اقدامات شهرداری اصفهان در ماه محرم/ فضای تبلیغات فرهنگی شهر در اختیار هیئت های مذهبی است

مشاور شهردار اصفهان در امور هیئت‌های مذهبی و مساجد گفت: امسال کمک‌های ویژه شهرداری اصفهان به هیئت‌های مذهبی مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید علیرضا خاتون‌آبادی صبح امروز (پنجشنبه) در برنامه رادیویی «صدای شهر» اظهارکرد: با توجه به ضرورت تسهیلگری امور مختلف هیئت‌های مذهبی، «ستاد ویژه محرم» در شهرداری اصفهان با حضور مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری، نماینده معاونت خدمات شهری، سازمان تبلیغات اسلامی، پلیس امنیت و پلیس راهور برای برگزاری هر چه بهتر مراسم‌های محرم شکل گرفت.

وی افزود: در جلسه ستاد ویژه محرم مقرر شد یک نفر نماینده تام الاختیار از روابط عمومی شهرداری و نماینده تام الاختیار از معاونت خدمات شهری در سازمان تبلیغات اسلامی مستقر شوند که از ۱۰ روز پیش اقدام شده است.

کمک شهرداری به هیئت‌های ثبت نام کننده در «سامانه طوبی»

مشاور شهردار اصفهان در امور هیئت‌های مذهبی و مساجد تاکید کرد: ورود شهرداری به عنوان یک نهاد غیردولتی برای کمک به هیئت های مذهبی شهر برای تسهیل‌گری در برگزاری مراسم‌های عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بوده است.

خاتون آبادی گفت: امسال کمک‌های ویژه شهرداری اصفهان به هیئت‌های مذهبی مورد تایید سازمان تبلیغات اسلامی است، با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی مقرر شده تا شهرداری به هیئت‌هایی که در «سامانه طوبی» این سازمان ثبت نام کرده اند، بر اساس نیازها و خواسته‌های آنها کمک کند، همچنین شهرداری اصفهان به هیئت‌های مناطق محروم و فعال شهر نیز کمک های خود را ارایه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه روز یکشنبه هفته جاری و در چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان، اعضای شورا دغدغه خود را برای کمک به هیئت های مذهبی شهر اعلام کردند، افزود: اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید داشتند کمک های مالی شهرداری به هیئت های مذهبی شهر از طریق شورای هیئت ها انجام شود.

فضای تبلیغات فرهنگی شهر در اختیار هیئت های مذهبی است

مشاور شهردار اصفهان در امور هیئت‌های مذهبی و مساجد در خصوص نصب بنرهای تبلیغاتی اظهارکرد: ،نمایندگان تعداد زیادی از هیئت ها که در دهه اول محرم برنامه داشتند به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه و مجوز لازم برای استفاده از تک پایه و داربست را دریافت کردند، امسال میزان صدور مجوزها به اندازه‌ای زیاد بوده که برای برنامه‌های آینده از جمله «ستاد مهر» با مشکل مواجه هستیم چرا که تمام تک پایه‌ها در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار گرفته است.

سرویس‌دهی اتوبوسرانی با ۸۰ درصد تخفیف

خاتون‌آبادی با اشاره به خدمات شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه به هیئت‌های مذهبی شهر برای جابه جایی دسته جات سینه‌زنی و زنجیر زنی گفت: شرکت اتوبوسرانی همانند سنوات گذشته خدمت رسانی به هیئت‌های مذهبی و عزاداران آقا اباعبدالله الحسین (ع) را در دستور کار خود قرار داده و اتوبوس‌ها را با ۸۰ درصد تخفیف در اختیار هیئت‌های عزاداری گذاشته است.

وی ادامه داد: هیئت های مذهبی شهر هنوز فرصت دارند برای استفاده از اتوبوس به شرکت واحد اتوبوسرانی مراجعه کنند تا هماهنگی‌های لازم انجام شود، این خدمات مربوط به دهه اول محرم نیست، اما به طور معمول دسته‌جات عزاداری در دهه اول جابه جا می شوند.

مشاور شهردار اصفهان در امور هیئت‌های مذهبی و مساجد با اشاره به برگزاری گردهمایی هیئت های مذهبی شهر در اسفندماه سال ۹۶، افزود: این گردهمایی باعث شد که هیئت‌های مذهبی برای نخستین بار در مجموعه شهرداری گرد هم آیند، همچنین تعدادی از جوانان نخبه هیئتی در این مراسم تجلیل شدند که بازتاب زیادی به همراه داشت، چراکه این نگرش ایجاد شده بود که هیئتی‌ها دنبال کسب تحصیل و فعالیت‌های هنری و ورزشی نیستند، اما طبق بررسی‌های انجام شده با شورای هیئت‌های مذهبی تعداد زیادی جوان نخبه هیئتی شناسایی و در این گردهمایی مورد تجلیل قرار گرفتند و نشان جوانان نخبه هیئتی را دریافت کردند.

ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی

خاتون‌آبادی اظهارکرد: با توجه به درخواست مردم در خصوص ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی و عدم ایجاد مزاحمت برای شهروندان، امسال برپایی ایستگاه‌های صلواتی بر سر چهارراه‌ها، سه‌راه‌ها و گذرهای اصلی کمتر خواهد بود، همچنین سیستم صوتی ایستگاه‌ها باید تا ساعت ۲۳ شب فعال باشد، چراکه ممکن است در همسایگی آنها بیماری در منزل به واسطه سیستم صوت ایستگاه صلواتی اذیت شود.

وی با بیان اینکه در هر ایستگاه صلواتی باید دو نفر با چوب پَرهایی که در اختیار دارند برای تسریع در عبور و مرور، خودروها را هدایت کنند، گفت: بهتر است سال آینده در کنار هر ایستگاه صلواتی یک ایستگاه کتاب، غرفه‌های فرهنگی و مشاوره ایجاد شود، البته به شرطی که مکان آن ترافیک‌زا نباشد.

نذر «نوشت افزار» در اصفهان

مشاور شهردار اصفهان در امور هیئت‌های مذهبی و مساجد با اشاره به «نذر نوشت افزار» در کنار نذرهای شهروندان، گفت: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم، بسته ای ازسوی یک خیریه در حد۵۰ هزار تومان تهیه شده تا با حمایت مردم و خیران در مدارس مناطق محروم به واسطه اعضاء هیئت‌ها توزیع شود، هیئت‌ها می‌توانند همان گونه که به عنوان نهاد غیردولتی همیشه در فعالیت‌های اجتماعی اثرگذار بوده اند در این خصوص نیز اثرگذار باشند.

افزایش توجه به هیئت‌های مذهبی

همچنین در ادامه این برنامه رادیویی «سیدرضا اخروی» رییس شورای هیئت‌های مذهبی شهر اصفهان اظهارکرد: در طول ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته به تدریج توجه به هیئت‌های مذهبی به لحاظ ساختاری و کمک‌رسانی افزایش یافته است.

ویگفت: هیئت‌ها دارای ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی هستند که از این فرصت‌ها تاکنون آن گونه که باید استفاده نشده و آرام آرام به سمت استفاده از این ظرفیت‌ها حرکت می‌شود؛ به عنوان مثال برای نخستین بار امسال هیئت های مذهبی در برنامه یک شهر ضیافت صدا و سیما برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد شرکت کردند و هر شب یک هیئت حضور می‌یافت و در این امر خیر مشارکت می‌کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیئت‌های مذهبی در یک فضای بزرگ ارتباطات اجتماعی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند، افزود: ادارات، نهادها و ارگان‌های زیادی از جمله نیروی انتظامی، اوقاف، صداوسیما و شهرداری با هیئت‌های مذهبی همکاری و تعامل دارند.

ارتباط تنگاتنگ شهرداری اصفهان با هیئت‌های مذهبی شهر

رییس شورای هیئت های مذهبی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه همکاری شهرداری اصفهان با هیئت‌های مذهبی شهر بسیار خوب و تنگاتنگ شده است، تصریح کرد: امسال این همکاری در ابعاد مختلف درخشان‌تر بوده است به طوری که تعدادی از نمایندگان شهرداری در سازمان تبلیغات اسلامی استان مستقر هستند و نسبت به صدور مجوز برپایی ایستگاه‌های صلواتی، بنرها و سایر موارد اقدام می‌کنند.

وی در خصوص بیشترین خواسته هیئت های مذهبی گفت: اگر به شهر نگاه کنیم می بینیم که پوشش و چیدمان عزاداری شهر اصفهان نسبت به سال گذشته تا ۳۰ درصد علیرغم مشکلات اقتصادی افزایش پیدا کرده است، البته انتظار می‌رود مساعدت بیشتری به هیئت‌هایی که بضاعت مالی کمتری دارند، صورت گیرد.

اخروی پیشنهاد داد: هر سال قبل از ایام محرم سهمیه‌هایی برای هیئت‌های مذهبی شهر در نظر گرفته شود چرا که این مراسم ها تا یوم القیامت تداوم دارد، همچنین الگوهای اجرایی مشخص و کارشناسی شده تعریف شود تا هر سال هیئت‌ها منتظر نتیجه جلسات، مصوبات و مجوزها نباشند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حضور نمایندگان شهرداری در سازمان تبلیغات اسلامی کمرنگ بوده است، گفت: امسال درخواست هیئت ها زیاد بود، اما با همکاری و استقرار نمایندگان شهرداری از سرگردانی هیئت‌ها جلوگیری شد و این اقدام شایسته می‌تواند الگویی برای سایر ادارات باشد تا با همپوشانی یکدیگر بروکراسی‌های اداری را کوتاه کنند.

رییس شورای هیئت های مذهبی شهر اصفهان تاکید کرد: در سال‌جاری همکاری شهرداری اصفهان با هیئت‌های مذهبی بسیار خوب، سازنده و قابل تقدیر بوده است.

کد خبر 353267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.