ایران؛ از نا امنی‌ تروریستی تا کنفرانس امنیتی

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما حادثه تروریستی در اهواز، کنفرانس امنیتی تهران، همکاری های گازی با ترکیه و انتخابات عراق از جمله مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران، با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی با ۱۵ کشور افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان (مرز خاکی)، قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت (مرز دریایی) همسایه است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تاثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد، آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌صورت هفتگی، در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید.

حمله تروریستی در جزیره ثبات و واکنش همسایگان

یکی از مهمترین تحولات منطقه در هفته ای گذشت، حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح ایران در شهر اهواز بود که بیش از ۲۰ شهید و ۶۰ مجروح بر جای گذاشت، در پی این حادثه تروریستی همسایگان ایران واکنشهای متفاوتی از خود نشان دادند.  از بین ۱۵ همسایه تنها پاکستان، قطر، عمان، کویت، ترکیه، روسیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان، این حادثه را محکوم و با دولت و ملت ایران اعلام همدردی کردند. این در حالی بود که برخی کشورهای عرب دیگر از اعلام تروریستی بودن این حادثه نیز سرباز زدند و کوشیدند با به حق جلوه دادن خواسته های گروه تروریستی الاحوازیه، به عملکرد آن در کشتار مردم اهواز مشروعیت ببخشند. 

کنفرانس امنیتی تهران

نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با عنوان «گفتگوی امنیتی منطقه‌ای» چهارشنبه- ۴ مهر ماه- با حضور علی شمخانی، دبیرشورای عالی امنیت ملی و همتایان روس، هندی، چینی و افغان در هتل آزادی تهران برگزار شد.

علی شمخانی، در رابطه با این نشست در جمع خبرنگاران گفت: اولین کنفرانس امنیتی در منطقه با حضور پنج کشور چین، روسیه، هند، افغانستان و ایران در حالی برگزار شد که پاکستان به دلیل دولت تازه پا گرفته خود نتوانست در کنفرانس شرکت کند. وی هدف از تشکیل این کنفرانس را بررسی موضوعات امنیتی منطقه در رابطه با تروریسم و  اقدامات وسیعی که تروریسم با مدیریت کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای برای نا امن کردن منطقه انجام می دهد، همچنین انتقال نیروهای شکست خورده تروریستی داعش به سمت افغانستان را عنوان کرد. 

ترکیه به خرید گاز طبیعی از ایران ادامه خواهد دا

اردوغان

اردوغان در سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ما باید واقع بین باشیم. آیا من می‌توانم اجازه دهم که مردم در زمستان از سرما یخ بزنند. هیچ‌کس نباید آسیب ببیند. من چطور می‌توانم خانه‌های مردمم را در صورت توقف خرید گاز طبیعی از ایران گرم کنم. با وجود تهدیدات رییس جمهور آمریکا مبنی بر مجازات کسانی که با ایران تجارت می‌کنند، به خرید گاز طبیعی از ایران ادامه خواهیم داد.

سهم خواهی در ریاست جمهور ی عراق

حزب دموکرات کردستان عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که گزینه ریاست جمهوری عراق در این دوره باید سهم این حزب باشد.حزب دموکرات کردستان عراق با صدور بیانیه ای تأکید کرده است که ریاست جمهوری عراق سهم مردم کردستان عراق است و مخصوص یک حزب مشخص نیست و این کرسی در این دوره سهم حزب دموکرات کردستان، که این حزب همواره متعهد به اتحاد و همکاری مشترک است.

حزب دموکرات کردستان عراق «فواد حسین» رییس دیوان ریاستی اقلیم کردستان را به عنوان گزینه ریاست جمهوری عراق معرفی کرده است. این در حالی است که اتحادیه میهنی کردستان هم برهم صالح را به عنوان گزینه خود برای ریاست جمهوری عراق معرفی کرده که با مخالفت حزب دموکرات کردستان مواجه شده است.

اتفاق نظر در زمینه پیروی از مرجعیت در عراق 

رسانه‌های عراق از حضور رهبر جریان صدر  در مجلس سوگواری  امام حسین علیه السلام و بیت آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی دینی این کشور خبر دادند. این در حالی است که مقتدی صدر تاکید کرده بود؛ نامزد تصدی نخست‌وزیری عراق باید ویژگی‌های مدنظر مرجعیت را دارا باشد. صدر و العامری رییس ائتلاف الفتح در خصوص ضرورت برخورداری نامزد نخست‌وزیری از مقبولیت مرجعیت اتفاق نظر دارند.

برنامه های گردشگری عربستان 

«عبدالعزیز وزان» معاون وزارت حج در امور عمره عربستان در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الیوم» اظهار داشت که برنامه‌های عمره و زیارت در سال جاری دارای یک ویژگی جدید است و عمره‌گزاران و زائران خارج از عربستان می‌توانند از هر شهر دیگری در عربستان در بازه زمانی ۳۰ روزه‌ای که در روادید آنها ثبت شده، بازدید کنند و تنها ۱۵ روز از این مدت، برای زیارت از حرمین شریفین اختصاص دارد. 

وی تصریح کرد: کسانی که به عمره می‌آیند، در صورتی که شرکت‌های عمره، خواستار زمانی اضافه در چارچوب برنامه‌هایی ویژه برای عمره‌گزاران، شده باشند، می‌تواند مدت زمان بیشتری را در خاک عربستان بمانند.

بنا بر این گزارش، عربستان سعودی در تلاش است تا بخش گردشگری خود را توسعه دهد و روند صدور روادید برای مسافران خارجی را در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور، تسهیل کند و موجب تنوع در درآمدهای کشور و دوری از اتکای صرف به درآمدهای نفتی شود.

لغو روادید اتباع عمان به ایران

پرچم ایران و عمان

سفیر ایران در عمان اعلام کرد: هیات وزیران مقررات لغو روادید یک طرفه برای ورود اتباع عمان به ایران را ابلاغ کرد. محمدرضا نوری شاهرودی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان خبر از  لغو مقررات روادید یک طرفه برای ورود اتباع عمان به ایران را ابلاغ کرده و قرار است تا ۱۰ روز آینده اجرا شود.

گردآوری و تنظیم از پاتریک ساهاکیان-خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 354461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.