شهر نیازمند برنامه‌ریزی‌های انعطاف‌پذیر است

یک کارشناس شهرسازی گفت: طرح های جامع ماهیت مناسب و انعطاف پذیری برای رویارویی با مسائل شهری ندارد، اما سالها است درکشور ما هنوز هم به عنوان یک طرح مرجع مورد توجه مدیریت‌های شهری قرار دارد.

نگین صادقی درگفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: با وجود مشکلات ماهیتی طرح جامع و نامناسب بودن آن در برخورد با مسائل شهری، توجه به این طرح در قالب چشم‌انداز فرادست می‌تواند به عنوان راهکاری جهت انتظام، تعادل‌بخشی، اجرا و جلوگیری از اخذ تصمیمات قائم به تشخیص موردی و کوتاه مدت مؤثر واقع شود.

 وی افزود: شهر پویا و پایدار با تدوین سند چشم‌انداز مطلوب و از پیش اندیشیده شده در قالب کالبد شهر، فعالیت‌های شهری، سیما و منظر شهر و آینده پیش روی آن دست یافتنی است.

 این کارشناس شهرسازی درباره ضرورت تدوین چشم انداز برای طرح جامع شهر اصفهان در حوزه شهرسازی گفت: در نظرگرفتن شهر به عنوان یک سیستم زنده و پویا و همواره در حال تغییر و تحول، شهرسازان را بر آن می‌دارد تا در قالب مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک با شهر روبرو شوند.

صادقی افزود: دستیابی به اهداف بلندمدت و کوتاه مدت همچنین تحقق برنامه‌ها و استراتژی‌های تدوین شده برای شهر تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در مقیاس فرادست آن چشم انداز (Vision) مناسب و هدفمند تدوین شده باشد، این چشم انداز به عنوان یک سند بالا دست، همواره باعث هم راستا شدن نیروهای موجود و پتانسیل‌ها در جهت تحقق اهداف در مقیاس‌های متفاوت می‌شود. 

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: هر شهر، محله و واحد همسایگی دارای هویت مجزا و منحصر به فرد است و شرایط و وضعیت آن به عنوان یک موجود زنده و در حال رشد همواره در دست تغییر است، بنابراین مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن نیز باید در چارچوب‌ مناسب انجام گیرد.

 صادقی تاکید کرد: یکی از بدیهی‌ترین اصول لازم الاجرا در این خصوص، تدوین چشم انداز فرادست کلی و پیش بینی چارچوب برنامه‌ریزی، طراحی شهری قابل انعطاف و قابل بازنگری در قالب زمان و مکان است.

کد خبر 353602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.