هدف جشنواره قصه گویی آشنایی کودکان با قصه است

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: هدف جشنواره قصه گویی این است که کودکان با قصه گویی آشنا شوند. ما زمان برگزاری این جشنواره را با کودکان هماهنگ کردیم تا بچه های مدارس بتوانند از مراکز ما استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی قربانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان صبح امروز _ پنجشنبه 5 مهر ماه _  در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی و دوازدهمین جشنواره استانی قصه‌گویی در کانون فکری کودکان و نوجوانان در جمع خبرنگاران با بیان این که جشنواره امسال تغییر موضوعی دارد و رویکرد امسال تمرین زندگی است، اظهار کرد: قصه گویی ریشه ای کهن دارد و به عنوان وسیله ای برای انتقال فرهنگ از آن یاد شده و بسیاری از آیات قرآن پر از حکمت هایی است که خداوند به صورت قصه به بشر انتقال داده است.

قربانی افزود:قصه گویی در فرهنگ ما ریشه کهنی دارد، قصه های شب یلدا و قصه های هزار و یکشب نشان از  یکی بودن قصه با فرهنگ ما دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره قصه گویی امسال در سه بخش اجرا می شود، گفت: بخش تخصصی در دو بخش ملی و بین الملل برگزار می شود که در بخش ملی افراد بتوانند یک قصه را در بازه ۱۵ دقیقه بازگو کنند. در بخش بین الملل برگزیدگان بخش ملی میتوانند حضور پیدا کنند. در بخش تخصصی موضوع جشنواره قضه زندگی من است که به دوصورت سنتی(بدون استفاده از ابزار) و خلاق(با استفاده از ابزار) است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان افزود: از زمان شکل دهی دبیرخانه تا کنون در بخش تخصصی ۷۷ اثر ارسال شده و تا هشتم مهرماه برای ارسال آثار مهلت است.

قربانی با بیان این که بخش دوم، بخش عمومی است، گفت: این بخش شامل قصه های ۹۰ ثانیه ای است و با موضوع قصه زندگی من است. بخش سوم نیز علمی یا مقاله نویسی است که با چهار عنوان قصه گویی، دنیای مدرن، عصر ارتباطات، قصه گویی، حیاط قصه ها، تجربه اجتماعی، قصه گویی، روابط اجتماعی، رسانه و قصه گویی مهارت اجتماعی وقصه گویی تنوع و مهارت زندگی است. که تمام مربیان معلمان کودکان نوجوانان و همه اقشار میتوانند در بخش عمومی شرکت کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان افزود: دبیر اجرایی این جشنواره سروش صحت است و تا کنون ۱۷۴ اثر قصه نود ثانیه ای به دبیرخانه ارسال شده است. بصیر پور و ساعی از داوران اجرای این جشنواره ملی هستند تا آثار برتر را برای جشنواره کشوری ارسال کنند.

وی با اشاره به کارگاه تخصصی و نشست هایی که در حاشیه این جشنواره با حضور کاشفی خوانساری در خصوص قصه گویی مدرن برگزار می شود گفت: در ۲۲ و ۲۳ مهر ماه داوری و تقدیر از آثار برجسته و اجرا را خواهیم داشت. در رقابت های استانی ۱۵۵ نفر از استان شرکت می کنند که از این تعداد ۲۵  نفر به مرحله کشوری و در این مرحله ۱۸۶ نفر برگزیده اعلام میشوند. مرحله بین المللی در آبان ماه برگزار میشود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در خصوص هفته ملی کودک گفت: استان اصفهان چندسالی است که به عنوان دبیر برنامه های هفته کودک شناخته میشود و برنامه های این هفته به عهده کانون پرورش فکری کودکان است که از ۱۴ تا بیستم مهرماه آغاز میشود.

قربانی ادامه داد: برنامه های کانون  در روز ۱۶ مهر ماه با حضور مسئولان استانی و کودکان کار، کودکان شهدای حرم، کودکان کمیته امداد و کودکان مدارس است و در سالن بهزیستی پل خواجو از ۹ صبح تا یازده برگزار می شود. همچنین برگزاری نمایشگاه در پل فلزی را در تمام هفته خواهیم داشت که به معرفی وقایع عاشورا از نگاه کودک میپردازد. نمایشگاه نقش قلم را نیز در هفته کودک و نشست تخصصی در هفدهم و هجدهم و آموزش تخصصی در نوزدهم مهرماه با والدین خواهیم داشت.

قربانی با بیان این که در برخی از شهرها مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان ندارند بیان کرد: در برخی از شهرستان ها که مرکز نداریم مرکز سیار پیش بینی کرده ایم. مراکز پستی را نیز داریم تا مراکزی که به مرکز سیار دسترسی ندارند بتوانیم از طریق مکاتبه فعالیت کنیم. برای ایجاد مرکز جدید باید از اعتبارات استانی و مجوز کشوری برای جذب استانی داشته باشیم. در حوزه فرهنگ و کودک و نوجوان دستگاه زیاد داریم اما قرارگاه نداریم. شهرداری و ارشاد و آموزش پرورش نیز در این زمینه فعاالیت کار میکنند اما ناظری برای عدم موازی کاری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در فضای مجازی فعالیت کمی داریم و در این زمینه بسیار عقب هستیم. با حد مطلوب فاصله داریم اما کانون پرورش فکری محلی امن و با سابقه است که فقط بر روی زمینه کودک و نوجوان فعالیت میکنند. دستگاه های دیگر صرفا آموزش میدهند. ما بر روی خلاقیت تاکید داریم.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان بیا بیان این که فضای شهری کافی نداریم گفت: محدودیت هایی برای ایجاد کانون های بیشتر داریم. برای زمین های گل نرگس، زمینی به مصاحت ۳ الی ۴ هزار متر درخواست کرده ایم تا بتوانیم مجتمعی در خور شان مردم استان اصفهان بسازیم.

قربانی با بیان اینکه شعار امسال برای جشنواره قصه گویی: "آینده را باید ساخت" است، افزود:هدف جشنواره قصه گویی این است که کودکان با قصه گویی آشنا شوند. ما زمان برگزاری این جشنواره را با کودکان هماهنگ کردیم تا بچه های مدارس بتوانند از مراکز ما استفاده کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در این نشست عملکرد کانون را در تابستان پربار دانست و اظهار کرد: کانون پرورش فکری یک دستگاه دولتی و تخصصی است که برنامه های کودکان را به صورت تخصصی دنبال میکند.

وی با بیان اینکه چهار مرکز  انجمن های ادبی تخصصی آفرینش در شاهین شهر، گز، حبیب آباد و ملک شهر افتتاح شده است، افزود: کودکان ۶ تا ۱۸ سال در کشور و استان مخاطبین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان هستند که خدماتی در سه محور فعالیت های هنری، ادبی و فرهنگی خلاصه می‌شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان از برگزاری شب شعر با اجرای سعید بیابانکی خبر داد و تصریح کرد: در تابستان سال جاری بیش از هزار و هشتصد کارگاه با محوریت مهارت زندگی برگزار شد. همچنین برگزیده شدن سه اثر پویانمایی توسط نوجوانان اصفهان که باعث میزبانی اصفهان در جشنواره قاصدک(فیلم کودک برای کودک) شد را در این تابستان داشتیم.  مدارس اصفهان نیز میزبان طرح کانون مدارس هستند. این طرح با سرفصل های درسی مطابقت دارد.

قربانی در خصوص ساخت سه فیلم بلند توسط کانون فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: سه فیلم بلند سینمایی در حال تولید است و برای نخستین بار کانون پرورش فکری به تولید فیلم پرداخته است. در شش ماهه دوم سال ساعت کاری برای مخاطبین تغییر میکند. و از ۱۱ صبح تا ۱۷ بعداز ظهر است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان افزود: هرساله اجرای فصل  پویش گرم کتاب را در تابستان داریم که با هدف افزایش فرهنگ کتابخوانی به فعالیت می‌پردازیم. این طرح در فصل تابستان هر سه شنبه در باغ غدیر اجرا می‌شود. همچنین برنامه دیدار کودکان عضو کانون با نویسندگان کتاب  های کودکان و نوجوانان را اجرا کردیم.

قربانی گفت: پیگری طرح تملک زمین در جوی آباد برای احداث مرکز کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برای ساخت مرکز جدید از دیگر فعالیت های ما بوده است

وی با اشاره به این که کانون زبان ایران زیر نظر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت میکند گفت: کانون زبان ایران در اصفهان با بیش از ۱۶ شعبه با زبان های مختلف انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، روسی و عربی هر ترم میزبان ۱۸ هزار زبان آموز در استان اصفهان است. کانون زبان ایران تنها کانون دولتی آموزش زبان و محلی امن برای دریافت آموزش‌های زبان است که ۶۱ مرکز در استان اصفهان دارد.

کد خبر 354500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.