عالِم هیچوقت سکوت نمی کند

امام جمعه موقت اصفهان گفت: روحانیت کاری با مسئولان ندارد مگر آنجایی که عمل آنها مخالف با موازین شرعی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجمع مبلغان ماه محرم امروز یکشنبه- ۱۸ شهریورماه- در مدرسه علمیه صدر اصفهان با حضور جمعی از طلاب و عالمان دینی برگزار شد. آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در این مراسم با اشاره به غیبت سخنران اصلی جلسه، یعنی دکتر ولایتی گفت: ایشان در حضور سه رییس جمهور ایران، ترکیه و روسیه بودند و به همین جهت این مراسم از روز پنجشنبه به روز یکشنبه موکول شد، اما امروز با توجه به نقص فنی هواپیما نتوانستند به این مجمع برسند. در آستانه، ماه محرم هستیم و اوضاع کشور، به تعبیر رهبر معظم انقلاب هم اوضاع حساسی است.

وی ادامه داد: اما این حساسیت نه از آن جهت است که فکر کنیم دشمن بزرگتر از قبل شده یا ما ضعیف تر شده ایم، بلکه امروز آمریکا، ضعیف تر از دولت های قبل و ایران اسلامی هم به قوت بسیار بیشتری، رسیده است، اگرچه پیشرفت لازم که انتظار داشتیم در این ۴۰ سال به آن برسیم، وجود نداشته، اما با نگاه کلان، مجموعه نظام در حال پیشرفت دیده می شود.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: نگاه کلان از توصیه های رهبری است و نباید نگاه های خرد به رفتارها و اتفاقات کوچک داشته باشیم. در دیداری که رهبر معظم انقلاب با رییس جمهور روسیه داشتند، فرمودند که  انقلاب ما در این ۴۰ سال، ۴۰ برابر رشد کرده است. همینطور فرمودند که از ابتدای انقلاب، دشمن به روشهای مختلف درصدد براندازی انقلاب اسلامی از جمله با جنگ تحمیلی و حادثه طبس بوده و رسما هواپیمای ایران را هدف قرار داد؛ زمانی که آمریکا در موضع قدرت بود، موفق نشد و حالا که انقلاب ما قوی شده و همه جا را فرا گرفته، قطعا پیشرفت خواهیم کرد، این مبالغه نیست و یک حقیقت است.

از سران قوا دعوت کردیم تا ببینیم هرکدام تا چه حد مطالبات رهبری را اجرایی کرده اند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، تاکید کرد: مردم از نظر اقتصادی، در فشار زیادی هستند و ما هیچگاه از سستی برخی مسئولان که مقصر هستند، دفاع نمی کنیم. همه مشکلات  را نباید به خارج از کشور محدود کنیم. در اجلاس خبرگان هم از سران سه قوه دعوت شد تا ببینیم هرکدام در سطح توانایی ها و وظایفشان تا چه حد مطالبات رهبری را اجرایی کرده اند؛ در همین راستا، رییس قوه قضاییه صحبت و مطالب زیادی را برای ما تشریح کردند. قوه قضاییه باید با قدرت بیشتری با مفاسد اقتصادی برخورد کند و ایشان در جواب، می گفتند که اگر در گذشته هم سستی بوده، در حال حاضر ابایی نداریم و خط قرمزی هم نیست و اگر کسی فسادی انجام دهد، با وی برخورد خواهد شد.

وی افزود: رییس جمهور متاسفانه اصلا به مجلس خبرگان نیامدند و فضای مجلس از نیامدن ایشان نگران بود، اما رییس مجلس شورای اسلامی هم آمدند و نسبت به ایشان، ایرادات بیشتری وجود داشت. لاریجانی هم بالاخره جواب داد، اما بسیاری از جواب ها، اعضای مجلس خبرگان را قانع نکرد. در پایان اجلاس، به جای بیانیه ای که همیشه داده می شد، این بار قطعنامه ای در ۸ بند صادر شد که مسئولان باید آن ها را اجرا کنند.

مهدوی تاکید کرد: آنچه رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند، اتحاد و انسجام بود که در این شرایط فعلی، باعث جدایی و انشقاق و اختلاف نشویم و از مسئولان بخواهیم که وظیفه خود را انجام دهند. هیچ نهادی نباید موازی با دولت فعلی کار کند و دولت فعلی باید وظیفه قانونی خود را انجام دهد. بین یک افراط و تفریط قرار داریم؛ افراط این است که برخی مسائل اختلافی را به عنوان نقص حکومت مطرح و جایگاه آن را تضعیف می کنند و تفریط آن است که عالمی سکوت  کند که این مسئله نیز درست نیست، باید انتقادات انجام شود، اما حمایت جدی هم از حکومت صورت بگیرد.

نشست تهران محور اخبار دنیا را از آمریکا به ایران منتقل کرد

وی خاطرنشان کرد: وقتی رییس جمهور روسیه و ترکیه به ایران آمدند، محور اخبار دنیا از آمریکا به تهران منتقل شد که تصمیماتی را در مورد سوریه اتخاذ کردند. امیدوارم به زودی سوریه تمامیت ارزی خود را باز پس گیرد.

وی تأکید کرد: دشمن نتوانست نقشه های خود را در مورد ایران عملی کند و با تلاش هایی که نظام ما داشته است، حرکت رو به جلویی داریم و همه ما باید حافظ این اقتدار باشند. البته این توجیح سستی ها نیست و اگر مسئولی در کشور کوتاهی می کند، باید اصلاح شود. این احتکارهای زیادی که در حال حاضر مطرح می شود، تقصیر دشمن نیست و خود ما مشکلات را ایجاد می کنیم. قیمت خودرو را کسانی بالا می برند که قانع به سود کم نیستند.

امام جمعه موقت اصفهان، گفت: مجلس باید با جدیت بیشتری برخورد کند. همه نگران هستند که در این موقعیت هایی که نظام ما در حال پیشرفت است، عده ای سوء استفاده می کنند. نکته ای که رهبر معظم در پایان صحبت هایشان فرمودند، این بود که در همین حال و هوای موجود، رشد را هم ببینیم. رهبر به زوج جوانی اشاره کردند که برای این که در مجلس عروسیشان گناهی انجام نشود، تعهد انجام دادند که سه روز قبل از مراسم روزه بگیرند. پس از ازدواج نیز مرد این خانواده، به سوریه رفت و حالا جزء شهدای مدافع حرم است.

عالِم هیچوقت سکوت نمی کند

 مهدوی افزود: در همین اوضاع و احوال کشور خودمان، جوان هایی را می بینم که آماده رفتن به سوریه هستند و بر این امر اصرار دارند. در میدان امام خمینی، می بینم که جوانی کنار میدان ایستاده و اذان می گوید. این جوان ها در حال ساخته شدن هستند و ما باید این فرهنگ را ترویج دهیم. یاران امام زمان(عج) باید در این اوضاع ساخته شوند.

وی خاطرنشان کرد: عالم هیچوقت سکوت نمی کند؛ زیرا باید وظیفه اش را انجام دهد. رهبر و مراجع نیز صحبت های زیادی انجام می دهند که البته نیازی نیست این صحبت ها را به صورت عمومی مطرح کنند. ما نیز در محدوده ای کوچکتر، با مسئولان صحبت می کنیم و نیازی به گفتن آن به مردم نیست. روحانیت کاری با مسئولان ندارد مگر آنجایی که با موازین شرعی تداخل داشته باشد.

نماینده اصفهان در مجلس خبرنگان رهبری تاکید کرد: ما هیچوقت شروع کننده سخن نیستیم و این مسئله مثل جنگ است که هیچوقت دین اسلام، جنگی را شروع نکرده و همه جنگ ها دفاعی بود، زیرا کسی که دلیل دارد، نیازی به جنگ ندارد و جمهوری اسلامی نیز نیازی به جنگ ندارد.

وی خطاب به عالمان دینی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب های بزرگی که جامعه ما با آن مواجه است، فضای مجازی است. در عین حال، ایام محرم فضای بسیار خوبی است که در اختیار شماست و بسیاری از افرادی که پای صحبت های شما می نشینند، افکاری مغشوش به گناه و معصیت دارند. یکی از وظیفه های بزرگ ما، زدودن شبهات با بیان خوب و با استدلال است.

مهدوی عنوان کرد: برای ایراد گرفتن به هر صنفی، باید متخصص آن صنف باشید؛ چیزی که در ماهواره ها و شبکه های مجازی یافت می شود وایرادها و شبهاتی که به دین وارد می کنند، حرف کسانی است که هیچ تخصصی در دین ندارند. اگر کسی سوالی دارد، نباید مسخره کند و باید از عالم بپرسد.

وی در اشاره به صحبت هایش با گروهی از افراد انگلیسی در مورد آزادی و حجاب، اظهار کرد: ما برای همه مباحث دینی، استدلال هایی قوی داریم. مثلا در مورد حجاب، دو نوع آزادی داریم که آزادی جسمی و فکری است. برای این که فکرمان آزادتر باشد، باید جسممان را بپوشانیم و وقتی جسممان را نپوشانیم، آزادی فکری نداریم. من به آن ها گفتم که شما از نظر اقتصادی، ۲۰ سال از ما جلوترید، اما از نظر فرهنگی، ۱۰۰ سال از ما عقب ترید.

مهدوی در پایان با ذکر این که اسلام، دین دلیل و منطق است اظهار کرد: باید پیام اهل بیت را با دلایل منطقی و سخنان خوب و جوان پسند منتقل کنیم. پس توصیه ای که برای ماه محرم دارم، تمسک به ثقلین است. هرچه بتوانید در جلسات و صحبت ها مردم را با قرآن و اهل بیت آشنا کنید، آن ها را از گناه باز می دارید.

کد خبر 352923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.