عطر معنویت در کوچه پس کوچه های شهر

این روزها اصفهان حال و هوای حسینی دارد، عشق خروشان نهضت امام حسین (ع) تا قلب این خاک، تکایا، حسینیه‌ها و خانه‌های قدیمی شهرمان جوشیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌ سال‌ها است در ایام محرم صدای "یا حسین" و "یا زینب" در کوچه پس کوچه‌های محله طوقچی اصفهان طنین‌انداز می‌شود، حسینه امام خمینی طوقچی میعادگاه اکثر هیئت‌های سرشناس اصفهان در روز عاشورا است، همه اهالی محله بنا به رسم بچگی روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی را در این مکان ارزشمند سپری می‌کنند.

سقاخانه ای در سمت جنوب شرقی کوی صاحب ابن عباد در محله طوقچی قرار دارد و در ذهن مردم دارای اعتبار است، بدین سان که حاجات‌شان را برآورده می‌کند، این سقاخانه دو سقف دارد. دیوارهای دورش را با موضوع های مذهبی عامیانه نقاشی کرده اند و از رنگ های معمولی کار شده و بخش‌هایی از آنها ریخته است. داستان نقاشی ها از ماجرای عاشورا در کربلا گرفته شده، نقاشی دیوار جنوبی، محاصره حضرت ابوالفضل (ع) و جنگ او با دشمن را نشان می دهد.

دیوار شرقی یا رو به رو حرکت امام حسین (ع) به سوی دشمن است و اینکه سربازان دشمن به او تیراندازی می کنند. دیوار شمالی دارای نقاشی چهره علی اکبر و حضرت ابوالفضل (ع) است که هر دو سوار بر اسب از پی هم روانند و حضرت ابوالفضل (ع) مشک آب را به کودکـــان می دهد. نکته قابل توجه این است که نقاش، کوشیده اصلی ترین رویداد کربلا، یعنی آب رساندن حضرت ابوالفضل(ع) به اهل بیت، در پیوند با مکان سقاخانه را در سه نما (فرم) بسیار ساده بیان کند و همچنین شخصیت اصلی این رویداد امام حسین (ع) را در نمای میانی جا داده و نام کسانی را در کنارشان نوشته تا شناخته شوند. 

محله امامزاده هارون ولایت یکی دیگر از محله های قدیمی شهر است که هر ساله در ماه محرم سیاه پوش می شود، از خانه ها گرفته تا در و دیوار مساجد و حسینیه های محل؛ هیئت حسینیه امامزاده هارونیه نیز از قدیمی‌ترین هیئت‌های اصفهان است که با بیش از ۳۰۰ سال قدمت هنوز سبک و سیاق سنتی خود را در برگزاری مراسم محرم و صفر حفظ کرده است.  

در محله قدیم «تلواسگان اصفهان» در خیابان بزرگمهر نیز هر ساله عطر معنویت در کوچه پس کوچه های محله می پیچد و دل ها نام شهید کربلا را ذکر می گویند و سیل عاشقان حسینی در محله به گرد امامزاده می‌آیند. بقعه امامزاده شاهزید در سال ۹۹ هجری قمری در زمان سلطنت شاه محمد خدابنده صفوی ساخته شده است. از همان روزهای اول ساخت این مکان، مردم محله تلواسگان برای عزاداری محرم هر سال در این مکان مقدس جمع شده و عزاداری می‌کردند. امسال هم سال‌های قبل همه اهالی محل جمع شده‌اند و در عزاداری سید سالار شهیدان شرکت می‌کنند.

حقیقت زیبای این همه دلدادگی به امام حسین (ع) این همه احساس پاک برآمده از جان و ایمان در تاریخ ۱۴۰۰ ساله کربلا خط سرخی شده برای جدا کردن طریقت حسینیان از رسم یزیدیان و این مساجد، تکایا و حسینیه ها مامنی است که عشق درونی عاشقان اهل بیت (ع) را به منصه ظهور می گذارد.

کد خبر 353694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.