رونق صادرات سیمان در سایه رکود ساخت و ساز داخلی

رکود در بازار ساخت‌وساز ، کاهش چشمگیر تقاضای داخلی برای این محصول دراستان و کشور و از دست دادن برخی از بازارهای صادراتی مانند کشور عراق، تولیدکنندگان داخلی را بر آن داشت تا به دنبال بازارهای جدید صادراتی از جمله کشورهای آفریقایی، قطر، امارات، کویت، تانزانیا و بنگلادش باشند.

به گزارش ایمنا، فعالیت بیش از 70 کارخانه سیمان در کشور و تولید 83 میلیون تُن سیمان نشان‌دهنده ظرفیت بالای تولید این محصول در کشور است اما باوجود این ظرفیت و گذشت سال‌ها از بومی شدن آن در کشورمان مدت‌هاست که درسایه کاهش ساخت‌وسازها، رکودی عمیق گریبان گیرصنعت سیمان شده است. به‌طوری‌که هم‌اکنون کارخانه‌های مختلف به‌واسطه رکود بازار با کاهش ظرفیت مشغول به فعالیت هستند و حتی برای جبران هزینه‌های تولید، محصولات خود را با تخفیف به متقاضیان عرضه می‌کنند که این موضوع باعث رقابت منفی بین کارخانه‌های سیمان شده است.

در این میان برخی براین باورند که با ایجاد مصارف جدید به‌ویژه استفاده از بتن در ساختمان‌سازی و جاده‌سازی می‌توان باعث برون‌رفت این صنعت از رکود شد و تعدادی دیگر معتقدند راهکار واقعی، یافتن بازارهای صادراتی جدید برای این محصول است چون باوجود ظرفیت‌ صنعت سیمان کشور که بسیار بیشتر از نیاز داخلی است، بازاریابی جدید در این صنعت ضروری به نظر می‌رسد و بازار کشورهای آسیای جنوب‌غربی، شرق و شمال افریقا و برخی از کشورهای عربی با توجه به میزان فعالیت‌های ساخت‌وساز و توسعه زیرساخت‌های عمرانی، جایگزین مناسبی برای صادرات سیمان به‌ شمار می‌روند.

با توجه به رکود چندساله بازارسیمان در اصفهان، علی‌رغم اینکه این استان از مراکز تولید سیمان و دارای مجموعه کارخانه‌های تولیدی این محصول است، مسئولان و فعالان این حوزه در اصفهان نیز بر یافتن بازارهای هدف جدید برای فروش سیمان مازاد تأکید دارند.

دراین‌باره رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به رکود بازار سیمان گفت: اصفهان دارای مجموعه کارخانه‌های سیمان است که تقریباً به‌طور سالانه حدود 8 میلیون تن سیمان تولید می‌کند اما از این میزان، کمتر از 4 میلیون تن از آن دراستان مصرف دارد و مابقی صادرمی شود.

ناصر محمدی افزود: در حال حاضر با توجه به رکود ساختمان‌سازی دراستان های دیگر نیز، چندان توجیهی برای صادرات سیمان به استان‌های داخلی وجود ندارد ازاین‌رو لازم است در اندیشه بازارهای خارجی باشیم.

 وی بیان کرد: با از دست دادن بازار عراق که درگذشته بازار هدف مناسبی برای سیمان ما به شمارمی آمد در تلاش برای جذب بازارهای جدید مانند آفریقا، قطر وامارات هستیم.

قطر؛ یک بازار بالقوه برای محصولات ایرانی

بازار قطر ازجمله گزینه‌هایی است که اخیراً برای صادرات سیمان کشور موردنظر واقع‌شده است. گفتنی است که قطع رابطه اقتصادی تعدادی از کشورهای عربی با قطر باعث روی آوردن این کشور به ایران شده چراکه اقتصاد قطر یک اقتصاد تقریباً تک‌محصولی است و از دیدگاه بسیاری از اقتصاددانان در شرایط فعلی بازارهایش دارای قابلیت خوبی برای پذیرش کالاهای ایرانی است.

واقعیت آن است که حجم بازار سه میلیون نفری قطر شاید اندک باشد ولی ازنظر کیفیت بازار جایگاه ویژه‌ای در بازارهای بین‌المللی دارد. از طرفی به دلیل درآمد بالا و جمعیت اندک، ساختار رفاهی مناسب در این کشور حاکم است و منجر به آن شده که از نگاه بسیاری از منابع آماری به‌عنوان بالاترین درآمد سرانه در دنیا تخمین زده شود و ازسویی هم به دلیل اقتصاد تک‌محصولی، قطر کشوری وابسته به واردات است که این فرصت‌ مناسبی برای فروش محصولات ایرانی چون سیمان‌سفید، سیمان‌های پودر نشده موسوم به کلینکر، سیمان پرتلند و غیره است.

یک فعال صنعت سیمان در اصفهان در رابطه با روی آوردن به بازار قطر برای صادرات سیمان به خبرنگار ایمنا، گفت: با توجه به از دست رفتن بازار صادراتی مانند افغانستان و عراق، لازم است مشتریان جدیدی جایگزین شوند.

احمد یاوری افزود: اگر به آمار هم توجه داشته باشیم در 3 سال گذشته بیشترین صادرات سیمان ما به عراق و سپس به افغانستان و پاکستان انجام می‌گرفته است که به‌تدریج صادرات به این مقاصد کاهش یافت و واقعیت آن است که با توجه به تقاضای اندک داخلی برای سیمان، این محصول در سال های گذشته تبدیل به یکی از محصولات صادراتی استراتژیک کشور شده و برای مدت‌ها عراق در جایگاه خریداراصلی سیمان کشور قرار داشت.

وی بیان کرد: پس ازچالش های ایجاد شده بین عراق و ایران بر سر صادرات این محصول و راه اندازی 2 کارخانه سیمان درعراق، مسئولان مصمم به یافتن بازارهای دیگر شدند وبه امارات، قطر و کشورهای آفریقایی روی آوردند.

این کارشناس اظهار کرد: همچنین در حال پیگیری برای صادرات این محصول به کشورهای آسیای دور هستیم چراکه چین میزان تولید سیمان خود را کاهش داده و شرایط برای صادرات سیمان ایران فراهم‌شده است هرچند مقطعی است و نمی توان اعتمادی طولانی‌مدت به این‌گونه بازارها داشت.

بازارهای مستعد برای صادرات سیمان

یکی از مشاوران صادراتی کارخانه‌های سیمان اصفهان نیز در گفتگو با ایمنا با اشاره به تأثیر نرخ دلار بر رونق صادرات سیمان، اظهار کرد: ضرر صعود نرخ دلار را شهروند ایرانی می‌دهد که از این رهگذر قدرت خرید پائین تری پیداکرده اما می تواند منجر به منفعت صادرکننده و ارزآوری شود که این موضوع نیز در نهایت برای دیگر شهروندان در این شرایط، خوب است.

ایمان نجمی در رابطه با روی آوردن به بازارهای امارات و قطر به‌عنوان بازار هدف برای سیمان تولیدی در اصفهان، گفت: از دیدگاه من بازارهای آسیای میانه مانند ارمنستان و ازبکستان بسیار مستعدتر از امارات و قطر هستند و تمایل بیشتری نیز به خرید سیمان ایران دارند.

وی افزود: به‌ویژه ازبکستان که به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت سوددهی مناسب بالاتری نسبت به بازارهای قطر وامارات داشته باشد.

نجفی گفت: ازآنجاکه قطر وامارات دارای دستمایه‌های سیاسی نیز هستند ممکن است تحت تأثیر مسائل سیاسی قرارگرفته وخرید خود را کاهش دهند ولی از سوی بازارهای آسیای میانه چنین مشکلی وجود ندارد.

وی افزود:  به‌خصوص که کشور ازبکستان دارای کارخانه سیمان نیست و اگر هم کارخانه‌ای وجود داشته باشد به فناوری‌های روز مجهز نیست بنابراین با این اوصاف هرچه جلوتر می‌رویم درخواست سیمان این کشور از ایران بالاتر می‌رود.

نجفی در ادامه با تاکید بر کیفیت قابل قبول سیمان تولیدی در داخل، اظهار کرد: به‌غیراز آسیای میانه، بازار کشورهای آفریقایی نیز برای ارسال سیمان ایران موردنظر واقع است و محموله‌هایی هم فرستاده‌ایم وعمان نیز از کشورهایی است که بازارش دارای پتانسیل خوبی برای سیمان ما است.

وی بیان کرد: صادرات سیمان با چالش‌هایی مانند مشکلات نقل ‌و انتقال‌های مالی روبرو است ولی این مشکلات به حد کلانی نیست که قابل‌رفع نباشند، فقط لازم است برای رفع موانع صادراتی سیمان، بسترسازی لازم انجام گیرد و ارتباط دوسویه با کشورهای مورد هدف داشته باشیم تا مشکلات بررسی شوند و با جلساتی مستمر به اهداف صادراتی خود دست ‌یابیم.

تلاش شرکت نمایشگاه ها برای ایجاد بازار بین المللی

شرکت‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با برگزاری پاویون در نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان آفریقا در کشور کنیا و نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت سیمان امارات در دبی، بازارهای بین‌المللی جدیدی برای فعالان صنعت ساختمان کشورمان ایجاد می‌کند.

نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان آفریقا در تاریخ شانزدهم تا هجدهم آبان‌ماه امسال در کشور کنیا و نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت سیمان امارات در تاریخ پنجم تا هشتم آذرماه سالجاری در شهر دبی برگزار می شود.

شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با در نظر گرفتن شرایط کنونی اقتصاد ایران و جهان، نیاز رو به رشد بازار ساخت و ساز دنیا و پتانسیل بالای شرکت‌های ایرانی در تولید و صادرات انواع تجهیزات و مصالح ساختمانی به ویژه در صنعت سیمان و بتن، اقدام به برپایی پاویون ملی ایران در این ۲ نمایشگاه، به عنوان معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت ساختمان در خاورمیانه و شمال و شرق آفریقا خواهد کرد.

با توجه به آمار صادرات سه ماه نخست امسال در بازار سیمان کشور که حاکی از افزایش میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بویژه در بازارهای جدید است و همچنین کاهش صادرات ایران به کشور عراق، اهمیت مشارکت هدفمند در این نمایشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

بدون‌شک حضور آگاهانه در نمایشگاه صنعت ساختمان کنیا بهترین راه برای ورود به بازار بکر و بالقوه شرق آفریقا و شرکت در نمایشگاه تخصصی صنعت سیمان امارات بهترین فرصت برای ارتقای سهم ایران از سرمایه‌گذاری‌های عظیم حوزه خلیج فارس به ویژه در کشورهای امارات و قطر خواهد بود.

در این راستا شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان از تمامی شرکت‌های توانمند در صنعت ساختمان به خصوص صنعت سیمان و بتن برای حضور در این نمایشگاه ها دعوت به عمل آورد.

گزارش از نفیسه زمانی نژاد

کد خبر 352934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.