«ضربه فنی»؛ فیلمی برای نوجوانان

فیلم «ضربه فنی» ساخته غلامرضا رمضانی به یکی از مفاهیم بنیادی جامعه‌شناسی، یعنی جامعه‌پذیری می‌پردازد. جامعه‌پذیری به روندی گفته می‌شود که در آن شخص در طول حیات خویش هنجارها، عرف‌ها و ارزش‌های جامعه خویش را یاد می‌گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، این یادگیری از طریق منابع مختلفی مانند خانواده، نهادهای آموزشی، رسانه‌ها و هم‌سالان و ... می‌تواند محقق می‌شود. سه منبع اصلی آموزش یعنی خانواده، نهادهای آموزشی و هم‌سالان در این فیلم تا حدودی حضور دارند. مهم‌ترین مجرای آموزش در این فیلم که به درستی نیز انتخاب شده، گروه هم‌سالان است. این گروه یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین منابع جامعه‌پذیری محسوب می‌شود؛ زیرا نوجوانان بیشترین زمان خود را در گروه‌های دوستی می‌گذرانند و به تبع آن بیشترین تاثیر را نیز دریافت می‌کنند.

«ضربه فنی» داستان نوجوانی به نام بیژن را روایت می‌کند که در مسیر ارتباط با نوجوانان دیگری مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند. بیژن در این داستان با تغییر گروه دوستی خود وارد مسیری از رشد اخلاقی و حتی پیشرفت در مهارت‌های ورزشی می‌شود. او با مشاهده امیر به عنوان تازه وارد و دوستی‌اش با محمد متوجه معنای دوستی می‌شود و با مقایسه دوستی‌های خود به کمبودهای روابط دوستانه خود پی می‌برد و تا جایی پیش می‌رود که سعی می‌کند دشمنان خود را نیز به دوستانش تبدیل کند. نکته مثبت دیگر این فیلم حضور کمرنگ مدرسه است.

تنها صحنه‌ای که از مدرسه و متولیان آن دیده می‌شود، صحنه خشونت آنان در واکنش به تقلب بیژن در امتحانات است. همان‌طور که در دنیای واقعی نیز صادق است، متولیان مدرسه حتی اگر بتوانند نقش راهنما را در زندگی نوجوانان به عهده بگیرند، به دلیل عدم درک دنیای آنان نمی‌توانند نقش موثری ایفا کنند و از سوی نوجوانان پس زده خواهند شد. به همین دلیل است که در طول فیلم اثری از آنها دیده نمی‌شود. خانواده نیز که نقش ما بین مدرسه و همسالان ایفا می‌کند، جای خود را در طول فیلم باز کرده است.

خانواده‌ای مانند مادر امیر (پسر تاثیرگذار مدرسه که با ورودش تغییرات اصلی داستان را رقم می‌زند) که درک درستی از شرایط و فضای زندگی پسر نوجوان خود دارد، توانسته است پا به پای پسر خود پیش بیاید و او را به گونه‌ای تربیت کند که در اصطلاح نوجوانان فیلم «رفیق» و «لوتی» باشد و حتی ویژگی‌های خود را به دیگر نوجوانان نیز منتقل کند.

با توجه به این مسئله که محصولات تولید شده در حوزه سینمای نوجوان بسیار انگشت‌شمار است، ساخت چنین فیلم‌هایی که علاوه بر چینش درست داستان و آموزنده بودنشان، از ساختار سینمایی خوبی نیز برخوردار هستند و مخاطب را با ریتم و ضرباهنگ متناسب خود همراه می‌کنند، بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

کد خبر 352590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.