۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
فراموشی در قاب صحنه نمایش

"تو یه پارک‌ام، با زن‌ام تبیلت. فکر کنم زنمه، نمی‌دونم. غروبِ و آدم‌ها ساکت بین درخت‌ها در رفت و آمدند. بوی زمستان تو هوا معلقه" و این شاید شروعی برای یک فراموشی باشد که یادت نیاید آن کسی که عاشقانه می پرستیدی اکنون کیست؟ شاید در این دنیا یک روز همه به یک فراموشی مبتلا شوند یک فراموشی ابدی...

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایش "ناتان و تبیلت" که اینک از خوانش خارج شده است و گروهی دانشجو آن را به روی صحنه  برده اند حکایت زندگی پیرمرد و پیرزنی فرتوت است که عشق همچنان زمینه اصلی زندگی آن ها است. "تبیلت" و"ناتان" در این نمایش‌نامه که توسط "بری برنج" نوشته شده است در سنی به سر می برند که حتی نوه خود "برنی" را به سختی به یاد می‌آورند.

نمایشنامه "ناتان و تبیلت" برای نخستین بار به کارگردانی هادی محرابی روی صحنه رفته است و به گفته او تاکنون در ایران اجرا صحنه ای نداشته و تنها نمایشنامه خوانی شده است.

محرابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه موضوع این نمایش اجتماعی است، ادامه داد: برای هر لحظه از نمایش یک قاب بندی ایجاد کردیم و بیشتر از اینکه مخاطب با دیالوگ روبرو باشد با تصویر مواجه می شود قاب هایی که بیشتر حالت شاعرانه دارد.

وی افزود: این اثر یک کار جشنواره ای بود و  امکانات و دفاعی که نسبت به متن داشتیم این اجازه را می داد که از سبک مینیمال بهره ببریم. متن این نمایش رگ هایی از ابزورد دارد و ما این رگ ها را با تصویر گرایی نشان می دهیم مانند مفهوم فراموشی و یا بسیاری از مفاهیم دیگر که به صورت تصویر روی صحنه نمایش داده می شوند.

محرابی خاطر نشان کرد: نمایشنامه قابلیت اجرای صحنه ای کمی داشت اما این کار را با تمام سختی هایش انجام دادیم. روی صحنه تلاش کردیم دو جنس بازی برای بازیگران درنظر بگیریم؛ در این نمایش دو نفر از بازیگران تقریبا رئال و همزمان دو نفر دیگر اکسپرس بازی می کنند و سعی کردیم بین این دو بازی ارتباط برقرار کنیم.

 کارگردان نمایش"ناتان و تبیلت" با اشاره به اینکه این نمایش در اجرای جشنواره منطقه ای با استقبال خوبی روبرو شد و جوایزی نیز دریافت کرد،  گفت: موضوع "ناتان و تبیلت" یک فراموشی عمومی است و فکر می کنم تئاتری باشد که مخاطب خاص و عام را با خود درگیر کند. هدف ما این بود که هر کس در سالن برای دیدن این نمایش می آید از آن لذت ببرد.

به گزارش ایمنا، نمایش "ناتان و تبیلت" با بازی امیر محمد لشگری، رها رضی زاده، امیر حسین رضوان صفت، فائزه امیرخانی و حمزه حیدری از ۱۹ تا ۲۳ شهریور ساعت ۱۹ در مجموعه فرهنگی هنری استاد فرشچیان روی صحنه می رود.

کد خبر 353109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.