۲ کریدور دانش آموزی در شهر تعریف شده است/ اصلاح خطوط اتوبوسرانی تا ۳۱ شهریور

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه متوسط زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها از ۱۵ دقیقه به ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است، گفت: اصلاح خطوط اتوبوسرانی در دستور کار قرار گرفته و تا ۳۱ شهریور ماه ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت افتخاری ظهر امروز ( یکشنبه) در نشست خبری ستاد مهر سال تحصیلی ۹۸-۹۷ اظهارکرد: ناوگان اتوبوسرانی اصفهان با بیش از ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس که ۷۵۰ دستگاه آن در اختیار شرکت واحد و ۶۰۰ واحد به بخش خصوصی واگذار شده، اما تحت نظارت شرکت واحد اتوبوسرانی است، در مهرماه امسال سرویس‌دهی ویژه‌ای به شهروندان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بیش از دو هزار راهبر اتوبوس روزانه ۶۵۰ هزار نفر مسافر را در شهر جابه جا می‌کنند، افزود: علیرغم روند نزولی مسافر از سال ۹۰ تا اردیبهشت ۹۷ شاهد افزایش یک درصدی تعداد مسافر اتوبوس های عادی و ۳۵ درصد در بخش خطوط ویژه تندرو بوده ایم که لازم است در این راستا از تلاش بی وقفه راهبران اتوبوس تشکر کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به افزایش پوشش ۲۰۰ کیلومتری مسیر خطوط اتوبوسرانی گفت: با افزایش این مسیرها تعداد ۲۰۰ هزار نفری که در حوزه پوشش اتوبوسرانی نبودند، به آمار مسافران اتوبوسرانی اصفهان اضافه شدند.

وی ادامه داد: خطوط جدید اتوبوسرانی در خیابان‌های امام رضا(ع)، شهدای لمجیر، مارچین، شهید رضاییان، آل‌بویه، آل یاسین و پوریای ولی راه اندازی می‌شود و با تمهیدات صورت گرفته سرویس دهی در مسیر دانشگاه پیام نور در خیابان اشرفی اصفهانی به ملک شهر و خانه اصفهان ارتباط پیدا می‌کند.

افتخاری تاکید کرد: طی مدت کوتاهی که از فعالیت مدیریت جدید شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان می گذرد، ادغام، توسعه و اصلاح خطوط در راستای افزایش بهره وری و رضایتمندی مسافران و کاهش تعداد دفعات سوار و پیاده شدن آنها انجام شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه به دلیل حذف یارانه های دولتی و عدم امکان استفاده از یارانه بلیت و خرید اتوبوس، تنها ۱۳۶ دستگاه اتوبوس جدید سفید اسکانیا برای نوسازی ناوگان خریداری شده که تاکنون ۵۰ دستگاه آن در چند ماه اخیر به ناوگان اضافه شده است، گفت: بیش از ۲۰ دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شده و در مهرماه تعداد دیگری نیز به ناوگان اضافه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این مدت بیش از ۷۰ دستگاه اتوبوس فرسوده از ناوگان خارج شده است بنابراین می توان گفت بیشتر جایگزینی ناوگان صورت گرفته، اما با این حال یک درصد سهم مسافران افزایش یافته است.

افتخاری با تاکید بر اینکه متوسط زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها از ۱۵ دقیقه به ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است، گفت: اصلاح خطوط اتوبوسرانی در دستور کار قرار گرفته و تا ۳۱ شهریور ماه ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به برقراری امکان ارتباط خطوط اتوبوس با مترو، گفت: ایستگاه قدس مترو به پایانه اتوبوسرانی تبدیل شده و چهار خط اتوبوس مسافران را به سیستم ریلی رسانده و یا از سیستم ریلی جابه جا می‌کند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه داد: طبق هماهنگی های انجام شده با سازمان مدیریت حمل و نقل بهارستان خط اتوبوس بهارستان به صفه منتهی می شود  و مسافران بهارستان در پایانه صفه می توانند از طریق قطار شهری و اتوبوس های اصفهان به تمام نقاط شهر دسترسی پیدا کنند.

وی در خصوص نظافت داخل اتوبوس، گفت: شهروندان باید در حفظ پاکیزگی اتوبوس‌های شهر بکوشند و از تولید زباله در سفرهای کوتاه شهری خودداری کنند.

افتخاری با اشاره به اصلاح مبلمان اتوبوس های شهر اظهارکرد: از مجموع ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس موجود تعدادی فرسوده است، اما تا جایی که امکان داشته برای نظافت و دودزایی آنها اقدامات لازم صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه های نگهداری و تعمیرات اتوبوس ها، بازسازی و همچنین رنگ آمیزی و نقاشی بدنه اتوبوس ها با سرعت در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه برای اولین بار تابلوهای زمانبندی خطوط در نیمی از خطوط اتوبوسرانی به ویژه خطوط فرعی که اتوبوس کمتری دارد، نصب خواهد شد، گفت: شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان نخستین شرکت اتوبوسرانی کشور است که لباس فرم رانندگان را مجهز به سیستم آشکارسازی کرده، البته الزامات قانونی وجود داشت که پشت سر گذاشته شد.

وی ادامه داد: لباس فرم رانندگان بخش دولتی که از اول مهرماه بر تن راهبران می شود، با فرم راهبران ناوگان بخش خصوصی متحدالشکل خواهد بود.

افتخاری به تعامل با آموزش و پرورش استان اصفهان برای تعریف کریدورهای دانش آموزی اشاره و تصریح کرد: برای اول مهر امسال دو کریدور دانش آموزی در شهر اصفهان تعریف شده و به دانش آموزان سرویس دهی خواهد کرد.

وی افزود: در این کریدورها که بیشترین مدارس قرار دارد، علاوه بر سرویس های رایج، سرویس مخصوص دانش آموزان به ویژه در مقاطع راهنمایی و متوسطه صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گفت: در تلاش هستیم اطلاعات مربوط به دانش آموزان از سوی آموزش و پرورش به شرکت واحد اتوبوسرانی ارجاع شود تا بلیت‌های تخفیف‌دار برای دانش آموزانی که بضاعت مالی خوبی ندارند را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: استفاده از اتوبوس های شهری علاوه بر افزایش ضریب امنیت اجتماعی، در شرایط بد اقتصادی موجود مقرون به صرفه‌ترین سیستم برای شهروندان به ویژه دانش آموزان است.

افتخاری گفت: در حال حاضر بسیاری از خیابان ها شرایط مناسب برای ایجاد خطوط جدید اتوبوس را ندارد، شرکت اتوبوسرانی نیز میدل باس در اختیار ندارد، اما امیدواریم بتوانیم پاسخگوی نیاز دانش آموزان باشیم تا نیاز کمتری به استفاده از سرویس مدارس و خودروهای شخصی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به بهره برداری از سیستم مدیریت یکپارچه ناوگان اتوبوسرانی، اظهارکرد: فاز اول این سیستم مهرماه امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد که نظارت و کنترل بر بهره‌برداری اتوبوس، حذف سفرهای زائد، اعلام برنامه زمانبندی و کمک به راهبران در معابر شهری جز اهداف این سیستم است.

وی از راه‌اندازی نقشه راهنمای خطوط و سایت اطلاع رسانی خدمات شرکت واحد اتوبوسرانی در پاییز خبر داد و گفت: این پایگاه اطلاعاتی، مشتری‌مدار و برای استفاده مسافران طراحی شده تا از وضعیت خطوط، کرایه ها و پروژه‌های عمرانی که باعث تاخیر در رسیدن اتوبوس‌ها می شود، همچنین اطلاع از بلیت های تخفیف دار و نرخ بلیت با توجه به اینکه از ساعت  ۹ شب کرایه خطوط متفاوت می شود، باخبر شوند.

افتخاری با تاکید بر حذف واسطه ها برای استفاده مدارس از اتوبوس ها جهت برگزاری برنامه های اردوی دانش آموزی، اظهارکرد: روزانه ۱۰۰ سرویس دربستی علاوه بر سرویس عادی در اتوبوسرانی اصفهان برای اردوهای تفریحی و فرهنگی ارایه می شود که برای حذف واسطه ها اداره کل آموزش و پرورش به نواحی خود ابلاغ کرده که به صورت مستقیم با شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در تماس باشند تا اتوبوس های مناسب در اختیار آنها قرار گیرد.

وی گفت: تردد ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی در سطح شهر باید با دریافت مجوز از شرکت واحد اتوبوسرانی انجام شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه افزود: روزانه ۶۵۰ هزار نفر مسافر از طریق اتوبوس های شرکت واحد جا به جا می‌شوند، بنابراین ناوبران نقش آموزش و فرهنگسازی دارند، اما وجود برخی از مشکلات در این زمینه، ناشی از نارسایی آموزش و عدم استمرار در پیگیری مطالبات و عدم انعکاس مشکلات از سوی مردم است.

وی با بیان اینکه بالغ بر سه هزار جلسه در سه ماهه اخیر با حضور شاکیان استفاده کننده از اتوبوس های شهری برگزار شده که ۹۶ درصد به مصالحه انجامیده است، گفت: رانندگی با اتوبوس جزو مشاغل سخت و زیان آور است، البته ناوبران باید شرایط سخت را بپذیرند چون ناوبران روزانه با سلایق و رفتارهای ۶۵۰ هزار انسان متفاوت در ارتباط هستند.

افتخاری تاکید کرد: در این شرایط سخت اقتصادی که بسیاری از سازمان‌ها در پرداخت حقوق کارمندان و کارکنان خود با مشکلاتی رو به رو بوده اند، شرکت واحد اتوبوسرانی با حمایت شهرداری حقوق کارکنان خود را در موعد مقرر پرداخت کرده است.

وی با اشاره به میزان پرت بلیت های اتوبوس در شهر اصفهان گفت: در حال حاضر یک چهارم هزینه های سفر شهری  از مردم دریافت می‌شود و۲۰ درصد هزینه‌های اتوبوسرانی برگشت داده نمی‌شود و پرت بلیت داریم و این چالش بزرگ شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه داد: یکی از چالش هایی که بخش خصوصی را بد نام کرده این است که در دریافت کرایه توسط ناوبران این بخش اصرار زیادی می شود، در صورتی که شهروندان اطلاع ندارند هر دستگاه اتوبوس ماهانه ۱۵ میلیون تومان هزینه نگهداری دارد که باید توسط خودشان پرداخت شود و البته پرداخت این مبلغ در صورت پرت از توان آنها خارج است.

وی با اشاره به پرداخت جریمه کارت نزدن شهروندان گفت: مبلغی که مسافران مازاد بر نرخ بلیت در صورت نداشتن کارت بلیت پرداخت می کنند، هزینه کامل سفر خواهد بود چرا که با داشتن کارت بلیت تنها یک سوم هزینه پرداخت می شود، ضمن اینکه هزینه استفاده از کارت بلیت تک سفره ناوبر به حساب شرکت واحد اتوبوسرانی خواهد رفت.

افتخاری با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس مناسب برای استفاده معلولان ویلچیرنشین در خطوط مختلف سرویس دهی می کند، افزود: از اول مهرماه نیز یک دستگاه اتوبوس برای جانبازان مناسب‌سازی و در اختیار بنیاد شهید و جانبازان قرار می گیرد؛ دو دستگاه دیگر نیز بعد از آن مناسب سازی می شود تا از طریق بخش خصوصی NGO هایی که افتخار خدمت به معلولان را دارند، از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به استفاده از اتوبوس های گاز سوز در شهر اصفهان با توجه به آلودگی هوا گفت: تعداد ۱۵۰ دستگاه گاز سوز در حال استفاده است هر چند عمر این ناوگان رو به اتمام بوده و البته ۳۰ اتوبوس غیر فعال وجود دارد که امید است بتوانیم در صورت تامین قطعات در پاییز آنها را آماده سازی کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تاکید کرد: تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز جزء سهیمه شهر اصفهان بوده که قرار است از وزارت کشور بخشی به صورت بلاعوض، بخشی با استفاده از وام و بخشی توسط شرکت اتوبوسرانی خریداری شود که قدرت بالایی دارد؛ در این راستا دولت ها قول های زیادی داده اند که امیدواریم محقق شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی اصفهان ۱۰ سال به بالا سن دارد که در تمام نقاط شهر پراکنده شده‌ اند، افزود: سعی داریم توزیع مناسب اتوبوس را در شهر داشته باشیم، اما برای جایگزینی ناوگان نیز با مشکلاتی رو به رو هستیم.

افتخاری خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی در راستای بهینه سازی خطوط، برقراری خطوط مختلف همچنین ارتباط با سیستم قطار شهری آغاز شده است که پایانه های شهری از جمله پایانه اندیشه در جنوب غرب، پایانه ایستگاه پاسداران در خط یک قطار شهری و پایانه صفه از اساسی‌ترین محورهای انجام این کار است.

وی با بیان اینکه ایستگاه های اتوبوس از تقاطع های شهری فاصله زیادی دارد، اظهارکرد: البته متوسط فاصله بین ایستگاه ها ۳۵۰ تا ۴۰۰ متر است که نُرم خوبی است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه تصریح کرد: در خصوص کیفیت ایستگاه های اتوبوس، سازمان زیباسازی، شهرداری‌های مناطق و اتوبوسرانی دخیل هستند هرچند شرکت واحد اتوبوسرانی نقش اصلی ندارد و تنها بهره برداری می کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان در صدد راه اندازی ایستگاه های مکانیزه است تا با کمک بخش خصوصی بتواند پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد.

افتخاری با اشاره به دلایل روشن بودن اتوبوس ها در ایستگاه های مبدأ گفت: برخی از ناوبران که توقف های بالاتر از ۱۰ دقیقه دارند، باید اتوبوس را خاموش کنند، با اجرای طرح الزام خاموش کردن اتوبوس ها در مصرف چند صد هزار لیتری گازوییل در یک ماه صرفه جویی شد، البته ناوگان فرسوده اگر خاموش شود امکان روشن شدن آن به سختی وجود دارد.

کد خبر 353530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.