امیری: رسالت افراد در جامعه سالم همدلی است

یک روانشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات امروز مربوط به جامعه و بخشی از آن مختص افراد است، گفت: اینکه چند درصد محیط بر روی افراد تاثیر داشته و چند درصد افراد بر محیط تاثیر داشته‌اند مشخص نیست اما آنچه مشخص است اینکه همیشه افراد به محیط اصالت می‌دهند و این خود نشانگر اهمیت نقش مردم است.

رومینا امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص رفتار مردم در وضعیت اقتصادی کنونی اظهار کرد: همه ما دستاورد و ثمره انقلاب هستیم و با وحدت این انقلاب را به پیروزی رساندیم و این در حالی است که در شرایط کنونی کشور کمتر شاهد همدلی بین مردم هستیم.

وی با تاکید بر اینکه همدلی از مولفه‌های اعتماد است، افزود: در شرایطی عادی میزان همدلی و کاهش این رفتار به چشم نمی‌خورد اما وقتی چالشی همگانی مانند بلایای طبیعی، جنگ یا قحطی پیش می‌آید، میزان همدلی در جامعه بسیار حایز اهمیت است.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه رابطه جامعه با فرد و رابطه فرد با حکومت همواره باید برقرار باشد، اظهار کرد: هر کدام از اینها بدون دیگری معنای خود را از دست می‌دهد به طوری که جامعه بدون افراد تشکیل دهنده آن و فرد بدون زندگی گروهی معنایی ندارد.

برخی خودخواهی‌های افراد وضعیت بحرانی را ایجاد می‌کند

امیری با تاکید بر اینکه رسالت افراد در جامعه سالم همدلی است، تصریح کرد: در بسیاری از موارد دیگر این حکومت نیست که مشکل آفرین است بلکه خودخواهی‌های افراد است که وضعیت بحرانی را رقم می‌زند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با اشاره به لزوم کاهش خودخواهی‌ها و افزایش همدلی‌ها در جامعه گفت: متاسفانه برخی رفتارها نشانگر این است که هنوز همدلی را یاد نگرفته‌ایم و این خودمان هستیم که با عدم مدیریت و کنترل خود و خرید بیش از حد مایحتاج در نهایت باعث گرانی شده‌ایم.

وی به لزوم توجه شهروندان نسبت به کنترل درونی و نظارت بر رفتارهای اقتصادی خود اشاره کرد و افزود: متاسفانه عدم کنترل افراد بر خود نشانگر این است که باید نیرویی بیرونی همچون پلیس، نیروی انتظامی و قانون وارد عمل شود و افراد را کنترل کند و یا در برابر رفتارهای غلط برای آنها جریمه درنظر بگیرد که این روند در جامعه سالم چندان صحیح نیست.

امیری کنترل افراد در جامعه سالم را درونی دانست و تصریح کرد: کنترل درونی بدان معناست که چه پلیس باشد چه نباشد راننده کمربند خود را می بندد، اما کنترل در جامعه ما همواره بیرونی بوده و مردم با کنترل درونی چندان آشنا نیستند که این برخلاف سال‌ها فرهنگسازی در جامعه‌ای که اسلامی و مذهبی است و این خود نشانگر غلط بودن سیاست‌های ما است.

این روانشناس اجتماعی مهم‌ترین توسعه را در کشورهای پیشرفته توسعه انسانی خواند و افزود: امروزه جوامع پیشرفته بر روی توسعه انسانی سرمایه‌گذاری می کنند و حتی اهمیت این نوع توسعه برای آنها از توسعه اقتصادی و سیاسی بیشتر است.

توسعه انسانی در جوامع پیشرفته در اولویت است

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری بر توسعه انسانی و تربیت انسان سالم از هر لحاظ از هزینه‌های آینده می‌کاهد، گفت: وقتی افراد از کیفیت خوب زندگی برخوردار باشند و سلامت روانی افراد تامین باشد قطعا هزینه‌های چنین جامعه‌ای بسیار کمتر خواهد بود و پیشرفت آن در کوتاه مدت میسر است اما روند پیشرفت در جوامعی که اینگونه نیستند بسیار کند خواهد بود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با ابراز تاسف از کاهش همدلی‌ها و اعتماد در جامعه کنونی اظهار کرد: متاسفانه تا حدودی سرمایه‌های اجتماعی جامعه از بین رفته است و نمی‌توان همه دلایل این رفتار را تقصیر حکومت و دولت دانست چرا که مردم هم نقش بسیار مهمی در این امر داشته‌اند.

وی با اشاره به بیرونی بودن کنترل‌ها و عدم پذیرش مسئولیت افراد در جامعه گفت: اگر افراد بدانند خودشان مسئول زندگی خود هستند و بزرگترین تغییر تغییر خود است، قطعاً رفتارهای خود را تغییر می‌دهند، اما این روند زمانبر است.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات امروز مربوط به جامعه و بخشی از آن مختص افراد است، اظهار کرد: اینکه چند درصد محیط بر روی افراد تاثیر داشته و چند درصد افراد بر محیط تاثیر داشته‌اند مشخص نیست اما آنچه مشخص است اینکه همیشه افراد به محیط اصالت می‌دهند و این خود نشانگر اهمیت نقش مردم است.

وی با بیان اینکه حتی در شرایط بحرانی هم کسانی هستند که از نظر اخلاقی خود را مقید دانسته و به اندازه مایحتاج خود خرید می‌کنند، افزود: اما تعداد این افراد در جامعه ما بسیار کم است و این در حالی است که رفتارهای توده‌ای و جمعی ما در حال حاضر به شدت به چشم می‌خورد و تک تک رفتارهای جامعه متاسفانه به همه دنیا مخابره می‌شود در حالی که ما فکر می‌کنیم جوامع دیگر از اوضاع ما بی‌خبر هستند.

امیری با تاکید بر اینکه باید مردم به کنترل رفتار خود بپردازند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری دیگر ملت‌ها بر جامعه ما برای براندازی حکومت نیست بلکه سرمایه‌گذاری آنها بر روی رفتارهای ماست چرا که دنیا روحیات ما را می‌شناسد و تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری بر اصول روانشناسی و جامعه‌شناسی، جامعه را متلاطم کند.

کد خبر 353100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.