با یکدیگر بازی می کردیم و در آن دوران ترس از دست دادن و وحشت تقدیرهای ناگهانی با همه ما همراه بود. صالح زاده اضافه می کند: تاثیر برنامه های هنری و خصوصا برنامه هایی که به صورت میدانی برگزار می شود نقش موثری در ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارند چراکه بسیاری از جوانان هیچگاه حتی صدای گلوله و استرس آن دوران را احساس نکرده اند و این ویژه برنامه توانست لحظات آشوب و استرس و استقامت و ایستادگی مردم را به خوبی به نمایش بگذارد.

محمد صادقی نیز می گوید من بچه جنگ هستم و از نزدیک آن را لمس کردم، و برگزاری این برنامه طرح بسیار جالبی برای خانواده ها بود تا آنهایی که تنها سخنی از جنگ تحمیلی را شنیده اند متوجه شوند رزمندگان اسلام چه سختی هایی را تحمل کردند تا امروز در کشور امنیت داشته باشیم.

سمیرا کودکی شش ساله است که با شلیک هر گلوله مشقی و انفجاری نمادین به خود می لرزید، نزدیک رفتم و از احساسش سوال کردم او با تمام کودکی خود می گوید: این برنامه برای کودکانی همچون من است که جنگ را ندیده ایم و باید بدانیم در گذشته چه اتفاقاتی رخ داده و در امنیت کشور تاثیرگذار بوده است.

سردار مصطفی شیری نیز می گوید: مقام معظم رهبری همواره جنگ تحمیلی را یک گنج با ارزش دانستند چرا که پنهان بودن گنج و ارزشمند بودن آن از خصوصیات‌هایی است که باعث ارزشمند شدن آن می‌شود و برای به دست آوردن آن باید تلاش کرد از این رو امروز باید تلاش شود فداکاری های هشت سال دفاع مقدس‌ که توانست یک نظام الهی و معنوی و متّکی بر تفکّر و اندیشه درست و برخاسته از ایمان را تحکیم ببخشد را برای نسل جوان تبیین کرد.

وی می افزاید: برنامه شب های شیدایی از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار است، چراکه ترکیبی از نهضت عاشورا، دفاع مقدس و رشادت آفرینی شهدای مدافع حرم بود.

شیری با بیان اینکه ریشه متصل به نهضت عاشورا آن چیزی است که در دفاع مقدس موجب پیروزی با تمام دشمنی ها شد، تصریح می کند: وقتی به شب زنده داری و شعارهای رزمندگان اسلام در شب های دفاع مقدس نگاه می کنیم، آمادگی بالای شهدا را در می یابیم و در ان دوران شاهد بودیم حتی رمز بسیاری از عملیات ها نام صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، امام حسین(ع) و دیگر ایمه اطهار انتخاب می شد که نشان از ریشه اعتقادی در دفاع مقدس داشت.

وی اضافه می کند: ترکیب واقعیت های متعدد و به نمایش گذاشتن ان در برنامه ای تحت عنوان شب های شیدایی نشان می دهد می توان از ظرفیت دفاع مقدس برای آگاه سازی نسل جوان و ادامه دادن راه شهدا به خوبی استفاده کرد تا آنان تداوم بخش راه شهدا باشند.

شیری با بیان اینکه جوانان ما باید قهرمانان خود را بشناسند، ادامه می دهد: همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از پیشکسوتان، فرماندهان، رزمندگان و ایثارگران و هنرمندان فرمودند:در روایت دفاع مقدس، باید روح ایمان، ایثار، دلدادگی و مجاهدت و همچنین پیام شکست ناپذیری ملت ایران که با شوق و ذوق به میدان جنگ می‌رفتند، متبلور باشد.

او اظهار می کند: دفاع مقدس گنجینه ای عظیم بوده و بر همین اساس باید شهدا و ایثارگران را به نسل جوان معرفی کرد و یادآوری خاطره سردار شهید حسین قجه ای در چنین برنامه ای بسیار لذت بخش بود و قطعا برای مردم نیز که تشنه شنیدن پیام شهدا هستند لذت بخش بود.

شیری یادآور می شود: در فضای آلوده رسانه ای امروز که دشمن از طریق رسانه های مختلف جوانان کشور را نشانه گرفته است، حضور آن در اینگونه برنامه ها عاملی برای واکسینه شدن انهاست و از سوی دیگر مردم به انقلاب، رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی اعتقادی راسخ دارند و هجمه هایی که از نظر فرهنگی توسط رسانه های معاند انجام می گیرد بر روی آنها تاثیرگذار نخواهد بود.

وی می افزاید: دشمن امروز به دنبال دامن زدن به مباحث اقتصادی است، اما هماگونه که در طول دفاع مقدس نتوانست بر روی مردم تاثیر منفی بگذارند، امروز هم نخواهد موفق نخواهند شد و حضور پرشور مردم در تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی اهواز نشان داد مردم همواره پشتیبان نظام هستند.

سردار مجتبی فدا جانشین سپاه صاحب‌الزمان اصفهان نیز اظهار می کند: یکی از راه های گسترش فرهنگ ایثار و شهادت بازسازی و  شبیه سازی عملیات های دفاع مقدس است که نمونه ان را در پارک کوهستان سردار شهید حسین قجه ای شاهد هستیم.

وی می افزاید:این ویژه برنامها گوشه کوچکی از رشادت ها، زحمات، خدماتف ایثارگری ها و فداکاری های رزمندگان اسلام را نشان می دهد و ظرفیتی را ایجاد می کند که نسل  سوم و چهارم انقلاب با شهدا و فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند و خود را با شهدای دفاع مقدس مصداق سازی کنند.

حجت الاسلام قاسم باقریان امام جمعه زرین شهر نیز ضمن تقدیر ازتلاش های شهرداری زرین شهر در خصوص انجام کارهای فرهنگی می گوید: بازسازی عملیات های هشت سال دفاع مقدس نقش مهمی در هوشیاری، آگاه سازی و روشنگری نسل جوان دارد چراکه اکنون دشمن، فرهنگ و دین مردم خصوصا جوانان را نشانه گرفته است.

وی اظهار می کند: همگان باید در مقابل حیله‌های دشمنان مقاومت داشته باشیم و هیچگاه در مقابل هجوم فرهنگی غرب تسلیم نشویم و در این مسیر باید در راه حفظ فرهنگ غنی انقلابی و اسلامی تلاش کنیم  و قطعا برگزاری اینگونه برنامه تاثیر بسیار خوبی را در جامعه به همراه دارد.

امام جمعه زرین شهر تصریح می کند: برگزاری این ویژه برنامه انسان را با همه وجود به فضاهایی انتقال می دهد که شاید هیچگاه نمی توانستیم از نزدیک آن را لمس کنیم و همه دیدیم که تاثیر احساسی این برنامه به چه میزان توانست نسل جوان را در کنار خانواده تشویق به حضور برای تماشای ان کند.

وی اضافه می کند:طرح های فرهنگی که در پارک کوهستان سردار شهید حسین قجه ای از سوی شهرداری برگزار می شود با کمترین هزینه ها و بیشترین بازده است و توانسته اند از فضای موجود استفاده حداکثری کرده و با به نمایش کشیدن وقایع هشت سال دفاع مقدس، دفاع از حریم اهل بیت و ...جذابیت لازم را برای مردم ایجاد کنند.

میثم محمدی شهردار زرین شهر نیز اظهار می کند: دشمن وقتی به عقبه ما می‌نگرد دیگر جرات حمله به کشور را ندارد و این در حالی است که در آن زمان ما حتی از داشتن تکنولوژی ساخت سیم خاردار نیز محروم بودیم، از این رو امروز که با تلاش دانشمندان داخلی و جوانان کشور به علوم مختلف دست پیدا کرده‌ایم باید ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم تا دچار آسیب نشویم.

وی با بیان اینکه رمز بقاء ملت ایران از مسیر جهاد و شهادت می‌گذرد، می افزاید: ویژه برنامه شب های شیدایی با هدف ایجاد فضای فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با ترکیبی از نور، صدا و نمایش با همکاری شهرداری زرین شهر و ناحیه مقاومت بسیج لنجان برگزار شد.

شهردار زرین شهر تصریح می کند: دفاع مقدس تکرار حادثه عاشورا بود و بر اساس روایات مختلف در آن زمان سپاه یزید با هلهله اجازه نداد صدای امام حسین(ع) به گوش مردم برسد و امروز نیز استکبار جهانی با استفاده از رسانه های مختلف  و بوق های تبلیغاتی خود سعی دارد جلوب ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و روحیه مقاومت و فداکاری را کم رنگ کند.

وی ادامه می دهد: امروز همه ما موظفیم با الگو قرار دادن حضرت زینب(س) که توانست با شجاعت واقعه کربلا را برای مردم تبیین و اهداف قیام امام حسین(ع) را به خوبی به مردم منتقل کند باید فرهنگ دفاع مقدس را که نشات گرفته از قیام اباعبدالله الحسین(ع) بود را نسل های جدید منتقل کنیم.

محمدی اضافه می کند: استفاده از ظرفیت هنر و تولید آثار هنری فاخر و تاثیرگذار در حوزه دفاع مقدس می‌تواند و به مایش گذاشتن آن می تواند گام موثری در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باشد که این مهم امروز مورد توجه شهرداری و شورای اسلامی زرین شهر قرار گرفته است.

وی عنوان می کند: پارک کوهستان سردار شهید حسین قجه ای بسترمناسبی برای برگزاری برنامه های فرهنگی دارد و با توجه به سیاست شهرداری زرین شهر در راستای توسعه فرهنگی_اجتماعی برگزاری این چنین برنامه هایی که نیازمند فضاسازی است ادامه خواهد داشت وما در ابتدای این مسیر قرار داریم.

شهردار زرین شهر یادآور می شود: قطعا برای انجام فعالیت های مختلف در پارک کوهستان سردار شهید حسین قجه ای نیاز به سرمایه گذاری و فعالیت عمرانی است که این مهم نیز در دستور کار شهرداری زرین شهر قرار دارد.

حجت الله صفرپور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان نیز اظهار می کند: در هفته دفاع مقدس سال ۱۳۹۴این دیدگاه مطرح شد که باید به صورت میدانی حرکت هایی انجام گیرد تا بتوانیم در شهرستان کار فرهنگی_هنری بزرگی را برای معرفی دفاع مقدس و اهداف آن به جوانان آغاز کنیم.

وی می افزاید: نتیجه این دیدگاه برگزاری ویژه برنامه شب های شیدایی در سال های ۹۵ و ۹۶ و بازسازی علمیات آبی خاک در پارک ساحلی زرین شد و در سال جاری نیز شاهد برگزاری این ویژه برنامه در سطحی وسیعتر و با استفاده از ظرفیت هنرمندان شهرستان لنجان با هدف آشنایی نسل چهار و پنج انقلاب با وقایع مختلف عمر با برکت انقلاب اسلامی هستیم.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنجان ادامه می دهد: نسل چهار و پنج انقلاب نسبت به وقایع و حوادث انقلاب آشنایی کاملی ندارند و بر همین اساس ناحیه مقاومت بسیج لنجان و شهرداری زرین شهر با کمک هنرمندان شهرستان برنامه ای را پیش بینی کردند تا وقایع پیروزی انقلاب، ترور مسئولان، دفاع مقدس، فتح خرمشهر، دفاع از حرم و... به نمایش گذاشته شود.

وی یادآور می شود:امروز که جریان سلفی تکفیری در جبهه سوریه و عراق اقداماتی را علیه مسلمانان و مظلومان جهان اجرایی می کند اجرای صحنه های مختلف جنایت های آنها می تواند تاثیرات خود را برای آگاه سازی مردم خصوصا نسل جوان داشته باشد و باید گفت این برنامه بازتاب بسیار خوبی را به همراه داشت و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

کد خبر 354627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.