انجام مطالعات زمین شناسی و اسکن لیزر نوش آباد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز مطالعات زمین شناسی و اسکن لیزر شهر زیرزمینی نوش آباد خبرداد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و. گردشگری استان اصفهان، فریدون اله‌یاری اظهار کرد: در راستای تکمیل مطالعات باستان شناسی شهر زیرزمینی و اهمیت موضوع مرمت و حفاظت از این اثر شاخص ملی، تهیه نقشه های سه بعدی و مطالعات زمین شناسی(ورودی های ۱و۲) با اعتباری بالغ بر  ۴۵ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی انجام پذیرفت.

وی افزود: در بخش تهیه نقشه های سه بعدی با استفاده از دستگاه لیزر اسکن پس از بررسی های زیاد و با توجه به محدودیت دستگاه های لیزر اسکن ثابت در برداشت چاه ها و کانال های موجود در شهر زیرزمینی، در نهایت دستگاه لیزر اسکن دستی انتخاب و عملیات تهیه نقشه سه یعدی با استفاده از این دستگاه صورت گرفت.

مطالعات زمین شناسی

زهرا ساروخانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر نوش آباد نیز در همین زمینه گفت: این دستگاه دارای جدیدترین تکنولوژی در این زمینه است که با توجه به عدم نیاز به استقرار ثابت، در برداشت تمام قسمت های شهر زیرزمینی از جمله کانال های باریک و چاه های عمیق توانایی بالایی دارد.

وی افزود: در بخش مطالعات زمین شناسی نیز همه دیوارها و سقف بخش های کاوش شده در شهر زیرزمینی از نظر زمین شناسی بررسی و مطالعه شد؛ این بررسی ها شامل تعیین جنس خاک و بستر زمین، ساخت لایه های مختلف سنگی، برداشت و اندازه گیری کلیه گسل ها، شکستگی ها و درزها است.

ساروخانی هم‌چنین از نمونه برداری مطالعۀ جنس واحدهای سنگی کانال های شهر زیرزمینی از قسمت های مختلف برای تحلیل وضعیت پایداری و عوامل کنترل کننده خبر داد

کد خبر 353573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.