سفید کردن، دندان ها را نازک می کند

عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی اصفهان گفت: سفید کردن و لمینت دندان زیبایی موقت را تامین کرده اما در دراز مدت جوابگوی خواسته های بیماران  نیست و با تراش خوردن مداوم دندان ها نازک تر می شود.

پرویز صادقی میبدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره مراجعه زیاد بیماران به دندان پزشک برای تراشیدن و سفید کردن دندان ها، اظهار کرد: سفید کردن دندان ها با افزودن لایه خارجی به سطح دندان بوده و این لایه می تواند ماده ترمیمی کامپوزیت و یا لایه لمینت باشد. اما روش دیگر سفید کردن دندان با تراشیدن آن صورت گرفته و چیزی به ساختار دندان اضافه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: دندان های هالیودی شایع ترین درخواست مراجعات دندانپزشکی زیبایی است؛ برخی از این افراد با وجود داشتن دندان های سالم به توصیه دوستان و آشنایان به دندان پزشک مراجعه کرده و می خواهند که دندان های شان را با تراشیدن، سفید کند. در این عمل به اشتباه دندان های جلوی دهان را که دندان های کاملا سالم و دست نخورده ای هستند را سفید می کنند. معمولا با کامپوزیت یا لمینت روی دندان را تراشیده و بخشی از روی دندان را کامپوزیت می کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی اصفهان ادامه داد: کامپوزیت برای بستن فاصله بین دندان‌ها، پر کردن سوراخ دندان و یا از بین بردن لکه‌های دندان، ترمیم دندان‌های خردشده و بد رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. کامپوزیت‌ها انواع مختلفی دارند و با درجات مختلفی از رنگ، سفتی و شفافیت ساخته شدند و دندانپزشک می‌تواند کامپوزیت مناسبی را که با دندان‌های بیمار هم‌خوانی داشته را برای او انتخاب کند.

این دندان پزشک با تاکید به اینکه لذت سفید کردن دندان ها و دستیابی به زیبایی دلخواه کوتاه مدت است، افزود: افراد با مراجعه به دندان پزشک و انجام این عمل، زیبایی دلخواه را برای مدتی به دست می آوردند اما به طور یقین این امر نمی‌تواند در دراز مدت جوابگوی زیبایی افراد باشد.

صادقی میبدی سفید کردن دندان سالم و لمینت آن را اشتباه بزرگی دانست و ادامه داد: تراشیدن بافت سالم دندان و اضافه کردن مواد ترمیمی همرنگ به دندان و افزایش ضخامت آن هر دو برای دندان و بافت‌های نگهدارنده آن مخرب است و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در صورتی که تاج دندان از بین رفته و یا  نیازمند ترمیم و پر کردن های وسیعی باشد، درمان دندان با  لمینت و کامپوزیت است. اما انجام این عمل روی دندان های سالم کار صحیحی نیست و نباید دندان پزشک به خواسته بیمار عمل کند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی اصفهان با تاکید به اینکه نباید دندان سالم را در معرض خطرات زیبایی قرار داد، گفت: دندان سالم  با اضافه کردن مواد کامپوزیتی یا لمینتی در معرض خطر قرار می گیرد. در واقع لمینت دندان زیبایی موقت را تامین کرده اما در دراز مدت جوابگوی خواسته های بیماران  نیست  و با تراش خوردن مداوم دندان ها نازک تر شده و این تراش ها در آینده قابل جبران نخواهند بود.

کد خبر 354395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.