۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
ادلب، موضوع نشست شورای امنیت

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: غربی ها درصدد هستند تاریخ مصرف تروریست ها را تمدید و آنها را به کشورهای دیگر منتقل کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، بشار جعفری در نشست شورای امنیت با موضوع «ادلب» گفت: ایجاد مناطق امن برای آن بود که گروه‌های مسلح مخالف، خود را از تروریست ها جدا کنند و به آتش بس احترام بگذارند، اما هیچ یک از اینها در ادلب روی نداد.

بشار جعفری با بیان اینکه هیچ منطقه امنی در ادلب وجود ندارد تاکید کرد: شرایط امروز ادلب نتیجه آن است که کشورهای حامی تروریسم حاضر نشدند بین گروه های مسلح و تروریست ها تفاوت قائل شوند.

نماینده سوریه در سازمان ملل با اشاره به اظهارات همتای انگلیسی خود که آمار تروریست ها را ۵۰ هزار نفر خواند، گفت: می توانید تصور کنید ۵۰ هزار تروریست به شهر منچستر وارد شوند و به اقدامات تروریستی دست بزنند ، اما آنها را مخالفان مسلح بریتانیا بنامیم و بگوییم باید به کمک‌های بشردوستانه برای زنده ماندن در منچستر دسترسی داشته باشند ؟

نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با حمایت از تروریست ها تهدید کرد : هرگونه حمله به ادلب عواقب شدید خواهد داشت.

دی میستورا خواهان مسیرهای تخلیه داوطلبانه از ادلب شد

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به بیانیه نشست سه جانبه تهران گفت:  نشانه‌های به دست آمده از نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه حاکی از آن است که طرف‌ها تمایل دارند گفت‌وگوها را به منظور اجتناب از وقوع «فاجعه احتمالی» در استان ادلب سوریه ادامه دهند.

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در نشست شورای امنیت همچنین ایجاد «مسیرهای تخلیه داوطلبانه» که امکان خروج غیرنظامیان را از استان ادلب، آخرین پایگاه بزرگ معارضان مسلح سوری در شمال غرب سوریه، فراهم می آورد، خواستار شد.

این مسئول سازمان ملل که خود در ژنو بود، در ویدیو کنفرانسی هنگام نشست ویژه شورای امنیت درخصوص بحران ادلب به درخواست آمریکا برگزار شد، گفت: «باید در همه جاده های شرقی، شمالی و جنوبی، مسیرهای تخلیه ایجاد شود.»

وی تصریح کرد: «سازمان ملل آماده است برای ایجاد چنین مسیرهایی کمک کند.» استفان دی میستورا اواخر ماه اوت اعلام کرد آماده است برای تضمین یک « دالان بشردوستانه » آماده است به ادلب برود.

­دی میستورا خطاب به شرکت کنندگان در این نشست گفت آماده است به منظور حفاظت از غیرنظامیان پیشنهادهایی برای جداسازی گروههای وابسته به القاعده از دیگر شورشیان در ادلب ارائه کند.

وی در پایان گفت : « هر گونه جنگی در ادلب وحشتناک و خونین خواهد بود.»

نماینده روسیه: ساکنان غیرنظامی ادلب از اقدامات تروریست ها به ستوه آمده اند

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع ادلب گفت: تدوام اوضاع کنونی در ادلب غیر قابل قبول است. ما در ادلب نیازمند این هستیم که  مرزهای بین نیروهای معارض مسلح و سازمان های تروریستی را مشخص کنیم.

وی افزود: در شرایط کنونی موضوع مهم این است که روند بازسازی سوریه با مشکل مواجه نشود و مشروط به تحقق برخی از شروط نباشد. توافقنامه آتش بس و عدم درگیری مسلحانه روزانه توسط گروه های تروریستی در ادلب  نقض می شود. باید پرسید که اسلحه گروه های ترورریستی از کجا تأمین می شود؟ سازمان ملل وظیفه دارد در این زمینه تحقیق کند.

نبنزیا تأکید کرد: تروریست ها در ادلب جمع شده اند و بی توجهی به اوضاع کنونی ادلب پذیرفتنی نیست.  ساکنان غیرنظامی ادلب از اقدامات تروریست ها به ستوه آمده اند. کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا به شیوه تحریک آمیزی سخن می گویند  و ما احساس می کنیم آنها در مورد ادلب و به خاطر ترس از سرنگونی تروریست ها دچار رفتارهای نامعقول و هیجانی شده اند.

کد خبر 352820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.