مشکلات اقتصادی، مانع حرارت روزهای نخست محرم نشد

لنجان-رییس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان لنجان گفت: با آغاز ماه محرم شاهد فعالیت بی نظیر هیئت های مذهبی و استقبال بی نظیر مردم از برنامه های هیئت ها در سطح شهرستان لنجان بودیم و این مهم نشان از آن دارد که مشکلات اقتصادی نیز جلودار این حرکت خودجوش مردمی در ایام محرم و صفر نبوده است.

حجت الاسلام شیخ مجید سبکتکین در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محرم و صفر را ماه عزاداری دوستداران اهل بیت(ع) دانست که در این ماه شیعیان حزن و اندوه خود را در عزای اباعبدالله الحسین(ع) ابراز کنند، اظهار کرد: از امام رضا(ع) نقل است که فرمودند: پدرم چون ماه محرم داخل می‌شد، کسی آن حضرت را خندان نمی‌دید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می‌شد تا روز عاشورا و این مسئله نشان از اهمیت بزرگداشت ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) است که مراسم عزاداری برای اباعبدالله(ع) از اول دهۀ محرم آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی شیفته راه ائمه اطهار خصوصا اباعبدالله الحسین(ع) هستند، افزود: هیئت های عزاداری با آغاز ماه محرم و قبل از واقعه عاشورا با برپایی تکیا و هیئت های عزاداری به دنبال آن هستند که سخن پیامبر اکرم(ص) را که فرمودند إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً را در عمل به نمایش گذاشته و خود را برای حضور پرشور در روز عاشورا آماده کنند.

رییس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان لنجان با بیان اینکه بی‌مقدمه وارد روز عاشورا شدن بسیار دشوار است، تصریح کرد: با آغاز ماه محرم شاهد فعالیت بی نظیر هیئت های مذهبی و استقبال بی نظیر مردم از برنامه های هیئت ها در سطح شهرستان لنجان بودیم و این مهم نشان از آن دارد که مشکلات اقتصادی نیز جلودار این حرکت خودجوش مردمی در ایام محرم و صفر نبوده و مردم همچون گذشته میدان‌دار مجالس ائمه اطهار(ع) هستند و حتی در منازل خود نیز مجالسی را برگزار می کنند.

وی ادامه داد: البته در وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور هیئت های مذهبی نیز باید با برنامه ریزی از خرج های اضافی بکاهند و به کیفیت معنوی برنامه های مذهبی اضافه کنند چراکه دشمن از برگزاری اینگونه آیین های مذهبی در هراس بوده و بر همین اساس در تلاش است با استفاده از ترفندهای مختلف به آن ها ضربه‌ های سهمگین وارد کند.

سبکتکین عاشورا را محور وحدت شیعیان دانست و اضافه کرد: اگر عاشورا نبود، چیزی از اسلام باقی نمی ماند و امروز یکی از وظایف مهم، تحلیل درست واقعه عظیم عاشوراست بر همین اساس تحریف واقعه عاشورا و انحراف قیام اباعبدالله الحسین (ع) همواره مورد توجه دشمنان قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: هدف دشمنان نیز از اینگونه تحریف عاشورا و عزادری ها مقابله با پیشرفت مکتب شیعی در جهان هستند بر همین اساس هیئتهای مذهبی باید برای کیفیت بخشی به مجالس عزاداری امام حسین (ع) تلاش کنند و همه مجالس و محافل عزاداری امام حسین (ع) با محوریت روحانیون برگزار شود.

رییس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان لنجان با بیان اینکه روحانیون پرچمداران هدایت فکری و فرهنگی جامعه هستند، خاطرنشان کرد: مبلغان نیز وظیفه دارند با حضور فعال در هیئت های مذهبی اجازه ندهند عزاداری ها از اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی فاصله بگیرد.

وی افزود: یکی از کارکردهای مهم هیئت های مذهبی پاسخ به شبهات دینی و توجه به پیام عاشوراست و اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع) باید از زبان روحانیون و مُبلّغان آگاه، فعال و باسواد برای نسل جوان معرفی شود تا در کنار شور حسینی، شعور حسینی نیز وجود داشته باشد.

عضو شورای اسلامی زرین شهر در پایان خواستار رعایت حقوق مردم و پرهیز از ایجاد مزاحمت برای همسایگان از سوی هیئت های مذهبی در برگزرای مراسمات عزاداری ماه محرم شد و گفت: مسئولان هیئت های مذهبی در شهرستان لنجان باید اهتمام ویژه ای به رعایت حق و حقوق شهروندان و همسایگان در ایام محرم و صفر داشته باشند.

کد خبر 353186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.