اقتصاد رفتاری در کشور ما مغفول مانده است

محسن رنانی گفت: اگر در حوزه سیاست‌گذاری کشور در کنار سیاست‌گذاران مرسوم کلاسیک، مشاوران حوزه‌های اجتماعی و روان‌شناختی اجتماعی نیز حضور داشتند، آسیب‌هایی که از طریق سیاست‌های اقتصادی به ما وارد می‌شد، می‌توانست بسیار کمتر از این باشد. 

به گزارش ایمنا، این تحلیل گر و کارشناس مسائل اقتصادی در نشست نقد و بررسی کتاب «اقتصاد رفتاری» با تاکید بر توجه به اقتصاد رفتاری در ایران اظهار کرد: از حدود ٣٠سال پیش در کشورهای پیشرفته دنیا به مباحث اقتصاد رفتاری توجه می‌شود ولی در ایران این کتاب، دومین کتاب، در زمینه اقتصاد رفتاری است.

وی افزود: در این حوزه مقاله‌هایی منتشر شده ولی در سطح آکادمیک و تنها در چند دانشگاه اصلی به آن پرداخته می‌شود.

رنانی درباره نحوه ترجمه کتاب اقتصاد رفتاری (نوشته موریس آلتمن)، گفت: این کتاب حاصل ترجمه شماری از دانشجوهای ارشد و دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پی جلساتی است که با من در حوزه اقتصاد برگزار کردند که در زمان چاپ ترجمه چون فرد شناخته شده‌ای درمیانشان نبود، از من خواستند که اسمم در کتاب باشد و درنهایت ناشر تنها اسم مرا به عنوان مترجم برروی جلد آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در بیان سیر تحول اقتصاد، تشریح کرد: علم اقتصاد با فیلسوفان شروع شد؛ در این دوره همه مباحث اقتصادی که آدام اسمیت طراحی کرد و دیگران نیز آن را تکمیل کردند، قرار بود در یک بستر انسانی، اخلاقی و نرمال رخ دهد، اما این بستر در سال‌های بعد حذف شد و دیگر دیده‌ نشد.

رنانی افزود: از سده نوزدهم ریاضی‌دانان و فیزیک‌دانان وارد حوزه اقتصاد شدند و برخی مباحث ریاضی را برای اقتصاد مطرح کردند اگرچه این اتفاق خدمت بزرگی به اقتصاد بود و آن را قابل محاسبه و پیش‌بینی کرد و اقتصاد ساده و غیر واقعی شد.

وی اضافه کرد: در یک رابطه ریاضی عصبانی شدن و عاشق‌شدن در نظر گرفته نمی‌شود، درحالی که این اتفاقات به طور کامل در تصمیمات ما تأثیر دارند.

رنانی با بیان اینکه در هرصورت اواخر قرن ١٩ آغازی برای اقتصاد ریاضی و کمی بود، گفت: در این اقتصاد یک جامعه، استاندارد و نرمال درنظر گرفته می‌شود و در شرایط آزمایشگاهی و استاندارد موضوعات اقتصادی مطرح می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: از اوایل سده ٢٠ اقتصاددانان و جامعه شناسان به این نتیجه رسیدند که اقتصاد بدون جامعه‌شناسی جواب نمی‌دهد، در این میان علاوه براینکه جامعه‌شناسان، جامعه‌شناسی اقتصادی را مطرح کردند، اقتصاددانان، جامعه‌شناسی را وارد اقتصاد کردند و اقتصاد نهادی مطرح شد.

وی گفت: در اواخر قرن بیستم بود که اقتصاددانان، صحبت‌های روان‌شناسان را مبنی بر اینکه بخش اندکی از رفتارهای انسان‌ها عقلانی است و بیشتر رفتارهای آن‌ها عادتی یا عاطفی است، مورد توجه قرار دادند، به این ترتیب روان‌شناسی وارد اقتصاد شد و اقتصاد رفتاری را شکل داد.

رنانی با تاکید بر اهمیت شناخت و توجه به اقتصاد رفتاری، خاطر نشان کرد: اگر در حوزه سیاست‌گذاری کشور در کنار سیاست‌گذاران مرسوم کلاسیک، مشاوران حوزه‌های اجتماعی و روان‌شناختی اجتماعی نیز حضور داشتند، آسیب‌هایی که از طریق سیاست‌های اقتصادی به ما وارد می‌شد، می‌توانست بسیار کمتر از این باشد. 

نشست نقد و بررسی کتاب «اقتصاد رفتاری» با حضور محسن رنانی در مشهد برگزار شد و در آن مباحثی چون نحوه شکل‌گیری کتاب اقتصاد رفتاری، سیر تاریخی حرکت از اقتصاد کلاسیک به سمت اقتصاد رفتاری و اهمیت اقتصاد رفتاری مطرح شد.

منبع: شهرآراآنلاین

کد خبر 353772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.