نماهای تقلیدی در شهر اصفهان در حال گسترش است

یک دکترای معماری با بیان اینکه معماری سنتی الزاما استفاده از سبک‌های گذشته نیست، گفت: نگاه مدرن به مصالح سنتی در نمای ساختمان‌ها گام مثبتی در راستای معماری شهر تاریخی اصفهان است.

مهرناز استوار در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استفاده مدرن از آجر در نمای ساختمان‌های شهر اصفهان به دلیل سبقه تاریخی این مصالح بجا و مناسب است، البته شناسایی بستر قرارگیری یک بنا برای طراحی هماهنگ و مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

این دکترای معماری در خصوص استفاده از سبک‌ معماری تقلیدی و تکراری گفت: تقلید در سبک معماری بناها و یا استفاده از سبک‌های نامتناسب همانند سبک رومی در شهر تاریخی اصفهان چندان مطلوب نیست، با اینکه شهرداری اجازه ساخت ساختمان‌ها با این سبک از معماری را نمی‌دهد، اما در گوشه و کنار شهر استفاده از این نوع معماری در طراحی نمای بناها دیده می‌شود. در این سبک معماری از سنگ در نمای ساختمان‌ها استفاده می شود که از نظر اقتصادی به صرفه نیست و دید بصری مناسبی نیز ندارد.

این دکترای معماری اظهار کرد: شناخت بستر بناها برای طراحی و هماهنگی آنها با بافت‌ها و ساختمان‌های اطراف حائز اهمیت است، البته سلیقه و رویکردها در طراحی ساختمان‌ها در میان پیمانکاران و کارفرمایان متفاوت است، اما باید به برخی از ضوابط و اصول معماری پایبند بود، زیرا بسیاری از نماها در شهر تاریخی اصفهان به صورت تقلیدی و تکراری در حال گسترش است.

وی راهکار این مشکل را جلوگیری از طراحی ساختمان‌ها توسط افراد غیر حرفه‌ای دانست و گفت: لازم است طراحی یک ساختمان به وسیله یک طراح و معمار متخصص انجام شود، زیرا یک متخصص از طراحی مقلدانه پرهیز می‌کند و آن را به سمت طراحی نوآورانه می‌برد، در این صورت بناها به صورت تکراری یا نامتناسب با سبک و سیاق بافت قالب محله ساخته نمی‌شود.

استوار خاطرنشان کرد: توجه به ضوابط معماری و پایبندی به آن بسیار مهم است که در این بین باید همکاری نظام مهندسی و شهرداری بیشتر شود. 

وی تصریح کرد: جدای از قوانین مصوب چنان‌چه در میان بافت فرسوده که اکثرا نماهایی ساده دارد، یک بنا با نمای مدرن ساخته شود، دید بصری این محله  مطلوب نخواهد بود و این تضاد در نوع معماری به طور ملموس خودنمایی می‌کند.

این دکترای معماری تاکید کرد: نوآوری در طراحی یک ساختمان مفید است، اما این نوع از معماری باید با ساختمان‌های اطراف هماهنگ باشد و از یک سبک و سیاق پیروی کند که متاسفانه در بسیاری از محله‌های شهر این مهم رعایت نمی‌شود.

 استوار تاکید کرد: معماری سنتی الزاما استفاده از سبک‌های گذشته بدون به روز کردن این اصول نیست به طور مثال استفاده از آجر در طراحی ساختمان‌ها با توجه به سابقه تاریخی شهر اصفهان مناسب است، اما طراحی مشبک یا سایه روشن همراه با این نمای آجری تفاوت و تنوع را برای معماری شهر اصفهان به ارمغان می‌آورد.

 وی توضیح داد: مشبک‌کاری با آجر در بسیاری از بناهای تاریخی شهر اصفهان مانند مسجد حکیم دیده می‌شود، چنان‌چه این ساخت مشبک در نمای ساختمان‌های شهر نیز استفاده شود، می‌تواند رجوعی به معماری سنتی اصفهان باشد که البته با طراحی صحیح می‌تواند به شکل مدرن‌تری در طراحی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

این دکترای معماری خاطرنشان کرد: چنان‌چه این شیوه‌های معماری در سبک‌ و سیاق‌های متفاوت و با توجه به اصول معماری مورد استفاده قرار بگیرد  موجب تنوع و در عین حال هماهنگی در نوع و شیوه معماری شهر اصفهان می‌شود.

کد خبر 353200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.