نسخه خطی نشانه غنا و تمدن شهر و کشور است

مدیر پژوهش انتشارات مهر خوبان گفت: نسخه خطی نشانه غنا و تمدن هر شهر یا کشور است. در نسخه های خطی مطالبی بکر و دست نخورده یافت می شود که با وجود پیشرفت علم  هنوز کشف نشده اند.

مصطفی طهماسبی در گفت و گو با خبر نگار ایمنا با اشاره به ارزش نسخه های قدیمی، اظهار کرد: هر نسخه خطی قدیمی، با ارزش نیست و جنبه تحقیقات علمی ندارد؛ مگر در صورتی که برای امور فرهنگی مربوط به همان مکان نوشته شده باشد.

وی با اشاره به نسخه های قدیمی که کشف می شود، افزود: میزان قدیمی بودن نسخه های خطی بحثی علمی میان دانشمندان است، آنها از روی جوهر، نوع قلم، نوع کاغذ، خط نوشته شده، قدمت نسخه را پیدا می کنند و پژوهش خود را ادامه می دهند.

مدیر پژوهش انتشارات مهرخوبان در خصوص تهیه نسخه خطی گفت: پژوهشگران در حال تحقیق و پژوهش درباره کتاب "هدیة الملوک" اثر آیت الله حجت نجف آبادی که در زمان قاجار مقابل ناصرالدین شاه به عنوان منبع تفسیر سوره الرحمن استفاده می شد، هستند.

طهماسبی ادامه داد: اساتیدی چون حاج آقا نورمحمدی مسئول احیای تورات و آیت الله صدرایی خویی، که یکی از بزرگترین استادان نسخه های خطی بوده و ایشان در داخل کشور در راستای آموزش شناخت نسخه های خطی، کلاس هایی را برگزار می کنند.

وی با اشاره به اینکه برای دسترسی شهروندان به نسخه های خطی، کتابخانه یآستان قدس رضوی، کتابخانه آیت الله مرعشی، سایت آقابزرگ و مجلس شورای اسلامی چندین هزار نسخه  جمع آوری کرده  اند،گفت: نسخه خطی نشانه غنا و تمدن هرشهر یا کشور است. در نسخه های خطی مطالبی بکر و دست نخورده یافت می شود که با وجود پیشرفت علم  هنوز کشف نشده اند.

به گزارش ایمنا، نسخه خطی یا دستنویس در اصطلاح به کتاب‌های قدیمی گفته می شود که با دست نوشته شده باشد و چاپی نباشد. در عین حال، در ادبیات کتابداری دستنویس‌ها به نوشته‌های تک نسخه نیز گفته می شود که توسط نویسنده تولید شده‌اند، مانند متن اثری که یک نویسنده آماده کرده تا به چاپخانه سپرده شود، اعم از اثر ادبی، علمی یا تاریخی. نگهداری این‌گونه دستنویس‌ها در مجموعه‌های کتابخانه‌های بزرگ پژوهشی و دانشگاهی معمولاً به خاطر اهمیت پژوهشی یا ارزش آرشیوی آنهاست.

کد خبر 353975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.