کشف شیوه جدید برای شکست مهم‌ترین عامل اسهال بیمارستانی

کلستریدیوم دیفیسل (Clostridium difficile) یک نوع باکتری مقاوم است که درمان آن بسیار دشوار بوده و اغلب افرادی را که در بیمارستان بستری هستند و داروی آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عوامل خطر ساز عفونت به کلستریدیوم دیفیسیل شامل افزایش سن، ابتلا به بیماری شدید، مصرف داروهای ضد زخم، بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه، اقامت طولانی مدت در بیمارستان، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک و مصرف چندین آنتی بیوتیک به طور همزمان می‌شود.

باکتری C. difficile می‌تواند باعث اسهال خفیف و یا شدید شده و در موارد حاد عفونت، منجر به مرگ افراد می‌شود. از آنجایی که درمان این نوع عفونت دشوار است ، محققان انگلیسی در پی راهی برای درمان موثر آن بوده‌اند. گروه محققان دانشکده بهداشت و مرکز پزشکی انگلستان به تازگی کشف کرده‌اند که این باکتری، ترکیب خاصی را آزاد می‌کند که باعث توسعه  C. difficile به سوی باکتری‌های روده و ساکن شدن آنها در محیط روده می‌شود.

باکتری‌های C. difficile اغلب زمانی که فرد درمان آنتی بیوتیکی خود را آغاز کرده است، نمایان می‌شوند، زیرا آنتی بیوتیک‌ها باعث مرگ باکتری‌ها میشوند. اما خبر بد اینکه آنتی بیوتیک‌ها تنها باکتری‌های مضر را از بین نمی‌برند، بلکه تعادل میکروب‌های روده را که شامل انواع باکتری‌های بی ضرر می‌شوند، نیز از بین می‌برند. در چنین مواردی باکتری C. difficile جایگزین باکتری‌های بی ضرر شده و مبارزه کردن با آن ها بسیار مشکل می‌شود.

به گفته محققان یکی از دلایلی که این باکتری‌ها می‌توانند به درون روده نفوذ کنند، تولید ترکیب " para-cresol" است که بر رشد بسیاری از میکروارگانیسم‌های روده تاثیر می‌گذارد. محققان انگلیسی برای نخستین بار کشف کرده‌اند که آزاد شدن ترکیب "para-cresol" باعث می‌شود باکتری C. difficile بر دیگر باکتری‌های روده غالب شود.

آن‌ها بررسی‌های خود را بر روی موش‌ها انجام داده و دریافتند که ترکیب p-cresol ، دیگر باکتری‌های روده نظیر "Escherichia coli" و "Klebsiella oxytoca" را هدف قرار داده و مانع رشد آن‌ها میشود. باکتری‌های مزبور با باکتری C. difficile مبارزه کرده و مانع گسترش آن‌ها می‌شوند. همچنین محققان کشف کردند که باکتری تغییر پذیر C. difficile که قادر به تولید ترکیب p-cresol نیست، ضعیف شده و دیگر نمی‌تواند در ابتدای عفونت روده در این عضو ساکن شود.

یافته‌های جدید به محققان امکان توسعه شیوه‌های درمانی جدیدی را می‌دهد که مکانیزم بازگشت باکتری را هدف قرار داده و آن را خنثی میکند. این ویژگی منحصر به فرد باکتری بیماری‌زای C. difficile منجر به تولید داروی جدید برای کاهش عفونت‌های ناشی از باکتری  C. difficile می‌شود.

کد خبر 353230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.