جایگزینی چمن مقاوم در ۲۱۷ هزار مترمربع از فضای سبز شهر

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از جایگزینی چمن مقاوم در ۲۱۷ هزار متر مربع از فضای سبز شهر اصفهان خبر داد و گفت: درختان مقاوم نظیر "بلوط همیشه سبز" و "داغداغان" جایگزین درختان خشکیده در سطح شهر می شود، زیرا این درختان نیاز آبی کمتری دارند.  

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، فروغ مرتضایی‌نژاد با تشریح اقدامات سازمان پارک‌ها در شرایط بحران آب و خشکسالی، گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده در زمینه کمبود منابع آبی، دستورالعمل جدید اصلاح آبیاری گونه‌های درخت و درختچه فضای سبز در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به پیمانکاران حفظ و نگهداری عرصه های فضای سبز، ابلاغ و از اردیبهشت ماه سال جاری برنامه‌های آموزشی در سطوح مختلف کارگری و کارشناسی با هدف آبیاری بهینه و جلوگیری از هدررفت آب برگزار شد.  

وی به آموزش پنج هزار نفر از شهروندان در ایام تابستان در موضوعات مختلف از جمله مصرف آب، نگهداری و تغذیه گیاهان خاص و آپارتمانی اشاره و افزود: در این زمینه برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف در فرهنگسراهای مناطق شهرداری برنامه‌ریزی شد. 

برنامه‌های میدانی مناطق در زمینه مصارف بهینه آب 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در این مدت برای هر منطقه، برنامه‌های میدانی، فرهنگی-اجتماعی و آموزشی در زمینه مصارف بهینه آب تدوین شد، ادامه داد: خوشبختانه در تابستان امسال هدر روی آب تا حد چشمگیری کنترل شد.

۶۰ درصد چاه ها خشک شده است

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش میزان تبخیر در شب، هفت هزار و ۱۰۰ نفر باغبان و ناظر در شیفت شبانه مشغول به کار هستند و آبیاری‌ها را در این ساعات انجام می دهند، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد چاه‌ها خشک شده است به همین دلیل آبیاری کمکی جهت نجات درختان با بیش از ۱۰ هزار سرویس تانکر در هر ماه تابستان انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای خطوط انتقال آب و مخازن شهرداری به منظور نگهداشت فضای سبز انجام شده است، افزود: استفاده از پساب استاندارد از تصفیه‌خانه‌های شاهین‌شهر و سپاهان‌شهر برای آبیاری درختان و فضای سبز کمربند سبز و بزرگراه‌ها در حال انجام است. 

مرتضایی نژاد با بیان این مطلب که توزیع عادلانه آب در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، اظهار کرد: پیاده سازی سیستم آبیاری تحت فشار فضای سبز شهر اصفهان از اولویت‌های این سازمان است و این مهم در بودجه‌های سال ۹۸ و سال‌های آتی نیز قرار می‌گیرد. 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه کرد: با نوسازی شبکه توزیع آب از هر گونه هدر روی آب جلوگیری میشود.  

پیمانکاران متخلف و سهل انگار تا پنج میلیون تومان جریمه میشوند

وی از جریمه پیمانکاران متخلف فضای سبز به دلیل آبیاری نامناسب از ۵۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان خبرداد و گفت: بسته‌های تشویقی و تنبیهی برای پیمانکاران فضای سبز در نظر گرفته شده تا دستورالعمل‌ها به خوبی اجرا شود.

مرتضایی نژاد درخواست تعمیرات جداول، انجام عملیات اصلاح رفیوژها برای جلوگیری از نشت آب و جایگزینی گونه‌های موجود با گونه‌های مقاوم به شرایط خشکی را از دیگر فعالیت‌های سازمان پارک‌ها در شرایط کم آبی برشمرد و افزود: در شرایط کنونی برای آبیاری فضای سبز تدابیری همانند استفاده از ترکیبات ضد استرس در قالب دستورالعمل‌های شیمیایی و فیزیکی در نظر گرفته شده که موجب شد با وجود کم‌آبی، فضای شهر همچنان سبز بماند و خوشبختانه در شهریورماه امسال کمترین خزان زودرس در درختان را مشاهده کردیم.

وی از جایگزینی چمن مقاوم در ۲۱۷ هزار متر مربع از فضای سبز شهر اصفهان خبر داد و گفت: درختان مقاوم نظیر "بلوط همیشه سبز" و "داغداغان" جایگزین درختان خشکیده در سطح شهر می شود، زیرا این درختان نیاز آبی کمتری دارند.  

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان برنامههای این سازمان را منطبق با برنامه های اصفهان ۱۴۰۰ دانست و گفت: بر اساس هدف گذاری انجام شده، کاشت گیاهان با نیاز آبی زیاد و کاشت گل‌های فصلی در سطح فضای سبز شهر به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.   

شناسنامه‌دار کردن درختان شهر

وی با بیان این که حفظ فضای سبز و درختان موجود از اولویت های این سازمان است، خاطرنشان کرد: در پروژه پردیس شرق که در محدوده کوه نخودی قرار دارد، توسعه فضای سبز با استفاده از گونه های گیاهی مقاوم به کم آبی به صورت پایلوت انجام شده است.

مرتضایی نژاد از وجود سه میلیون اصله درخت در سطح شهر سخن به میان آورد و گفت: شناسنامه دار کردن و پلاک کوبی الکترونیکی درختان به منظور شناسایی و مدیریت درختان به روش های نوین از برنامه های این سازمان است تا در لحظه و به هنگام، از آسیب وارد شده به درختان و آخرین وضعیت آنان مطلع شویم.   

وجود ۳۰۰ هزار درخت بالای ۷۰ سال

وی با تاکید بر اینکه حفظ درختان به‌ویژه درختان کهنسال دغدغه اصلی فضای سبز شهر اصفهان است، گفت: شهروندان می‌توانند با پیوستن به پویش مردمی "سهم من در حفظ درختان کهنسال شهر" از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ و تلفن پاسخگوی ۲۴ ساعته  ۳۲۶۷۰۷۰۶ و یا ارسال کد پنج به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۴۰۱۷۱۷ در اطلاع رسانی و شناسایی، معرفی و حفظ درختان قدیمی محل زندگی خود در پاسداشت این سرمایه های طبیعی سبز بکوشند.  

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اضافه کرد: در حال به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی درختان اصفهان هستیم، برآورد صورت گرفته نشان می‌دهد بیش از ۳۰۰ هزار درخت بالای ۷۰ سال در شهر اصفهان وجود دارد که اغلب آن‌ها در کنار مادی‌ها کاشت شده‌اند.

مرتضایی نژاد با بیان این‌که برای درختان پارک ایثارگران، بخشی از پارک مشتاق و میرزاکوچک خان اقدامات اساسی صورت گرفته تا از خزان زودرس آن‌ها جلوگیری شود، عنوان کرد: تحقیقات نشان داده که درختان این پارک‌ها علاوه بر خشکی و دمای بالای هوا در سال ۸۶ به دلیل وجود نخاله‌های ساختمانی در بستر زمین، آسیب جدی دیده اند اما با تمهیدات پیش بینی شده در سال آینده در این درختان خزان زودرس نخواهیم داشت.   

وی با اشاره به استقبال شهروندان از کلینیک فضای سبز در پارک ملت گفت: با توجه به این استقبال مقرر شده در مناطق مختلف شهرداری کلینیک‌های فضای سبز راه اندازی شود، شهروندان می‌توانند از طریق این کلینیکها، با روش‌های پرورش و نگهداری گیاهان آشنا شوند و تحت آموزش‌های مرتبط قرار گیرند.

کد خبر 353450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.