جامعه باور ندارد که سرمایه اجتماعی کشور سالم نیست

دانشیار گروه توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید به اینکه هر گونه کوتاهی در حوزه امنیت غذایی قابل گذشت نیست، گفت: باید در این زمینه نظارت های بیشتری در دستور کار قرار گیرد ضمن اینکه نباید از ذهن دور کنیم که جامعه باور ندارد که سرمایه اجتماعی کشور سالم نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر مظفر امینی بعد از ظهر امروز  (پنجشنبه) در همایش تخصصی امنیت غذایی و محصول سالم با اشاره به اینکه توسعه بازار محصولات کشاورزی در گرو سلامت محصول  است، اظهار کرد: توسعه بحث بسیار پیچیده ای است و کشورهای توسعه یافته، درحال توسعه و عقب مانده را در بر می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی در کشورها از نشانه های توسعه یافتگی است، ادامه داد: امنیت غذایی را برای اولین بار در کشور اسکاندیناوی تجربه کردم و عمق مساله در ذهنم جرقه خورد؛ در ایرانپس از  پژوهش ها و بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که سموم و کودها یکی از موارد آلایندگی های مواد غذایی است.

دانشیار گروه توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه بالا رفتن آگاهی افراد موجب توسعه بیشتر و تعامل بهتر با مشتریان و سلامت مصرف کنندگان می شود، ادامه داد: در بررسی هایی که بر روی گلخانه داران انجام شد حاکی از آن بود که اغلب آنها دقت کافی را در انتخاب و نوع محصول نداشتند و ۱۵ درصد این گلخانه داران از سموم قاچاق و غیر قابل مصرف استفاده می کردند.

وی با تاکید به اینکه هر گونه کوتاهی در حوزه امنیت غذایی قابل گذشت نیست، افزود: باید در این زمینه نظارت های بیشتری در دستور کار قرار گیرد ضمن اینکه نباید از ذهن دور کنیم که جامعه باور ندارد که سرمایه اجتماعی کشور سالم نیست.

امینی اضافه کرد: مهم ترین شاخص برای سنجش سرمایه اجتماعی اعتماد است و اطلاعات مصرف کنندگان ناظر این برنامه حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد افراد معتقدند در تولید مرغ گوشتی از هورمون استفاده می شود که آسیب شناسی این موضوع ضروری به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه شایسته سالاری در جامعه موجب از بین نرفتن سرمایه اجتماعی می شود، گفت: محرم ترین افراد در یک حکومت مردمی خود ملت هستند و باید در جریان امور کشور قرار بگیرند. برای تهیه محصولات سالم افراد جامعه هزینه های بیشتری را هم می پذیرند و تقاضا برای محصول سالم به منظور تامین امنیت غذایی است.

دانشیار گروه توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: تحقیقات حاکی از آن است که سطح آگاهی مرغداران نسبت به مصرف آنتی بیوتیک بالا است و تقاضای بازار مهم ترین عامل برای تولید مرغ سالم از سوی مرغداران است.

وی خاطرنشان کرد: امروز هنگامی که صحبت از توسعه و سلامت محصول در سطح جهانی می شود شک نکنیم که سلامت محصولات از مهم ترین موارد است. درسطح دنیا سلامت محصول در روند تقاضای بالای آن در اقتصاد بازار  بسیار موثر بوده و بالا بردن کیفیت موجب برنده و شناخته شدن آن محصول در بین مردم می شود.

کد خبر 354541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پریسا US ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
    0 0
    عالی