صدر برای حل بحران بصره ضرب الاجل تعیین کرد

سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر در تهدیداتی کم سابقه، برای حل فوری و ریشه ای بحران در بصره ضرب الاجل تعیین کرد.

به گزارش ایمنا، صدر در نطقی که به طور زنده از شبکه های خبری عراق پخش شد، خواستار تشکیل فوری جلسه پارلمان عراق با حضور حیدرالعبادی نخست وزیر و وزیران بخش های مربوطه و مسوولان محلی استان بصره برای تشکیل یک کمیته عالی برای یافتن راه حلی فوری و ریشه ای شد.

صدر که حامی ائتلاف انتخاباتی «سائرون» حائز رتبه اول در انتخابات پارلمانی اخیر در عراق نیز هست، گفت: این جلسه پارلمان باید حداکثر تا یکشنبه و نه هیچ زمان بعدی دیگر و بصورت علنی و با پخش مستقیم از شبکه های تلویزیونی باشد تا مردم در جریان آن قرار بگیرند.

وی هشدار داد در صورتی که این اتفاق (تشکیل جلسه فوری پارلمان) نیفتد همه این مقامات فارغ از نوع منصبی که دارند باید جایگاهشان را ترک کنند ، هر چند دوره قانونی مناصبشان نیز به پایان رسیده است.

صدر همچنین از برگزاری تظاهرات «مسالمت آمیز خشم» به صورت هماهنگ در بصره بر اساس برنامه ای که بزودی اعلام خواهد شد، خبر و هشدار داد که با کسانی که به گفته او درگیر سهمیه خواهی فرقه ای و ناتوانی و فساد هستند و توجه و اهمیتی به مشکلات مردم و خون های ریخته شده (در جریان اعتراضات چند روز اخیر در بصره) دارند و وضعیت کشور و بصره را به پرتگاه رسانده اند، دیگر با اهمال رفتار نخواهد شد.

صدر در ادامه لحن هشدار آمیز خود تصریح کرد که اگر به بخش نخست پیشنهادات خود که امروز مطرح کرده است، بی توجهی شود، صاحب منصبان باید شاهد اقدامی فوق تصور باشند که میزهای ریاست مسوولان فاسد را با خود خواهد برد.

صدر همچنین خواستار همکاری با کشورهای همسایه برای رسیدن به تفاهم در پرونده های مربوطه از جمله موضوع سهمیه آب در بصره و سایر استان های عراق شد.

وی همچنین محافظت از نهادهای دولتی در بصره، بویژه بنادر و فرودگاه ها در برابر مداخلات خارجی و یا طرف های غیر رسمی را ضروری دانست. رهبر جریان صدر همچنین پیشنهاد ایجاد یک پویش در همه استان ها برای جمع آوری کمک به منطقه بصره به عنوان یک منطقه بحران زده را مطرح کرد.

پیام هشدار آمیز مقتدا صدر در حالی است که اعتراضات خشونت بار جدید در بصره در جنوب عراق امروز وارد سومین روز خود شد، اعتراضاتی که بر اساس یک آمار رسمی تاکنون ۹ کشته و ۹۴ مجروح بجا گذاشته است.

همچنین پارلمان جدید عراق روز سه شنبه در دومین جلسه خود به دلیل ناکامی در ثبت و اعلام تشکیل ائتلاف (فراکسیون) بزرگ پارلمانی از سوی احزاب پیروز در انتخابات، ادامه کار خود را به دو هفته دیگر موکول کرد.

منبع:ایرنا

کد خبر 352739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.